Nekromanti [Stockholm] Noir

charl

Veteran
Joined
10 Jul 2015
Messages
104
pappa;n107816 said:
Jag skulle föredra nivå 3 tror jag. Jag uppskattar konceptet med att det finns övernaturligheter men att det inte är känt, men vet inte om jag lockas av "förändra situation" och "vakna upp i Sandukar". Att RPs personlighet och minnen är från nutid blir så otroligt definierande av karaktären och jag är rädd att andra personliga teman/koncept hamnar i skymundan. Men jag är såklart med på det om vi använder det!
Instämmer till fullo.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,967
Location
Sandukar
3-4, kanske mer 3. Jag gillar den drömska febern som lurar bland regnvåta gränder och djupt i de underjordiska kanalerna. Mer skräck-noir än film-noir så att säga.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Då siktar vi mot 3 :)

"Vakna upp i Sandukar"-scenariot är lite för att ha något i bakfickan ifall folk tröttnar på mina sammanfattningstexter om settingen. Skall försöka få upp en om Sandukar när jag är hemma

Big Marco;n107877 said:
3-4, kanske mer 3. Jag gillar den drömska febern som lurar bland regnvåta gränder och djupt i de underjordiska kanalerna. Mer skräck-noir än film-noir så att säga.
Skräck är inte min starka sida, men man blir inte bättre om man inte övar. :wink: Jag tänker mer på settingen som "dystopisk neo-noir"

Men... Termen "skräck-noir" får mig att tänka på filmer som t.ex. "Angel Heart", "From Hell" (fast den utspelar sig på sent 1800-tal) och "Se7en", och jag tycker inte någon av dem känns så värst skräckig.

Så en fråga, för säkerhets skull, vad menar du med "skräck-noir"?
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Lite mer settingöversikt med min head canon inblandat. Den här gången för själva Sandukar.

På en ö vid kopparflodens inlopp ligger Sandukar, huvudstaden i Imperiet. Tre enorma broar leder från ön till kopparflodens norra strand, varav en är en flerspårig järnvägsbro.

Utanför Sandukar, på den östra delen av ön ligger ett enormt hamnområde samt militärförläggningar. Samt de högar av sopor som staden producerar.

Sandukar - Imperiets lysande stjärna
Sanningsministeriet benämner ofta Sandukar som "drömmarnas stad", "Hoppets stad" och "Imperiets lysande stjärna"

I folkmun, speciellt på landsbygden, benämns Sandukar oftare med "syndens stad", "syndens näste", "de förlorade själarnas stad" eller "de förtappades stad"

Många, speciellt unga, har alltid lockats till staden med hopp om arbete. Kanske om att göra karriär, bli upptäckt och bli filmstjärna eller modell, kanske bara komma från tristessen från landsbygden, eller för att få tag på arbete för huvud taget.

Kriget i öster har skapat ett nytt fenomen. En våg av flyktingar av de som bodde vid gränsen till Presvedonia. De flesta har inte rört sig ända till Sandukar, men det har fått andra att ta steget att lämna sin desperata situation. Det har fått kåkstäderna utanför Sandukar att explodera i storlek.



Stadsdelar
Varje stadsdel har en egen administration och skulle kunna räknas som en egen autonom stad

Innerstaden (Röd)
De mest centrala delen av Sandukar är den mest tätbebyggda. Stadens högsta skyskrapor finns här, många med gångbroar mellan dem, och med anslutningsstationer för luftskepp finns bland spirorna. Här och var mellan jättebyggnaderna finns lyxiga herrgårdliknande villor inskjutna.

Trots mängden skyskrapor är det få som har sin bostad i Innerstaden. Det mesta är kontor för storföretag och statens ministerier, samt lyxiga hotell, butiker och restauranger. De som har bostäder i skyskraporna har stora paradvåningar; vissa som sitt primärboende, vissa som alternativboende då de vistas i staden.

Innerstaden är tät med poliser, och de som rör sig i området får räkna med att ofta få visa sina dokument. Endast ättemedlemmar har rätt att röra sig i Innerstaden utan att först ha beviljats tillstånd. De som har en bostad eller arbetsplats här beviljas tillstånd med ett halvår i taget.

