Nekromanti STO krav på vapen

Spitfire

Swordsman
Efter att ha läst en web comic där en ung tjej inte klarar av att hantera en Beretta för att handtaget är för stort så får hon en Colt 1911 istället, trots att det är ett något större och kraftfullare vapen.
Detta eftersom just Colten har en smalare kolv och inte kräver lika stora händer.
Så vad som slog mig är att skillnaden att ha möjligheten att hantera vapnet inte berodde på Styrka utan på Storlek.
Jämför detta med i hur många spel vapen har styrkekrav men inte storlekskrav. Dungeons and Dragons och då D20 har förvisso sina Small, Medium och Large begränsningar men dessa är mer rasbegränsningar snarare än individuella begränsningar.

Jämför exempelvis en karaktär med STY och STO 15 med en karaktär med STY 15 men bara STO 7.. På nått sätt så ser jag inte samma förutsättningar att hantera det där stora Slagsvärdet med STY krav 15..

Borde spel ha STO krav istället för STY krav på vapen? eller kanske använde genomsnittsvärdet av STY och STO.

Avslagen_Cola

Warrior
Jag skulle anse att man antingen har både STY och STO som krav, och om något är för litet så går det inte, eller så använder man något medelvärde.

I Eon så har man ju inte STO som grundegenskap, men där beror ens storlek på hur stark man är i viss mån.
Dock är en bra tumregel att vapnet inte får vara längre än personen som svingar det, främst eftersom det blir så jobbigt att bära omkring på då.

Ulfgeir

Swashbuckler
Dock är en bra tumregel att vapnet inte får vara längre än personen som svingar det, främst eftersom det blir så jobbigt att bära omkring på då.
Beror väldigt mycket på vad det är för vapen. Vissa saker SKALL vara mycket längre än bäraren för önskad effekt. Exempel pikar och andra stångvapen såsom hillebarder. Likadant så bör en långbåge vara minst lika lång som skytten.

/Ulfgeir

G

Guest

Guest
Det går både snabbare och är bättre om du har ett separat krav för sto och sty (iallafall om du inte har något nerskrivet medelvärde för just dessa) dessutom tycker jag att värdet för sto antagligen bör ha en maxgräns för de flesta vapen också, en jätte kan väl egentligen hantera ett slagsvärd men det är somatt slåss med en tandpetare och lär ju vara mindre effektivt än om han använder händerna, går vi över till pistoler verkar det ju omöjigt att han skulle kunna använda något på marknaden överhuvudtaget, och om man skulle använda medelvärde skulle ju en jätte stark dvärg och en jättesvag jätte antagligen kunna ha samma vapen, det känns heller inte rätt.