Nekromanti [Stockholm] Noir

Lupus Maximus

Tekniker
I kranks tråd om att spela i Stockholm nämnde jag att jag skulle kunna spelleda något. https://www.rollspel.nu/threads/667...ligheten är långt från den officiella bilden.

Lupus Maximus

Tekniker
Som jag nämnde i andra tråden. Förutom arbete så har jag inte några fast uppbokade tider och är hyfsat flexibel.

Jag gillar längre kampanjer. Men för att testa sig fram med hur kompatibla folk är med varandra, synka "head canon", få bort spelledarrosten, möjlighet att testa rollpersonskoncept man kanske inte är så intresserad av, möjlighet för de som gärna provar på eller av annan anledning vill spela men inte knyta upp sig på något längre, samt inte bara prata bort allt utan att komma till skott... Helt enkelt köra ett gäng olika "one-shots" (citattecken eftersom one-shots har en förmåga att ta 2-3 spelomgångar att spela klart :rolleyes: ).

Så de som är intresserade av "one-shots" i Noir är också välkomna att anmäla intresse.

anth

Vetefan
Jag är intresserad, men den stora frågan för mig, är precis som i kranks tråd, om jag har tid.

Jag återkommer med definitivt besked när det börjar klarna hur andra kan spela.
Jag borde klara ett tempo på c:a 1-2 ggr/mån.

charl

Veteran
Lupus Maximus;n107386 said:
* Vilka är potentiellt intresserade?
Hand upp.

* På en skala 1-4
Närmare 1, men kan mycket väl tänka mig nånstans kring 2-3 om det görs lite snyggt. Mer Lovecraft än WoD så att säga.

* Synka "head canon" (hm... finns det något lämpligt svenskt uttryck för det?)
Har i stort sett ingen sådan (tror inte det finns något bra svenskt uttryck men vi kan ju hitta på ett, "huvudcanon" med mjukt a kanske?). Jag har inte spelat Noir innan men spenderade kvällen igår med att sluka allt gratis som fanns på spelets hemsida och det låter häftigt och coolt. Är väldigt intresserad av att lära mig mer och boken hade nog varit beställd redan om budgeten tillät.

* Inventera vilka önskemål (flaggor) som finns, och vad folk vill slippa (gränser och slöjor).
Så länge spelet blir karaktärsdrivet är jag nöjd. Risken är nog minimal men rent action är jag inte så himla sugen på.

* Vad får rollpersonerna att interagera med varandra, istället för att gå skilda vägar?
Delade mål och/eller gemenskap. I en setting som denna är det ytterst individens egna önskningar som driver, även om dessa kan variera mellan allt från "jag vill bli rik och kändis" till "jag vill att mina barn ska få ett bättre liv än jag haft." Beroende på hur man sätter ihop gruppen finns det utrymme för mycket olika gemensamma mål eller etablerade relationer att bygga på, men jag tror man lämpligast försöker koordinera karaktärsbyggandet så det är klart innan spelet börjar.

* Hollywood Production Code/Fox eller HBO/Showtime? Antytt eller explicit.
HBO. Föredrar antydan eftersom jag tycker det är stiligare men emellanåt kan explicit funka om man använder kontrasten för att framhäva temat extra mycket. Explicit för sakens skull tröttnar jag dock snabbt på.

* När kan folk?
Arbetar och/eller pluggar normalt på vardagar så då är kväll enda möjligheten. Jag finns antingen i Kista eller Vällingby ifall restid är ett potentiellt problem. Kommer resa bort den 13-17 augusti men annars vilken dag som helst, dock ej söndagar då jag kör Shadowrun dessa kvällar med en annan grupp.

Robert

Warrior
Jag är som sagt intresserad. Återkommer senare ikväll med detaljer.

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Jag är intresserad! Är flexibel vad gäller tid, spelstil och innehåll. Borde kunna spela två gånger i månaden iallafall.

Robert

Warrior
Jo, det är så här att jag kommer bara att kunna spela varannan månad under i första hand hösten. Innan jag går på Lupus frågor så kan det vara bra att ta upp den saken. Jag misstänker att en del tycker det är för sällan.

