Nekromanti Stofilpoäng!

Saxifrage

Hero
Att följa med sin samtid ses ofta som ett ideal. Som varje rejäl karl vet är det förstås nonsens, idealet är att vara så mycket bakåtsträvare som möjligt - att vara en fullfjädrad stofil.

Själv plockar jag stofilpoäng bla. på min otidsenliga uppfattning att "Expedition Robinsson" fortfarande är ett otrevligt programformat, oavsett vad SVT säger. Jag förstår mig inte på folk som har mössa inomhus. På bio stör jag mig varje gång på att det numera verkar anses ok att prata högt eller använda mobiltelefon under filmen. Beträffande rollspel, så tycker jag att de nya spelen verkar så belamrade med bakgrundsinformation att det rimligen bara kan vara hämmande för de som ska spela det. Möjligen kan jag också plocka ett halvt poäng på att åka långfärdsskridskor.

Så, hur många stofilpoäng kan ni skramla ihop? Och framför allt, vem vågar göra anspråk på titeln som forumets meste stofil?

Selly

Level 5 Laser Lotus
”På bio stör jag mig varje gång på att det numera verkar anses ok att prata högt eller använda mobiltelefon under filmen.”

Nej, det där får du inget stofilpoäng för – det är fanimig inte OK att sitta och gaffla under pågående film. (Eller så har jag fel, varvid du får behålla ditt poäng och jag själv får inte bara ett likadant, utan dessutom ännu en anledning att släpa med nån sorts knölpåk nästa gång man går på bio.) Fram för 18-årsgräns för samtliga biofilmer, under pain of public humiliation and/or flogging.

Annars tycker jag i största allmänhet att både TV-, film- och musikutbudet var bättre förr. Även TV-spelen (hell, framför allt TV-spelen). Och jag sitter fortfarande med gamla 2nd Edition-upplagorna av de World of Darkness-spel jag gillar, as opposed to Revised Edition eller NWoD. Huruvida jag får några poäng för det eller inte får någon annan (kanske du?) avgöra.

Foggmock

Myrmidon
1. Jag beklagar mig över ungdomens språkbruk. Främst internets fel, och antagligen inte för att de är unga och jag är gammal.

2. Jag... gillar äldre kvinnor. Av någon anledning har det bara blivit så. Då menar jag typ, inte milfar, men gärna hyfsat akademiskt bevandrade.

3. Jag gillar modellflygplan... nuförtiden är det bara gubbar som gör det, hobbyn verkar i övrigt vara utdöd.

4. Jag dricker gamla drinkar! Jag anser att Gin Tonic och San Fransisco är det bästa man kan dricka och försöker vara sofistikerad i mitt alkoholintag.

5. Jag är (snart) med i Hemvärnet...

Foggmock - förhistorisk?

Lycan

Hero
Hah hah, jag lämnar walk-over direkt :gremsmile:

De få stofilpoäng jag hade kunnat ta hade väl varit på fascination för supernintendospel, 80-talsmusik och... - nä vänta - det är bara nördpoäng det där ju.

Nej, sorry, jag är för fräsch, jag har nog negativa stofilpoäng.

- L, brat

Man Mountainman

Storsvagåret
På bio stör jag mig varje gång på att det numera verkar anses ok att prata högt eller använda mobiltelefon under filmen.

Det är inte ett tecken på ålder. Det är ett tecken på att du är en människa. Att du inte redan har ett antal mord i biosalonger på ditt samvete är ett tecken på att du är en ovanligt sansad människa.

Själv är jag för ung för stofilpoäng. På sin höjd kan jag väl scora några vuxenpoäng, vilket jag enbart ser som fördelaktigt.

Johan K

Gammal & dryg
bu ska vi se hur mycket stofilpoäng jag kan få ihop då...

Presis som du så ogillar jag folk som pratar & står i på bio. Jag gillar artt läsa dagstidningar, gilalt att städa & sådant, tycker inte om folk som spealr musik efter kolckan 22:00 ..