Vattnet som följer kanalen in till Innerstadens mitt försvinner ner i ett djupt hål.


Maskinstäderna (Grön)
Industrier av olika slag, från textilfabriker och bilfabriker till köttindustrier där djur göds medan de står tätt packade; samt grossisternas lager.

I industristäderna finns också Sotstäderna. Överbefolkade getton, där livstidsanställda och de fattigaste bofasta arbetarna bor.


Heden (Ljusbrun)
En drygt 80 kvadratkilometer stor landsbygd med ängar, skogsdungar, små sjöar, pittoreska byar, samt magnifika herrgårdar och mindre slott. Personer som inte passar in på det idylliska idealet avlägsnas snabbt men diskret från området, oberoende om man har skaffat tillstånd att besöka stadsdelen eller inte.

Kaféerna, pubarna och de små restaurangerna är lyxkrogar.


Fallna staden (Brun)
Den del av Sandukar som förlorades i samband med att ett av de sju tornen kollapsade. Efter flera försök att återfå kontrollen verkar det som om myndigheterna har givit upp. Med kriget i öster har Staten också fått helt andra saker att prioritera.

Fallna staden är dock långt från obebodd, då vissa som vill undvika myndigheterna har sökt sig dit. Enligt rykten söker sig en del dit för en dag, för de tjänster och upplevelser Fallna staden har att erbjuda. Ryktena säger också att ligor opererar öppet och är de som bestämmer i sina områden. Dessa rykten är givetvis inget en laglydig medborgare vet sanningen om, och om en laglydig medborgare träffar på en bekant vid sitt besök har man inte sett varandra, eftersom varken man själv eller den bekante har varit där.


Fria staden
Namnet är bara vad man i folkmun kallar de stadsdelar som medborgare har rätt att röra sig i utan att behöva söka tillstånd. De är ungefär lika tätbefolkade och har bostäder, restauranger, kontor och affärer för både för fattiga och rika, utom Luxus som enbart är ett överklassområde. Ur statistiksynpunkt är Luxus ca en fjärdedel så tätbefolkad som resten av Fria Staden, men då har man inte räknat med alla de som har övernattningsbostäder eller alternativa bostäder, på samma sätt som med Innerstaden. Jämfört med Innerstaden är Luxus mycket billigare, inte lika tätbebyggt och inte samma behov av att uppdatera sina tillstånd.

Dolinaroz (Lila)
Eisendorf (Orange)
Ikonen (Mörkblå)
Krovgory (Blå)
Luxus (Gul)
Sigillet (Ljusgrön)
Spiran (Turkos)
Triangeln (Ljusblå)
Ytterstaden (Ljusröd)

"Förorterna"
Dessa är inte en officiell del av Sandukar, utan en populärbenämning på de kåkstäder som finns utanför murarna. De förändras ständigt, då det byggs nytt i stort sett i samma takt som Statens bulldozrar och grävskopor river. Synen på Förorterna skiljer sig mellan ministerierna. Ordningsministeriet, Säkerhetsministeriet och Hälsoministeriet arbetar för att förorterna skall försvinna; medan Krigsministeriet och Industriministeriet ser dem som en tillgång.

Många livnär sig på att ansöka om dagarbetspass och söka tillfälliga jobb inne i Sandukar. Lastbilar transporterar dem fram till kontrollpunkterna, där de kan få köa i ett par timmar innan de kommit in. Dagarbeten finns också att finna i det stora hamnområdet utanför staden, och därmed inte kräver inpasseringstillstånd. Andra gräver i sopbergen som tornar upp sig vid hamnområdet. Vissa livnär sig på att sälja varor och tjänster till de långa köer av fordon som långsamt rör sig fram mot portarna, eller till hamnarbetarna och soldaterna i militärförläggningarna.

Kriminaliteten är hög i förorterna, men Staten har till synes större kontroll här än i Fallna Staden.