Lupus Maximus

Tekniker
charl;n107409 said:
Har i stort sett ingen sådan (tror inte det finns något bra svenskt uttryck men vi kan ju hitta på ett, "huvudcanon" med mjukt a kanske?). Jag har inte spelat Noir innan men spenderade kvällen igår med att sluka allt gratis som fanns på spelets hemsida och det låter häftigt och coolt. Är väldigt intresserad av att lära mig mer och boken hade nog varit beställd redan om budgeten tillät.
Jag planerar jag en hel del, för att få en mental bild att improvisera utifrån. Jag är också lite av en kontinuitetsnörd och att saker hänger ihop.

Regelboken säger bara att Sandukar har tiotals miljoner invånare. Den Sandukar jag kommer att köra med har ca 15 miljoner invånare, är ca 33 km i diameter och jag har siffror på hur många invånare per kvadratkilometer stadsdelen Ikonen har. Men så länge ingen har en rollperson som håller reda på befolkningstäthet så är Ikonen ungefär lika tätbefolkad som Paris (om man räknar bort två stora parker) eller Manhattan.

Sedan t.ex. att de flygplan som finns är små, rangliga och rent livsfarliga att flyga med. Samt att Imperiets luftflotta har fyra huvudklasser av Zeppelinare. Men vissa rollpersoner är totalt ointresserade av luftskepp och flygplan, och då räcker det att bara känna till att flygplanen är skraltiga och att det finns Zeppelinare.

Så det kommer mer om mina tankar runt settingen.

Så länge spelet blir karaktärsdrivet är jag nöjd. Risken är nog minimal men rent action är jag inte så himla sugen på.
Delade mål och/eller gemenskap. I en setting som denna är det ytterst individens egna önskningar som driver, även om dessa kan variera mellan allt från "jag vill bli rik och kändis" till "jag vill att mina barn ska få ett bättre liv än jag haft." Beroende på hur man sätter ihop gruppen finns det utrymme för mycket olika gemensamma mål eller etablerade relationer att bygga på, men jag tror man lämpligast försöker koordinera karaktärsbyggandet så det är klart innan spelet börjar.
Jag tog upp flaggor och gruppsammanhållningen redan nu så det inte missas, av två anledningar. Det ena så att det finns med i bakhuvudet från början. Det andra är just för det karaktärsdrivna. För några år sedan råkade jag ut för en stark misskommunikation där jag hade misslyckats att framföra att jag hade tänkt spelleda karaktärsdrivet.

Lupus Maximus

Tekniker
Robert;n107469 said:
Jo, det är så här att jag kommer bara att kunna spela varannan månad under i första hand hösten. Innan jag går på Lupus frågor så kan det vara bra att ta upp den saken. Jag misstänker att en del tycker det är för sällan.
Jag har själv ingen åsikt på den fronten. Om de andra vill spela oftare så går det kanske att ordna ändå på något sätt. Så länge det mesta utspelar sig i Sandukar, och är på ganska personlig skala, räcker det att vara några få kvarter bort för att det skall vara en helt annan plats.

En kontrollfråga... Är det att du inte är tillgänglig varannan månad, men skulle kanske kunna spela två gånger varannan månad, men ingen varannan?

I vilket fall, som jag nämnde i tidigare inlägg, så funderar jag på att köra några one-shots i början och de måste inte vara med samma konstellation av spelare varje gång.

Big Marco

Läskig
För det här kan jag typ när som helst. :)

Med en varm Calder i byxlinningen och en kall vodka i handen.

Lupus Maximus

Tekniker
Då har vi hittills...

anth - antagligen 1-2ggr/månad, men behöver återkomma
Marco - Typ när som helst
charl - ej söndagar
Robert - varannan månad
pappa - 2ggr/månad

Samordningsministeriet har mottagit informationen.

Skall nog gå att få ihop tillfällen som passar :)

Måste säga att det är en härlig bredd på tidigare kunskap om spelet.

micke_p

Veteran
Ungefär var geografiskt kommer speltillfällena äga rum? Du nämnde hemms hos dig i den andra tråden vill jag minnas.

Det ser ju ut som om det går att få ihop en spelgrupp och jag är ju med i Kranks grupp redan så jag sätter upp mig på reservlistan.