Kanske inte så mycket stofilpoäng på det. Så forumets stofil lär jag nog inte bli.

magoo

Hero
Jag tycker att det är trevligt att gå upp tidigt på morgonen och läsa morgontidningen i lugn och ro.

I morgontidningen läser jag gärna debattsidan, insändare och dödsannonser.

Jag har inte köpt en skiva på 5 år och är totalt oinsatt i all musik som producerats efter det, annat än sånt jag lyssnat till hos kompisar eller råkat höra på radion (som sällan är på).

Jag tycker att det är skönt när det är tyst när jag kör bil.

Jag kör aldrig för fort och hytter åt dem som gör det.

Jag är misstänksam mot TV-spel och spelar helst Alfapet på nätet mot någon annan stofil.

Jag använder SMS och mobiltelefonen så sällan att den snart rostar ihop.

Jag skakar på huvudet åt de som följer modetrender.

Jag blir glad när Vi i Villa eller Mersmak ligger i brevlådan.

Jag drömmer om att få sitta i fred med frökatalogen och gotta mig i sommarens planteringsprojekt.

Jag önskar mig "snälla barn" i julklapp.

/Magoo, från Jura-perioden.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Biografsnack

På bio stör jag mig varje gång på att det numera verkar anses ok att prata högt eller använda mobiltelefon under filmen.

Det är inte ett tecken på ålder. Det är ett tecken på att du är en människa. Att du inte redan har ett antal mord i biosalonger på ditt samvete är ett tecken på att du är en ovanligt sansad människa.
Tss, tss, icke, icke. Ni går uppenbarligen på helt fel sorts filmer och helt fel sorts biografer. Jag menar, halva nöjet med att se Cinematekets femtielfte visningar av "2001" eller "Den yttersta domen", eller för den delen premiären av typ Kim-Ki Duks senaste, är liksom att diskutera varannan scen med sin stolsgranne. (Fast okej, vi brukar hålla talvolymen nere...)

Mobiltelefoner är lite störigt däremot, det kan jag köpa.

- Ymir, accepterar således hälften

Ymir

Liten kantbaron
Jag gillar John Ford, det är det klara 40-talistvibbar på.

Jag gillar Fantomen lite grann..det är en stofilserie...

Sedan har jag en fascination för stenålderstantsnusklitteratur, fast det ger mer tantpoäng än stofilpoäng tror jag...

Och, hmm...jag upplever nostalgikänslor för Sovjetunionen.

Allt detta torde dock effektivt neutraliseras av att jag i princip bara lyssnar på musik som är inspelad efter typ 1995, läser alla nyheter på nätet, aldrig tittar på tv, har datorn på dygnet runt, lever på skräpmat och pasta, sover på förmiddagarna, är för oansvarig för att ens hålla kaktus-krukväxter vid liv, vill säga upp min fasta telefon, och aldrig har haft ett ordentligt arbete.

I övrigt har jag också bara 'moderna' och mer eller mindre nördiga intressen, så det blir förmodligen tal om minuspoäng i åtminstone tvåsiffriga tal. Ingen stofil här.

- Ymir, har förvisso inte mössa inomhus...

Örnie_UBBT

Swordsman
En sådan utmaning kan jag bara inte låta bli att ta upp. Här följer mina poäng:

* Jag lyssnar nästan uteslutande på musik gjord mellan 1920 och 1950.
* Jag tycker att all modern R & B och all modern dansmusik låter likadant.
* Jag gillar att klä mej i kostym. Gärna då av 40-talssnitt med hög midja på byxorna och dubbelknäppt kavaj (modeideal: Humphrey Bogart).
* Jag tycker det har gått utför med skolan se'n jag själv gick där. Ungdomen nuförtiden lär sej ju inte ens att stava!
* Jag ser inte på dokusåpor. Dokusåpor är inte TV, det är skräpkultur.
* Jag ser ned på kändisar som säger att de "aldrig läser böcker" (fast det kanske är elitismpoäng, inte stofilpoäng?).
* Min mest använda källa till nyheter är BBC World Service.
* Jag tycker säckiga byxor och köpesmutsade jeans är fult.
* Mössa inomhus går bort, liksom solglasögon när det är mörkt.
* När det gäller rollspel tycker jag fortfarande det är svårt att slå BRP i fråga om spelvänlighet, effektivitet och coolhet.
* Jag tycker orcher ska vara svarta eller bruna, inte gröna.