Krigen och Sandukar
Att tjänstgöra i det militära är på frivillig basis, vilket innebär att runt 10% av den manliga befolkningen har erfarenhet av det det militära. De flesta är de som strävar efter ett medborgarpass och slavar som köper sig fria, men det finns ändå många medborgare som anmäler sig för att tjäna Imperiet.

För de flesta är kriget långt borta, och det är via nyheter och propaganda man hör talas om det. Påminnelserna om att vara vaksam, så att fiendens spioner och uppviglare varken kan uppsnappa något eller ställa till med något. På samma sätt skall man vara vaksam om någon bekant verkar utmattad eller utbränd, eftersom de varken är så produktiva som de skulle kunna vara eller är så vaksamma som de skulle kunna vara. Att låta en vän vara ett enkelt mål för fienden att bearbeta är inte att vara en vän. En vän går till närmsta angivarkontor och rapporterar, så att den utmattade kan få det stöd de behöver för att åter bli effektiv.

Ibland gör sig kriget direkt påmint, så någon av fiendens högflygande "smygluftskepp" lyckas manövrera sig ända till Sandukar, i skydd av mörker eller molntäcken, och släppa sina bomber. Men det är så pass sällan och med så pass låg verkan, att det är nästan trettio år sedan mörkläggning senast beordrades.

Emellanåt lyckas fienden dock sprida sitt gift, och det uppstår oroligheter och kravaller. De brukar dock snabbt slås ned av Stapos skyddsstyrkor och deras ikoniska vattenkanonförsedda pansarfordon; stålplåtsförstärkta minibussliknande fordon med en V-formad plog i fronten och kan föra med sig tolv soldater.

Enligt ett rykte fick någon officer, vid något tillfälle, idén att sätta in sådana pansarfordon vid fronten, till resultatet att hjulen fastnade i leran och de blev sprängda av antibunkervapen. Men det är antagligen bara fientlig propaganda.

Kanalerna
Kopparflodens förorenade vatten rinner igenom Sandukar via 100 meter breda kanaler. Stora dammar och slussar hanterar stadens höjdskillnader och ibland är det 20 meters fallhöjd ned till vattenytan.

Kanalen som följer insidan av muren kallas för Vallgraven. Sju broar sträcker sig över vallgraven fram till var sin port, där fordon, tåg och fotgängare kan passera.

Ta sig in och ut ur Sandukar.
Med bil eller buss
Utan att vara medborgare kan det lätt ta 4-5 timmar att nå fram till säkerhetskontrollerna vid portarna, men köerna för medborgare brukar det bara ta som mest en timme, och i värsta fall två. Sedan finns också en fil för prioriterade personer.


Med tåg, fartyg och luftskepp
Dessa transportsätt har egna kontrollstationer vid sina terminaler. Att det inte finns något fordon att genomsöka ökar genomströmningen, och det finns ofta fler kontrollstationer i förhållande till antalet resenärer. Även utan medborgarskap brukar kön fram till kontrollen sällan ta mer än en timme.

Vissa fartyg går in Sandukar, men de flesta anländer till östra hamnen och låter sedan passagerarna att ta sig in till själva staden via mindre färjor eller tåg.


Till "fots"
För att slippa kontrollen av fordon passerar vissa kontrollerna till fots. Till exempel dagarbetarna från "förorterna" åker ofta på lastbilsflak fram till porten, och går sedan in. Samt även vissa som bor i Sandukar, men arbetar utanför, passerar kontrollerna till fots.

Klimat
Sommaren är varm och under ett par veckor stiger ofta medeltemperaturen till 30 grader Celcius.
Vintern är hård och kall, ofta med mycket nederbörd och det är inte allt för ovanligt att temperaturen sjunker ned till minus 20 grader.
Vår och höst är svala, med mycket nederbörd.

Prostitution
Officiellt finns det runt 200.000 lagligt prostituerade i Sandukar. Enbart de icke-existerande manliga prostituerade uppskattas till att vara minst lika många, och då försöker myndigheterna aktivt bekämpa den manliga prostitutionen.

Medan det kan kräva lite ansträngning att hitta manliga prostituerade, om man är okänd som kund, kan det nästan vara lättare att hitta en oregistrerad kvinnlig prostituerad än en lagligt registrerad.
 

