Lupus Maximus
Tekniker
I kranks tråd om att spela i Stockholm nämnde jag att jag skulle kunna spelleda något. https://www.rollspel.nu/threads/667...ligheten är långt från den officiella bilden.
Hand upp.Lupus Maximus;n107386 said:* Vilka är potentiellt intresserade?
Närmare 1, men kan mycket väl tänka mig nånstans kring 2-3 om det görs lite snyggt. Mer Lovecraft än WoD så att säga.Lupus Maximus;n107386 said:* På en skala 1-4
Har i stort sett ingen sådan (tror inte det finns något bra svenskt uttryck men vi kan ju hitta på ett, "huvudcanon" med mjukt a kanske?). Jag har inte spelat Noir innan men spenderade kvällen igår med att sluka allt gratis som fanns på spelets hemsida och det låter häftigt och coolt. Är väldigt intresserad av att lära mig mer och boken hade nog varit beställd redan om budgeten tillät.Lupus Maximus;n107386 said:* Synka "head canon" (hm... finns det något lämpligt svenskt uttryck för det?)
Så länge spelet blir karaktärsdrivet är jag nöjd. Risken är nog minimal men rent action är jag inte så himla sugen på.Lupus Maximus;n107386 said:* Inventera vilka önskemål (flaggor) som finns, och vad folk vill slippa (gränser och slöjor).
Delade mål och/eller gemenskap. I en setting som denna är det ytterst individens egna önskningar som driver, även om dessa kan variera mellan allt från "jag vill bli rik och kändis" till "jag vill att mina barn ska få ett bättre liv än jag haft." Beroende på hur man sätter ihop gruppen finns det utrymme för mycket olika gemensamma mål eller etablerade relationer att bygga på, men jag tror man lämpligast försöker koordinera karaktärsbyggandet så det är klart innan spelet börjar.Lupus Maximus;n107386 said:* Vad får rollpersonerna att interagera med varandra, istället för att gå skilda vägar?
HBO. Föredrar antydan eftersom jag tycker det är stiligare men emellanåt kan explicit funka om man använder kontrasten för att framhäva temat extra mycket. Explicit för sakens skull tröttnar jag dock snabbt på.Lupus Maximus;n107386 said:* Hollywood Production Code/Fox eller HBO/Showtime? Antytt eller explicit.
Arbetar och/eller pluggar normalt på vardagar så då är kväll enda möjligheten. Jag finns antingen i Kista eller Vällingby ifall restid är ett potentiellt problem. Kommer resa bort den 13-17 augusti men annars vilken dag som helst, dock ej söndagar då jag kör Shadowrun dessa kvällar med en annan grupp.Lupus Maximus;n107386 said:* När kan folk?
Jag planerar jag en hel del, för att få en mental bild att improvisera utifrån. Jag är också lite av en kontinuitetsnörd och att saker hänger ihop.charl;n107409 said:Har i stort sett ingen sådan (tror inte det finns något bra svenskt uttryck men vi kan ju hitta på ett, "huvudcanon" med mjukt a kanske?). Jag har inte spelat Noir innan men spenderade kvällen igår med att sluka allt gratis som fanns på spelets hemsida och det låter häftigt och coolt. Är väldigt intresserad av att lära mig mer och boken hade nog varit beställd redan om budgeten tillät.
Så länge spelet blir karaktärsdrivet är jag nöjd. Risken är nog minimal men rent action är jag inte så himla sugen på.
Jag tog upp flaggor och gruppsammanhållningen redan nu så det inte missas, av två anledningar. Det ena så att det finns med i bakhuvudet från början. Det andra är just för det karaktärsdrivna. För några år sedan råkade jag ut för en stark misskommunikation där jag hade misslyckats att framföra att jag hade tänkt spelleda karaktärsdrivet.Delade mål och/eller gemenskap. I en setting som denna är det ytterst individens egna önskningar som driver, även om dessa kan variera mellan allt från "jag vill bli rik och kändis" till "jag vill att mina barn ska få ett bättre liv än jag haft." Beroende på hur man sätter ihop gruppen finns det utrymme för mycket olika gemensamma mål eller etablerade relationer att bygga på, men jag tror man lämpligast försöker koordinera karaktärsbyggandet så det är klart innan spelet börjar.