Lupus Maximus

Tekniker
micke_p;n107546 said:
Ungefär var geografiskt kommer speltillfällena äga rum? Du nämnde hemms hos dig i den andra tråden vill jag minnas.
Ruddammen, som ligger inklämt mellan Roslagstull och KTH. Ca 5 minuters gångavstånd från tunnelbanan.

Det ser ju ut som om det går att få ihop en spelgrupp och jag är ju med i Kranks grupp redan så jag sätter upp mig på reservlistan.
Det är registrerat via dokument 1491 hos Resursministeriet, och kopia skickat till Arkiveringsministeriet.

Robert

Warrior
Lupus: Fantastico!

- Gällande övernaturliga element lägger jag mig nog på en 2. Jag tycker absolut att det kan finnas inslag av det övernaturliga men helst i en lite mer subtil form. Inga Chtulu som kravlar sig upp ur avloppsbrunnen.
- Min uppfattning om spelvärlden är den officiella. Jag har spelat Noir vid två tillfällen och därför inte lagt mig till med uppfattningar avviker från hur boken beskriver Sandukar.
- HBO. Noir är en spel som passar sig för det formatet. Det får gärna kännas lite på riktigt när man spelar det.

Jag har inga problem alls med hur du uppfattar Sandukar. Däremot har jag en fråga och det gäller kapitalismen och ätterna. Vill du tona ner kapitalismen och "adeln" i spelet där man föds in i högre, utalade, samhällsklasser och namnet väger tungt?

Oavsett vad jag slutar med för karaktär så är min ambition att hålla ihop karaktärsgruppen. Speciellt om jag bara gör enstaka inhopp.

Anledningen till att jag inte kan spela oftare är psykologiskt betingad, hos min sambo. Vi har flyttat till Vallentuna, där vi inte känner någon och egentligen utan att jag förstått hur det gått till har vi blivit utfysta i området. Något som innebar att hon fick tillbringa sin mammaledighet ensam medan de andra tre mammorna satt på tomten brevid och fikade. Det har varit mycket annat också eftersom junior inte blir inbjuden till kalas och sånt. Hur som helst så innbär det att bara tanken på att jag ska åka iväg är skitjobbig för henne och vi valde att kompromissa på det här sättet. Därför blir det just varannan månad så här i början.

Lupus Maximus

Tekniker
Robert;n107591 said:
Jag har inga problem alls med hur du uppfattar Sandukar. Däremot har jag en fråga och det gäller kapitalismen och ätterna. Vill du tona ner kapitalismen och "adeln" i spelet där man föds in i högre, utalade, samhällsklasser och namnet väger tungt?
Det är inte nedtonat.

I grova drag...

Ätterna förlorade mycket av sin direkta makt då Imperiet skapades, men de behöll sin särställning och indirekta makt. Ättemedlem är något man föds till (finns teoretiskt undantag då ätteöverhuvudena kan tillåta ett av de mindre husen adoptera in något, men det är extremt ovanligt) och inget som kan tas ifrån en. Men ätterna har inte monopol på rikedom och makt.

Vi talar om en byråkratisk legislativ form av kapitalism, inte Laissez-faire. Äganderätten är rätt stark.

Oavsett vad jag slutar med för karaktär så är min ambition att hålla ihop karaktärsgruppen. Speciellt om jag bara gör enstaka inhopp.
Rivaler och frenemies funkar nog också om alla är bekväma med det. Så länge det är gemensamt kul utan att vara på bekostnad för någon spelare.

Anledningen till att jag inte kan spela oftare är psykologiskt betingad, hos min sambo. Vi har flyttat till Vallentuna, där vi inte känner någon och egentligen utan att jag förstått hur det gått till har vi blivit utfysta i området. Något som innebar att hon fick tillbringa sin mammaledighet ensam medan de andra tre mammorna satt på tomten brevid och fikade. Det har varit mycket annat också eftersom junior inte blir inbjuden till kalas och sånt. Hur som helst så innbär det att bara tanken på att jag ska åka iväg är skitjobbig för henne och vi valde att kompromissa på det här sättet. Därför blir det just varannan månad så här i början.
Riktigt trist att höra. :sad: Hoppas det ordnar sig och blir bättre.