Attachments

charl

Veteran
Joined
10 Jul 2015
Messages
104
Hur är det med droger i Sandukar och imperiet? Lite sugen på att köra nån sorts veteran från Östfronten som fått en vana för morfin eller liknande efter en längre sjukhusvistelse, i en väldigt tydlig liknelse till vad som hände med många soldater under och efter första världskriget.

Förutsatt att det funkar med övriga spelares karaktärer och så vidare då.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
charl;n108128 said:
Hur är det med droger i Sandukar och imperiet? Lite sugen på att köra nån sorts veteran från Östfronten som fått en vana för morfin eller liknande efter en längre sjukhusvistelse, i en väldigt tydlig liknelse till vad som hände med många soldater under och efter första världskriget.

Förutsatt att det funkar med övriga spelares karaktärer och så vidare då.
De lagliga drogerna alkohol, nikotin och koffein är givetvis de vanligaste.

Givetvis beroende på hur specifik idé som du har. Men användandet av andra droger är vanligt, och det skall nog vara något väldigt speciellt om inte en morfinanvändande veteran skall passa in.

Det konceptet passar in på nästan alla samhällsklasser, och det kan vara någon som gjorde sin "medborgerliga plikt" innan han gav sig in i sin civila karriär, eller någon som spenderat större delen av sitt liv i det militära. Beroende på vilka kontakter han har kan morfinanvändandet vara en bakgrundsdetalj eller en förgrundsdetalj.
 

charl

Veteran
Joined
10 Jul 2015
Messages
104
Lupus Maximus;n108129 said:
De lagliga drogerna alkohol, nikotin och koffein är givetvis de vanligaste.

Givetvis beroende på hur specifik idé som du har. Men användandet av andra droger är vanligt, och det skall nog vara något väldigt speciellt om inte en morfinanvändande veteran skall passa in.

Det konceptet passar in på nästan alla samhällsklasser, och det kan vara någon som gjorde sin "medborgerliga plikt" innan han gav sig in i sin civila karriär, eller någon som spenderat större delen av sitt liv i det militära. Beroende på vilka kontakter han har kan morfinanvändandet vara en bakgrundsdetalj eller en förgrundsdetalj.
Just nu funderar jag på en presvedonier som hamnade på Imperiets sida i kriget, gick med i militären för möjligheten till medborgarskap, såg sin egen hemby och trakt jämras med marken och till slut kom till Sandukar för att vårdas för någon sorts skada. Väl där på militärsjukhus fick han sitt medborgarskap (motvilligt, från myndighetens sida) som tack för avslutad tjänstgöring, men blev sedan prompt slängd ut på gatan eftersom militären inte har någon användning för skadade veteraner, och särskilt inte skadade veteraner som tillhör fiendesidans etnicitet och därför alltid är suspekta. Han fortsatte ta sitt morfin som doktorn sa att han skulle göra i ett par veckor, och slutade helt enkelt aldrig eftersom han inte har så mycket gott i sitt liv annars.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Just att spela Hragher kan göra det knepigt. De andra folkslagen utsätts för rasism. Men tack vare kriget i öst är det mycket värre för Hragherna. Om han förkastat sin kultur (t.ex. är kortklippt och klär sig efter modet i Sandukar) så kan han smälta in, och det är först när han visar sina papper som etniciteten avslöjas. Men det skulle behöva att de andra kan motivera varför deras rollpersoner accepterar honom.

Upproret i öst har en stark religiös komponent, en del gammalt hat, och en ordentlig dos fanatism. Kriget började med en utrensning av lojala mot Imperiet samt de säkerhetsstyrkor som fanns där. Så om hans släkt står på upprorets sida, varför står han inte på deras?