Jag har själv ingen åsikt på den fronten. Om de andra vill spela oftare så går det kanske att ordna ändå på något sätt. Så länge det mesta utspelar sig i Sandukar, och är på ganska personlig skala, räcker det att vara några få kvarter bort för att det skall vara en helt annan plats.Robert;n107469 said:Jo, det är så här att jag kommer bara att kunna spela varannan månad under i första hand hösten. Innan jag går på Lupus frågor så kan det vara bra att ta upp den saken. Jag misstänker att en del tycker det är för sällan.
Ruddammen, som ligger inklämt mellan Roslagstull och KTH. Ca 5 minuters gångavstånd från tunnelbanan.micke_p;n107546 said:Ungefär var geografiskt kommer speltillfällena äga rum? Du nämnde hemms hos dig i den andra tråden vill jag minnas.
Det är registrerat via dokument 1491 hos Resursministeriet, och kopia skickat till Arkiveringsministeriet.Det ser ju ut som om det går att få ihop en spelgrupp och jag är ju med i Kranks grupp redan så jag sätter upp mig på reservlistan.
Det är inte nedtonat.Robert;n107591 said:Jag har inga problem alls med hur du uppfattar Sandukar. Däremot har jag en fråga och det gäller kapitalismen och ätterna. Vill du tona ner kapitalismen och "adeln" i spelet där man föds in i högre, utalade, samhällsklasser och namnet väger tungt?
Rivaler och frenemies funkar nog också om alla är bekväma med det. Så länge det är gemensamt kul utan att vara på bekostnad för någon spelare.Oavsett vad jag slutar med för karaktär så är min ambition att hålla ihop karaktärsgruppen. Speciellt om jag bara gör enstaka inhopp.
Riktigt trist att höra. :sad: Hoppas det ordnar sig och blir bättre.Anledningen till att jag inte kan spela oftare är psykologiskt betingad, hos min sambo. Vi har flyttat till Vallentuna, där vi inte känner någon och egentligen utan att jag förstått hur det gått till har vi blivit utfysta i området. Något som innebar att hon fick tillbringa sin mammaledighet ensam medan de andra tre mammorna satt på tomten brevid och fikade. Det har varit mycket annat också eftersom junior inte blir inbjuden till kalas och sånt. Hur som helst så innbär det att bara tanken på att jag ska åka iväg är skitjobbig för henne och vi valde att kompromissa på det här sättet. Därför blir det just varannan månad så här i början.
Lupus Maximus;n107386 said:* På en skala 1-4, där 1 är "Imperiet och Sandukar är bara för att slippa diskussioner om riktig politik och historia; det finns inget övernaturligt" och 4 är "det är en aspekt av Metropolis i Kult eller annan 'illusion'", var vill vi lägga oss. De är allihop lika på ytan. "Spelledaren väljer" är också ett alternativ.
charl;n107409 said:Närmare 1, men kan mycket väl tänka mig nånstans kring 2-3 om det görs lite snyggt. Mer Lovecraft än WoD så att säga.
För att expandera mina tankar lite. 1-4 påverkar: Vilka är fienden i norr är, finns kommissariatet och vilka är de, vem och vad är den fallne, finns "befläckelsen", vad är de sju tornen i Sandukar, vad för hemliga sammansvärjningar och konspirationer finns, osv...Robert;n107591 said:- Gällande övernaturliga element lägger jag mig nog på en 2. Jag tycker absolut att det kan finnas inslag av det övernaturliga men helst i en lite mer subtil form. Inga Chtulu som kravlar sig upp ur avloppsbrunnen.