Lupus Maximus

Tekniker
Här är några sammanfattade punkter från boken som är bra att hålla koll på + lite av min egna head canon. Finns mer... men lika bra att börja någonstans och detta är antagligen det folk vet oberoende var de är och kommer ifrån, och oberoende hur intresserade de är att ha koll på saker.

Historia
Den av Sanningsministeriet godkända historiebeskrivningen är att innan Imperiet existerade slogs de olika rikena mot varandra, i blodiga ändlösa konflikter. För några århundraden sedan kom dock fienden, ett folkslag norr om Arkadybergen, med en pansarflotta och de förstörde, våldtog och mördade allt i sin väg då de följde kopparfloden som går rakt igenom det nuvarande Imperiet. Fiendens arméer välde in över länderna. För att stoppa fiendens horder lyckades man ena rikena till Imperiet, och trycka bort fienden från dess land. På en ö, strax utanför flodens mynning, grundade man Sandukar; staden fungerar både som imperiets huvudstad, och som ett försvarsverk så att ingen ny flotta skall kunna ta sig upp längst floden.

Kriget mot fienden har rasat sedan dess; ett skyttegravskrig som pågått i århundraden.

Samhällsstånden
Ättemedlemmar
Ättemedlemmar är Imperiets adel och är något man föds till. Ätteöverhuvudena kan dock välja att uppta någon, men det är mycket ovanligt att det sker.

Ättemedlemmar har per automatik (minst) alla rättigheter som medborgare har.

Fria invånare
Medborgare
Icke-medborgare

Medborgarskap fås automatiskt vid 18-års ålder om fadern erkänt faderskapet och är medborgare vid födseln och fram tills den dag då barnet fyller 18 (eller är medborgare tills dödsdag om fadern avlider innan barnet blir myndig). Inom äktenskapet anses fadern automatiskt erkänna barnet om han ej bestrider detta.

Medborgare har t.ex. bättre sjukvård och vissa en ofta är delar reserverade för enbart medborgare. Medborgarkontor och banker har oftast separata köer för enbart medborgare, samt att t.ex. den främre halvan av en buss är reserverad för medborgare.

Medborgarskap, dvs medborgarlicens kan också skaffas via:
- Kan köpas för 30.000 Zoverigner.
- Kan fås efter 5-års militär tjänstgöring.
- Ges ett fåtal varje år som uppmuntran för hård och trogen tjänst.
- Som belöning för angivare.

Man kan förlora sitt medborgarskap genom:
- Medborgarskapet dras in i domstol som del av straff.
- Ej betalat sina skatter (medborgare har även en årlig medborgaravgift på 3000 Zoverigner).
- Blir slav.

Slavar
Egendomsrätten ger en juridisk person rätt att äga en annan människa. Juridiska personer är ättemedlemmar, de fria medborgarna och vissa företag. Det finns flera sätt att bli slav, och slaveriet kan vara med eller utan tidsbegränsning. De åsiktsskiljaktigheter som finns runt slaveri handlar vanligtvis om dess kostnadseffektivitet, inte runt moralen i att en person kan äga någon annan.

Utöver att bli frigiven av sin ägare, finns det möjlighet att bli friköpt via sju års militär tjänstgöring. Detta upprör många slavägare då det är de mest lämpade männen som antas, till en enbart nominell kompensation.

Ej registrerade
Att inte vara registrerad är att inte existera ur statens synpunkt.

Partiet
Ett viktigt organ i Staten är Medborgarpartiet. Endast medborgare kan vara medlemmar i partiet, men alla fria medborgare har röstningsplikt (röstning sker öppet och registreras, då man skall kunna stå för sitt val). Medlemsskap i partiet ger vissa fördelar i och med att det visar på en lojalitet mot staten.

Partiets ordförande benämns "Förste Medborgaren" och tituleras "Herr Förste Medborgare"

Ätterna
I Imperiet finns det sju stycken mäktiga ätter, där varje ätt består av ett antal underfamiljer. Vissa säger att det är de som egentligen styr, andra anser att deras inflytande över staten är starkt överdrivet. Men att de familjer som ingår i ätterna har stora tillgångar, och att många på ledande positioner kommer från ätterna, är något som få förnekar.