Ett alternativ skulle kanske kunna vara att han är halv Hragher och halv Vagyar? Så enligt papperna så är han Vagyar, men kanske växt upp i Presvedonia? Kanske dekorerad i någon strid mot Presvedonska trupper precis då kriget bröt ut, och då skulle det kunna bli svårförklarat att internera honom. Så de har försökt att göra sig av med honom, på ett eller annat sätt, utan att det är iögonfallande, och till slut kom skadan. Då skulle den Hraghiska sidan vara lite av en mörk halvhemlighet och lättare att få ihop övriga rollpersoner.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Litet förtydligande. Att spela en Hragher gör att det kommer att få ett huvudfokus för hela gruppen. Att bara vara vän med en Hragher gör att man kan anses misstänkt, och drabbas av våld från extremister. Så om det finns med minst en Hragher i gruppen, så kommer det påverka spelandet en hel del.

Jag har inget emot att ha ett sådant fokus i spelet. Jag vill bara att alla är medvetna om konsekvensen om man har det fokuset.

Om det just är tragedi-momentet att se en by han har en stark anknytning till jämnad med marken som är en viktig punkt, så är en annan idé på en "light variant" att han gifte sig med en Hraghisk kvinna innan upproret, och det är hennes hemby.
 

charl

Veteran
Joined
10 Jul 2015
Messages
104
Hmm... Det fanns inga Vagyar-familjer i Presvedonia? Det är ju ett alternativ också i så fall. Jag gillar iofs idén med halv-hraghern. Han själv lyckades kanske med nöd och näppe att fly under upprorets tidiga skeden, men resten av familjen dödades. I så fall gick han nog med i militären för att få sin hämnd snarare än att medborgarskapet i sig var motivationen.

Det jag vill få till med det här är ett tema av att karaktären helt enkelt inte har någon hemplats längre. Han är i Sandukar eftersom han inte har någon annanstans att ta vägen, snarare än för att han vill eller egentligen måste vara där.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Det finns av alla folkslag i alla provinser, bara olika om vilka som är i minoritet.

Presvedonia är en resursrik provins (vilket är en av anledningarna till varför de klarar ett utdraget krig), och inte lika förstörd miljö (Kopparfloden har klart vatten, istället för den sörja som rinner genom Sandukar). Så föräldrarna kan vara allt från folk som gillar naturen, grovarbetare, affärsmän, ingenjörer, till att fadern är militär och stationerad där.

Kan vara att släkten flyttade till Presvedonia för flera generationer sedan, så han inte har några släktingar utanför provinsen.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Big Marco;n107877 said:
Jag gillar den drömska febern som lurar bland regnvåta gränder och djupt i de underjordiska kanalerna. Mer skräck-noir än film-noir så att säga.
Lupus Maximus;n108065 said:
Termen "skräck-noir" får mig att tänka på filmer som t.ex. "Angel Heart", "From Hell" (fast den utspelar sig på sent 1800-tal) och "Se7en", och jag tycker inte någon av dem känns så värst skräckig.

Så en fråga, för säkerhets skull, vad menar du med "skräck-noir"?
Å andra sidan borde det nog vara rätt riskfritt att gissa på att "skräck-noir" i sammanhanget avser personer som visslaren, etablisemang som Seburahs biograf, platser som Svarta parken och fenomen som befläckelsen. :)

Sådant står helt klart på menyn. Sedan beror det på vad rollpersonerna rör sig med för folk, och vad de blandar sig in i, hur mycket av det som kommer in i berättelsen.
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Kom just hem från semestern och såg den här tråden. Är mycket intresserad att vara med och spela då Noir är ett av de svenska rollspel jag gillar mest. Så om ni inte redan fått ihop en tillräckligt stor grupp så hoppar jag gärna på och är med. Annars så kan ni väl sätta upp mig på någon reservlista eller liknade.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Chryckan;n109388 said:
Kom just hem från semestern och såg den här tråden. Är mycket intresserad att vara med och spela då Noir är ett av de svenska rollspel jag gillar mest. Så om ni inte redan fått ihop en tillräckligt stor grupp så hoppar jag gärna på och är med. Annars så kan ni väl sätta upp mig på någon reservlista eller liknade.
Just nu ser det ut att vara fullt. Lutar att det kommer att vara tidigast månadsskiftet som vi kommer ha lyckats samla ihop gruppen för en första träff.

Men jag har noterat att du är potentiellt intresserad om det blir utrymme för fler spelare :)
 
Top