Nekromanti STOLEK??

Salandras

Veteran
I DoD 6 så baseras inte din längd och vikt på din storlek.. du får helt enkelt hitta på själv

Salandras, din dolk i ryggen

Varför då Storlek, över huvudtaget?

Om STO inte längre bestämmer hur stor du är, vad är då poängen med den grundegenskapen? Personligen har jag ogillat den sedan den slank med från BRP.

/Gloria Excelsior, som vidhåller att GURPS system med enbart fyra grundegenskaper är bättre.

jonix

Warrior
bestämmer KP...

Det har Storleken bestämmt i alla DoD versioner va? Tror det i alla fall.

Nåja, för att få fram ett mått på kroppspoängen bör man nog ha med någon form av "massa/storlek". Låter rimligt tycker jag.

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134

Re: bestämmer KP...

Jo, men om siffran som står efter STO på rollformuläret inte längre anger massa/storlek så försvinner ju hela tanken med KP-bestämmandet. Numer kan man alltså (vad jag förstår) ha STO 18 och ändå beskriva karaktären som en liten tanig kille?!

/Gloria Excelsior

jonix

Warrior
njea, inte riktigt

Storleken sammanfattar rollpersonens längd och vikt.
Storleken skall väl då snarast ses som något volymmått på något sätt. Kort och tjock eller lång och smal...
Eller ja nästan i alla fall.

För att få fram vikten och längden använder jag mig av storlek, styrka och fysik.

Kan mycket väl tänka mig att beskriva en rollperson som tanig ifall om RPn har sto 18 fys 18 och sty 3 (långdistanslöpare).

jonix.e@sweden.com

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Jämförelse

Det du säger känns ju tämligen fel. Saken är väl den att även om man inte har någon tabell för att se hur lång o.s.v. rollpersoner är så kan man ändå jämföra dom. Det är ju bra så man inte går på gigantiska varelser "i onödan".

Krånglig diskussion detta. Skulle vara bra med ett utlåtande från Riot så man vet hur dom har tänkt.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

"Officiellt" eller din egen slutledning?

Det är frågan.
Jag citerar Salandras "I DoD 6 så baseras inte din längd och vikt på din storlek" .

Såå, vilket stämmer nu då? (Betänk att undertecknad har inte ens läst reglerna, sagor är inte min grej).

/Gloria Excelsior

P.S Har ännu inte mött en långdistanslöpare, eller dito -cyklist (ung. samma kroppsbyggnad) med STY 3... men ditt exempel är tänkvärt. Exempelpersonen kan dock fortfarande knappast kallas liten. NBA-spelaren Shawn Bradley är också tanig, trots sina stadiga 229 cm. D.S

jonix

Warrior
80% min egen

"Storleken är ett värde som sammanfattar rollpersonens längd och vikt."
Så står det exakt.

Längd och vikt måste då bestämmas av andra egenskaper (vilket jag tycker styrka och fysik är de mest lämpade).

Sammanfattar och bestämmer är inte samma sak...

Hmm, vet i tusan hur jag skall förklara... STO har mer med längd än med vikt att göra.

jonix.e@sweden.com

Eksem

Champion
Re: 80% min egen

Längd och vikt och dess förhållande mellan muskelmassa och fett beror förmodligen på STO, STY och FYS.

jonix

Warrior
låt oss exempla!

Vi använder oss utav endast tre lägen för att göra det enkelt för oss. dvs 3, 11 och 18

En riktigt klassisk basketspelare -
18 STO 11 STY 11 FYS

En riktigt klassisk sumobrottare -
18 STO 11 STY 3 FYS

En riktigt klassisk långdistanslöpare -
11 STO 3 STY 18 FYS

En riktigt klassisk tyngdlyftare -
11 STO 18 STY 3 FYS

En riktigt klassisk tiokampare -
11 STO 18 STY 18 FYS

En riktigt klassisk kampsportare (den asiatiska kung fu nissen)-
3 STO 3 STY 11 FYS

En riktigt klassisk datanörd (den smala finniga typen)-
11 STO 3 STY 3 FYS

Vad händer när vi tar våra klassiska RPn och ändrar storleken på dem?
Kroppsformen kommer inte ändras, för varken styrkan eller konditionen ändras (eller gör de det?), däremot kommer personen i fråga antingen minska eller öka i just "storlek".

Men storleken finns ju där för att visa hur mkt kött och ben personen i fråga har (det är den enda anledningen som jag kan se att man använder storleken med i KPet). En val borde få en sjuhelsikes KP eftersom den är stor (pga det stora späcklagret som skyddar muskler och organ).

Nu är jag helt förvirrad när det gäller längd, vikt, kroppsform och KP.

Borde man räkna ut STO efter det att man slagit fram STY och FYS? Jag har iofs nästan alltid låtit mina spelare välja storlek, men inte direkt på de grunderna.

jonix.e@sweden.com

Anledningen till att jag inte gillar STO.

Så här är det: Jag tycker inte att STO påverkar rollpersonen mycket nog för att "få" vara en grundegenskap. Visst kan storleken vara intressant, men den definierar inte en person på samma sätt som de övriga grundegenskaperna.

/Gloria Excelsior, som mest pratar för att få höra sin egen röst (se sin egen skrift?! =)

Rickard

Urverk speldesign
Sök på forumet

Jag har skrivit in en tabell som är till 91:an (ø C.) här på forumet tidigare. Jag ska tom ge "adressen".
<A HREF="http://forum.rollspel.nu/showthread...&Number=59827&Search=true&Forum=DoD&Words=låg STY&Match=Entire Phrase&Searchpage=0&Limit=25&Old=1year&Main=59547" target="_new">http://forum.rollspel.nu/showthread...&Number=59827&Search=true&Forum=DoD&Words=låg STY&Match=Entire Phrase&Searchpage=0&Limit=25&Old=1year&Main=59547</A>

/[color:green]Han</font color=green> som har gjort många inlägg som heter "Sök på forumet"