Arkady
Guiskard
Kriger
Mengal
Orlok
Todescu
Zovrin

Religion
Religion är något som tar invånarnas fokus bort från de viktiga strävsamma målen och anses negativt, men då det gäller Janoismen tillåtet, av staten. I praktiken lägger Staten en massa hinder i vägen för att förvåra för de janoistiska kyrkorna.

Det finns tre grenar inom det som kallas kyrkan; janoismen, maurismen och siferismen.

Janoismen - Individualistisk. Det viktigaste är inte att man utför cermonierna, utan att man ber och erkänner den Enda guden och hans son, frälsaren, som offrat sig för människornas synder. Janoismen förespråkar hårt arbete och avhållsamhet samt att man lever i harmoni med naturen, följer de tio buden och aktar sig för de sju synderna. En syndare kan dock finna förlåtelse. Janoismen fokuserar på det andliga och den himelska världen, och överlåter det världsliga styret åt makthavarna.

Maurismen - Ritualistisk och mystisism. Förlåtelse och nåd kan man inte räkna med om man bryter mot den Ende gudens förordningar, utan snarare en vistelse fylld av evig plåga i efterlivet. De som tjänat den Ende guden hängivet och utfört hans bud kan även bli helgon och dyrkas och avbildas på ikoner och statyer. Maurismen är förbjuden som troslära, men finns relativt öppet i öster och det ryktas att den finns i hemlighet i Sandukar.

Siferismen - En variant av Maurismen som finns i Presvedonia.

Ministerierna
Ärkeministerierna
Arkiveringsministeriet
Justitieministeriet
Krigsministeriet
Logistikministeriet
Ordningsministeriet
Sanningsministeriet
Säkerhetsministeriet

Övriga ministerier
Förvaltningsministeriet
Hälsoministeriet
Industriministeriet
Kulturministeriet
Postministeriet
Resursministeriet
Samordningsministeriet
Skatteministeriet
Utbildningsministeriet
Vetenskapsministeriet
Ärkeministeriet

Provinser
Iskarian
Madrostav
Darost
Vadaja
Kovan
Sadovia
Presvedonia

Folkslag
Vagyar - Benämns som "folket" av alla andra än akademiker och byråkrater. Den dominerande folkgruppen i Imperiet. De från de nordliga trakterna är ljushyade och tenderar till att ha ljust hår och blå, grå eller gröna ögon. Majoriteten, de som härstammar från de väldiga slätterna och skogarna är något mörkare till hyn och har ofta mörkbrunt eller svart hår och mörka ögon.

Celenk - Resterna av ett uråldrigt ryttarfolk från den västra vildmarken. De som lever kvar på landsbygden för fortfarande ett nomadiskt liv med häst och vagn; resandes mellan byar och städer för att bedriva handel och ta tillfällig anställning. De som migrerat till städerna försörjer sig vanligtvis i samhällets lägre skickt med allehanda ströjobb. Celenker håller ofta ihop även i städerna. Det celenka folket har olivfärgad hy och ofta korpsvart, lockigt, hår. Deras lätt mandelformade ögon är ofta mörka men ibland personer med gröna eller blå ögon. Celenker är något kortare, och ofta starkare, än den genomsnittlige vagyaren.

Hragher - Det dominerande folkslaget i Presvedonia. Ses med stor misstänksamhet av Staten och av majoriteten av invånarna. Anses ligga bakom många brott och olyckshändelser. Det hragiska folket är på många sätt likt den vagyariska folkgruppen men med grövre drag, rikligare hårväxt, fylligare läppar och en gråaktig hudton. Långt hår visar status och är därför vanligt hos både män och kvinnor; i arbete eller strid är håret vanligen samlat i en fläta.

Arkarer - Folkslag från de östra bergen och skogarna som breder ut sig under dem. Arkarerna har lyckats bevara en stor del av sin kultur. I städerna är arkarerna väl ansedda även om det finns viss misstänksamhet mot dem då de står ut ur mängden. De är beryktade för att ägna sig åt allehanda mystiska ting och det viskas att de har naturlig insikt i det ockulta. Många är dessutom belästa och kunniga i skolämnen. Arkarerna är något längre än det vagyariska folket men även generellt smalare. De har välmarkerade kindben och skarpa drag. De är bleka i hyn och har rakt, fint hår men i övrigt väldigt liten kroppsbehåring.