däremot har jag svårt att slå Magoos frökatalogsfäbless...

hälsar
Örnie

Eksem

Champion
Problemet här är att den sortens retrofascination idag är hipp. Alla som är något bär kostym och dansar swing. Så frågan är om du är verkligt stofil, eller bara är en modeslav som alla andra?

MrG

Swashbuckler
dansar swing
Heter det så, jag som säger att jag dansar Lindy Hop till swingmusik, men det finns även de som istället dansar Baloba, jitterbugg, eller annat till swing :gremwink:

Men det trodde jag inte tillhörde min stofilighet :gremgrin:

Örnie_UBBT

Swordsman
Hippt? Var då? Jag betvivlar inte att det är så, men jag hör rätt lite swing och bluegrass på de kommersiella radiostationerna om jag säger så...

Jag ser inte så mycket av mina värderingar representerade i den mediala mittfåran ö h t faktiskt. Jag är gärna hipp om det råkar vara så, men tills jag får se mera övertygande bevis för att jag är trendig på riktigt så tvivlar jag...

hälsar
Örnie

Gordeg

Hero
Oooh!
Bara den grejen är värd 5 poäng i min stofilbok!

Gordeg, har uppenbarligen inte samma goda tålamod som Magoo

MrG

Swashbuckler
Skulle snarare påstå att du bara var vuxen än en sann stofil, listar som följer;

Jag tycker att det är trevligt att gå upp tidigt på morgonen och läsa morgontidningen i lugn och ro.
Vuxenpoäng
I morgontidningen läser jag gärna debattsidan, insändare och dödsannonser.
Vuxenpoäng för debattsidan, resten är nog lite stofiliskt
Jag har inte köpt en skiva på 5 år och är totalt oinsatt i all musik som producerats efter det, annat än sånt jag lyssnat till hos kompisar eller råkat höra på radion (som sällan är på).
Vuxenpoäng (stofiler samlar stenkakor eller kanske venyl)
Jag tycker att det är skönt när det är tyst när jag kör bil.
Vuxet (eller visserligen, nya osäkra förare gör samma sak)
Vuxenpoäng
Jag är misstänksam mot TV-spel och spelar helst Alfapet på nätet mot någon annan stofil.
Stofilpoäng
Jag använder SMS och mobiltelefonen så sällan att den snart rostar ihop.
Vuxenpoäng, att inte hinna ringa är småbarnföräldersfenomen
Jag skakar på huvudet åt de som följer modetrender.
Beror på var du drar modegränsen, vuxet är att inte förstå det senaste, riktiga stofiler använder fortfarande fluga
Jag blir glad när Vi i Villa eller Mersmak ligger i brevlådan.
Vuxenpoäng
Jag drömmer om att få sitta i fred med frökatalogen och gotta mig i sommarens planteringsprojekt.
Stofilpoäng
Jag önskar mig "snälla barn" i julklapp.
Föräldrarpoäng

Tycker inte du verkar vara så mycket stofil :gremwink: fast vuxen åker du dit på :gremtongue:

Eksem

Champion
Att "dansa swing" är förstås att "dansa till swing". Men jag tror det är Lindy Hop som är mest hot stuff. Jag tänkte prova på snart.

Eksem

Champion
Bah, det som är hippt är ju inte det som spelas på de kommersiella radiostationerna eller som dyker upp i den mediala mittfåran heller.