Nekromanti Stock karaktärsdrag

Übereil

Swashbuckler
(Yes, jag blandar engelska och svenska i trådtitlar. Deal with it.)

Du spelleder. Plötsligt så gör rollpersonerna något som kräver att du introducerar en ny karaktär på studs. Kanske är du en jävel på att improvisera fram karaktärer och klarar det därmed garlant. Kanske är mer som mig och skulle i en sådan situation hitta på ytterligare en karaktär baserad på Mr Chance (ni vet, den där snubben utan personlighet). Därför tror jag det skulle vara bra om man hade en tabell eller liknande med fördefinierade pappkaraktärer (det behövs inte mycket mer...).

En sak till jag funderat på på senare tid är Ars Magica. Specifikt hur Ars Magica hanterar de väldigt icke-centrala karaktärerna i magikertornet, som kocken och stalldrängen. De karaktärerna är nämligen specade. Grejen är att de knappt aldrig är med så man specar dem väldigt enkelt (såvitt jag minns): man ger dem två eller tre karaktärsdrag och sätter siffror på hur starka dessa är. Så man kan ge en vakt karaktärsdragen feg 2 och lat 4. Detta styr sedan hur vakten agerar i spel, och eftersom vakten inte kommer få någon jättedjup granskning så kommer dessa två drag att ändå ge ett intryck av att det finns en riktig person med en riktig personlighet där bakom.

Så det jag tänkte var att man specifierar upp dessa par eller tripplar med karaktärsdrag (utan siffror - de kan sättas som situationen behövs) så kan jag folk vid behov kika på listan och därifrån få inspiration till att "improvisera" fram karaktärer med lite mera djup än man annars skulle kunnat mäkta med.

Alternativt så kommer man på en lista med karaktärsdrag, men jag tror par är en bättre idé.

Übereil, som går och lägger sig och därför föregår med gott exempel än

Lupus Maximus

Tekniker
GDW hade ett intressant system som de hade med i åtminstone Twilight 2000 och Traveller 2300. För att slumpa fram en personlighet drar man två kort. Då får man två egenskaper som bas. Sedan vad de egenskaperna egentligen betyder för just denna karaktär utvecklar man som spelledare utifrån situationen.

En 12-årig krigsledare, med medelmotivation inom makt, har kanske lätt för att sätta sig in i taktik och militaria. Antagligen envisas också med att säga åt kamraterna vad de skall göra. Om en 20-30 år kanske personen har manövrerat sig fram och blivit en krigsherre om det är kaos, eller är framgångsrik officer om det är ett stabilt samhälle. Men just nu är det ett barn.

Nummerkort inom varje kategori:
2-3: Låg motivation
5-7: Medelmotivation
8-10: Hög motivation

Hjärter: Gemenskap och vänlighet
- Ess: Rättvisa
- Kung: Heder
- Dam: Kärlek
- Knekt: Vishet

Spader: Makt
- Ess: Krigsledare
- Kung: Brutal
- Dam: Envis
- Knekt: Mördare

Ruter: Tillgångar/rikedom
- Ess: Generös
- Kung: Självisk
- Dam: Lustdriven
- Knekt: Feg

Klöver: Våldsamhet
- Ess: Karismatisk
- Kung: Svekfull
- Dam: Hänsynslös
- Knekt: Pompös/arrogant

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag smetade ihop några tabeller med sammanlagt 120 karaktärsdrag och kastade upp på Nor Bannog (pdf finns på nedladdningssidan). Jag använde dem härom veckan när jag spelledde, och märkte att jag faktiskt gjorde en del omslag för att få fram saker som funkade bättre ihop, så kanske par vore ännu bättre? Samtidigt, det roliga med att helt slumpa ihop är att det kan ge kombinationer som man aldrig hade tänkt sig och som bara därför ger ett oväntat djup till den här nypåhittade figuren.

Oavsett tycker jag det är guld att ha en tabell jämfört med att inte ha en. Fina grejer.

Recca

Femme Fatale
En tolvåring som är krigsledare?

Jag tycker ditt exempel är sjukt spännande och undrar hur du tänkt kring ungens roll. Hur kom du på den idén?

Lupus Maximus

Tekniker
Bara ett lösryckt exempel för att visa på ett "märkligt exempel." Man har en 12-årig SLP, och drar spader ess och spader fem.

Spontant kanske man då tänker "krigsledare? knappast." Men det är personlighetsdrag. Är det ett "efter katastrofen"-scenario så kanske 12-åringen koordinerar de jämnåriga och yngre barnen för att samla in mat och reservdelar, speja mot hot, och skapa gömmor för att skydda gruppen och dess tillgångar.

Då spelarna stöter ihop med ungen första gången, vilket antagligen är ett slumpartat möte eftersom man satte personligheten genom att dra kort, så kanske det mest handlar om att hålla sig undan ett gäng ungdomar och ett kriminellt MC-gäng som slagit sig ner i närheten. Ignorerar de bara varandra? Hjälper spelarna ungarna? Stjäl de ungarnas mat för att överleva själva? Har de gått med på att hjälpa MC-gänget med ett irriterande problem, i utbyte mot bränsle? Behandlar de 12-åringen som en snorvalp eller bemöter de med respekt?

Eftersom spelandet fortsätter, kan man ha ungen i bakhuvudet. Sedan några år senare i spelvärlden kanske man låter spelarna stöta på karaktären igen. Då är det inte längre en 12-åring som håller liv i några andra barn, utan kanske en 19-åring med ett femtiotal välbeväpnade anhängare. Kanske de har en gemensam agenda, kanske kolliderande. Men om spelarkaraktärerna gjorde ett stående intryck så kommer det helt klart påverka det nya mötet.

Så, tänkt? Jag spånar och improviserar :gremsmile:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
En av stämningstexterna i Mutant Chronicles handlar om just det här. Och då snakar vi faktisk krigsledare i ett omfattande gängkrig.

En av mina favoriter.

Vimes

Sillkung
Rymdhamster said:
En av stämningstexterna i Mutant Chronicles handlar om just det här. Och då snakar vi faktisk krigsledare i ett omfattande gängkrig.

En av mina favoriter.
Capitol-boken va?

:heart: Mutant Chronicles stämningstexter