Språk
Vanligt förekommande att man känner till...
Iskara - Det officiella språket i Imperiet.

Ketiska - Ursprung från Madrostav och används inom kyrkan.

Oriska - Celenka folkgruppens språk; få utanför gruppen kan språket.

Presveda - Språk från Presvedonia.

Sandukar
Sandukar är Imperiets huvudstad. Staden har en unik utformning, då den är omgiven i en circel av en 20 meter hög mur av basaltsten. Staden har en diameter på ca 3,3 mil och har drygt 15 miljoner invånare.

In och utfart ur staden är strikt kontrollerat.

Staden har sex stycket höga torn byggda i basalt. Ett sjunde kollapsade i samband med en massa oroligheter, och ett stort område runt om benämns som "fallna staden" sedan myndigheterna inte längre försöker få tillbaka kontrollen över området.

Sandukar är uppdelad i flera stadsdelar, varje med en egen administration. Flera av dem kallas tillsammans för "Fria staden" i folkmun.

Militären
De militära styrkorna är uppdelade på två huvudslag; armén och flottan.

Arméns huvuduppgift är att bekämpa fienden vid fronten, men understöder också säkerhetsstyrkorna i Imperiets inre bevakning. Arméns huvudsakliga truppslag är infanteriet, kavalleriet och artilleriet.

Flottan är uppdelad i sjö- och luftstyrkor. Sjöstyrkorna bevakar kusterna och floden; medan luftstyrkorna patrullerar Imperiets enorma ytor, bergen i norr, samt bekämpar fiendens luftskepp, bomba fienden och understödja armén.

Endast medborgare och ättemedlemmar kan bli underbefäl (sergeant och uppåt) och officerare.

Kvinnor kan inte lagligt tjänstgöra i reguljära förband, och finns officiellt bara inom den militära sjukvården .

Militären är extremt konservativ när det kommer till taktik och utrustning. Det har lett till att t.ex. kulsprutepistoler och lätta kulsprutor benämns som Hragiska vapen eftersom de endast används på östfronten av Presvedoniska trupper.

De väpnade styrkornas motto är "Ära, Uppoffring, Tradition."

Krigen
I norr rasar alltjämt det segdragna kriget mot fienden. Ibland lyckas den ena eller andra sidan tillfälligt slå igenom linjerna, för att fastna mot bakomliggande försvarsverk och sedan bli tillbakatryckt. Ett krig där tusentals soldater mister livet varje månad, och ännu fler lemlästas. Förutom Sanningsministeriets information och paraderna är det sällan kriget mot fienden gör sig direkt påmint i Sandukar. Men ibland lyckas en fientlig luftskepp ta sig ända fram till huvudstaden, och kriget gör sig direkt påmint.

I östra delen av imperiet har Presvedonia brytit sig ut sedan religiös fanatism har tagit ett hårt grepp om provinsen. Statens försök att befria de lojala invånarna från de religiösa fanatikerna har resulterat i ett hårt och brutalt krig där Imperiet lider mycket högre förluster än vid nordfronten. Om det är fienden som ligger bakom den Presvadorianska upproret, eller om de religiösa fanatikerna bara har utnyttjat situationen, råder det delade åsikter om; dock är resultatet det samma och Imperiets ärofulla styrkor måste nu slåss på två fronter.

Kriget i öst har pågått i ca 5 år.

Polisen och rättsväsendet
Ordningspolisen - Uniformerad polis.

Kriminalpolisen - Civilklädd polis, utreder brott.

Stapo - Statspolisen, en poliskår underställd Säkerhetsministeriet.

Lägre domstolen - Enklare fall hamnar här. En rättegång tar vanligtvis inte mer än fem minuter från beskrivning till dom.

Högre domstolen - Tar hand om de mer komplicerade fallen. En rättegång kan ta dagar eller till och med veckor beroende på omständigheter.

Mäktiga ättepersoner, statens ministrar och framgångsrika industriledare har rättslig immunitet så länge det inte rör statsförräderi.

Kommissariatet
En mytomspunnen hemlig polis; så pass mytomspunnen att det inte är säkert om den faktiskt existerar. Många känner någon som känner någon som känner någon som kommit i kontakt med en kommissarie. De skall ha rätt att ta över fall från vilket polisdepartement som helst; rätt att utmäta straff på plats; och rätt att ta in vem som helst till förhör, förhör som ingen sägs komma levande ifrån.

Teknologi
I hemmen lyssnar man på statligt godkänd radio och de stora biograferna visar svartvita ljudfilmer. Men vissa mindre biografer visar fortfarande stumfilmer.

Att ringa inom ett riktnummerområde sker vanligtvis via automatiska telefonväxlar. Men rikssamtal, samt företagsväxlar, sker oftast via manuella växlar. Publika telefonkiosker finns att tillgå på många ställen. För officiella samtal; för polis, räddningstjänst och liknande; finns speciella telefonskåp som polis och andra betrodda har tillgång till.

Vissa delar av staden har elektriskt ljus, medan vissa delar fortfarande har gasljus.

Hushållen har antingen gasspis eller en gammal vedeldad järnspis.

De flesta har ett isskåp för att hålla varor kalla i hemmet. Men vissa har införskaffat eldrivna (och bullriga) kylskåp.

Ett "tunnelbanenät" täcker vissa delar av Sandukar, som ibland går under jord och ibland via upphöjda broar.

Luften behärskas av civila och militära luftskepp. Flygplan är lätta och skraltiga maskiner som används av militära kurirer och spejare; samt en och annan självmordsbenägen rikemansknös.

Förändring av teknik sker väldigt långsamt och t.ex. vissa företag gör inte ens kosmetiska förändringar, så en välskött femtio år gammal bil kan vara identisk med en som rullade ut från fabriken för ett år sedan.

Några kulturella punkter och synsätt
Det finns många subkulturer inom Imperiet och Sandukar, både lagliga och olagliga. Subkulturer kan ha en totalt annan syn. Ibland är "huvudkulturen" ett ideal som bara ett fåtal kan uppnå.

* En ungkarl ses ofta som mindre pålitlig än en gift man.

* Hemmafruideal och syn som delar in kvinnor i "propra madonnor" och "lössläppta slampor" (på samma sätt delas män in i "trygga och tråkiga" och "lite farliga och intressanta").

* Skilsmässa, som bara är lagligt i vissa specifika fall, slår åsiktsmässigt bara mot kvinnan. Om skilsmässan beror på att mannen varit otrogen (gå till prostituerade är inte giltig juridisk orsak för skilsmässa) "befläckas" dock inte kvinnan av att vara frånskild.

* Den utökade arbetsmarknaden för kvinnor har ökat antalet kvinnor som väntar med, eller helt och hållet avstår från, att gifta sig.

* Manlig homosexualitet ses som en smittsam sjukdom som ligger under smittskyddslagen; kallas i folkmun för "skyttegravssjukan". Tillgången till prostituerade ses som en slags vaccinering mot homosexualitet.

* Begreppet homosexualitet finns inte då det gäller kvinnor. Forskarna är inte ens överens om att kvinnor har en sexdrift (och sex definieras också med att ett manligt könsorgan måste varit inblandat).

* Det är inte ovanligt att kvinnor har utomäktenskapliga förhållanden, men konsekvensen att bli ertappad är oftast värre för kvinnor.

* En "riktig man" är stoisk, försörjer sin familj (helst framgångsrik) och är den beskyddande.

* Taxidanserskor ses av många som lättfotade, gränsfall till prostituerade eller på annat sätt av tveksam moral.

* Sina egentliga åsikter delar man med ytterst få, om ens med någon. För hur väl känner man sin vän egentligen? Angivare finns det gott om. Samt, någon annan kan lyssna.

* Att avstå från alkohol ses som att man har något att dölja.

* Opera, balett, symfoniorkestrar, och dansa vals anses vara finkultur. Den Arkariska dansen tango, som kan dansas till valsmusik, är gränsfall och dansas i mer vågade finrum.

* Film, teater, Jazz, samt danserna Swing och Foxtrot är "vulgärunderhållning" för folket.

* Hragisk musik och dans anses opatriotisk och osedlig (salsa, merengue, bachata) och därmed olaglig. Det finns dock de som spelar varianter med patriotiska texter och därmed lyckas hålla sådana dansställen i en laglig gråzon.

* Mutor i olika former är vardag, och ses ofta som att man smörjer systemet. Man betalar sig förbi en kö här, slipper ett bot där, bjuder en affärsbekant på en fin middag och ger en present medan man diskuterar en möjlig affär, och får en tjänsteman att förbise någon detalj i dokumenten.

* Populär filmhjälte i arbetarklassen är "Sergeant Ivan Dragovic". Imperiets motsvarighet till James Bond; om James Bond hade varit en infanterisoldat som alltid lyder order och är en familjefar. Sammanlagt brukar 20-30 sekunder per film ägnas åt att han är gift och har barn; en kommentar här, en tillbakablick där, eller att han tittar på något foto. Det har producerats 73 filmer, och den första hade premiär för 112 år sedan.

Lupus Maximus

Tekniker
* På en skala 1-4, där 1 är "Imperiet och Sandukar är bara för att slippa diskussioner om riktig politik och historia; det finns inget övernaturligt" och 4 är "det är en aspekt av Metropolis i Kult eller annan 'illusion'", var vill vi lägga oss. De är allihop lika på ytan. "Spelledaren väljer" är också ett alternativ.
charl;n107409 said:
Närmare 1, men kan mycket väl tänka mig nånstans kring 2-3 om det görs lite snyggt. Mer Lovecraft än WoD så att säga.
Robert;n107591 said:
- Gällande övernaturliga element lägger jag mig nog på en 2. Jag tycker absolut att det kan finnas inslag av det övernaturliga men helst i en lite mer subtil form. Inga Chtulu som kravlar sig upp ur avloppsbrunnen.
För att expandera mina tankar lite. 1-4 påverkar: Vilka är fienden i norr är, finns kommissariatet och vilka är de, vem och vad är den fallne, finns "befläckelsen", vad är de sju tornen i Sandukar, vad för hemliga sammansvärjningar och konspirationer finns, osv...

Så även nivå 4, så är det bara om man är direkt inblandad, drabbad, eller gräver sig igenom ett par lager, så är det inte säkert man upptäcker skillnaden mellan 1 och 4.

I både 3 och 4 finns det någon form av bakomliggande "metafysisk konspiration". I 4:an finns dock ödesvalet "förändra situation" med, och som som den är beskriven. Men inte som en neo-traddig samberättarfunktion, utan som en simulationistisk teknik, eftersom rollpersonen undermedvetet skapade en nyckel till den låsta dörren.

Så för att jämföra 3 och 4 med Chtuthu och WoD, så talar vi alltså inte om att det springer omkring en massa monster i kulisserna. Det finns dock personer med befläckelsen, men det finns mäktiga intressen som vill hålla status quo och hålla sådant hemligt. Kör man på nivå 1 finnes det myter om befläckelsen och konspirationsteorier, men det är inte annat än vidskepelse och svammel.

Ta de myterna runt Rasputin som exempel. De myterna skulle kunna simuleras med befläckelsen och ödet. Men även om man kör på det jag kallan nivå 4, så kan han fortfarande ha varit en karismatisk sektledare utan några som helst övernaturliga krafter.

Idén om att "vakna upp i Sandukar" skulle hamna under 3-4. Den idén är att rollpersonens personlighet och minnen är från nutid, dvs den verkliga världen, och råkar ut för något som skulle kunna vara dödligt (som kanske beskjuten eller tappar kontrollen över bilen). Rollpersonen har en historik i Sandukar, men inte några minnen. Färdigheterna är baserade på färdigheter från minnena från våran värld, men passar in på "personligheten" man har haft fram tills "uppvaknandet" i Sandukar. Fördel med uppvaknande-scenario är att vi inte behöver synka något, eftersom allt upptäcks under spel. Nackdelen är om fler än en spelar "uppvaknad", då behövs det någon form av anledning till att de känner varandra eller på annat sätt träffas.

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Jag skulle föredra nivå 3 tror jag. Jag uppskattar konceptet med att det finns övernaturligheter men att det inte är känt, men vet inte om jag lockas av "förändra situation" och "vakna upp i Sandukar". Att RPs personlighet och minnen är från nutid blir så otroligt definierande av karaktären och jag är rädd att andra personliga teman/koncept hamnar i skymundan. Men jag är såklart med på det om vi använder det!