Nekromanti Stoppknappen

Quan'talis

Swashbuckler
Jag har sett att i vissa forum (för säkerhets skull - alltså inte vissa forum på den här sidan, utan vissa andra sidors dikussionsforum) uppmanas användarna att inte använda webbläsarens stoppknapp eller framåt/bakåt-knappar, efter som det ställer till det på något sätt. På det här forumet går ju vissa saker snabbare om man trycker på stoppknappen, t.ex att kolla inloggade. Är det här något jag borde sluta med? (om man råkar trycka på stopp medan man postar ett inlägg brukar resultatet bli två inlägg, så helt och hållet riskfritt kan det ju inte vara)

"A voice of chaos in a reasonable world"
www.senileape.cx <P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Quan'talis on 2001-09-30 14:20.</EM></FONT></P>

Gardener

Champion
Rent allmänt, eftersom man sparar saker i databaser så kan saker och ting bli konstigt om man trycker på stoppknappen och hoppar tillbaka till sidor med back-knappen. Lyckligtvis är detta forumsystem ganska stabilt och har en del kontroller som checkar att sånt knas inte ska hända, så i regel är det inga problem. Att det skulle bli två inlägg för att man trycker på stoppknappen när man postar ett inlägg hade jag inte en aning om, jag har en ovana att göra det och det brukar mest resultera i att inlägget hann komma in men att jag inte fick upp någon sida som meddelade det.

Att trycka på stopp-knappen när du kollar inloggade misstänker jag gör att kontrollen efter vilka som är online enligt ICQ stoppas i förtid, men eftersom man ändå ser hela sidan innan den laddar färdigt de små blommorna så ser jag iofs inte varför det skulle behövas.

MVH Olle Johansson
Webchef, www.rollspel.nu

Quan'talis

Swashbuckler
Nåja, om jg riktigt ska rannsaka mig själv och så vidare så har det ju faktiskt hänt att jag tryckt på fortsätt, sen på stoppknappen och sen på fortsätt igen, och det förklarar kanske saken. När jag tittar på inloggade så är det inte för att jag vill veta vem som online enligt ICQ utan för att jag vill veta vem som är inloggade på den här sidan, så jag antar att jag kan fortsätta (åtminstone webbläsaren här på skolan vägrar visa något alls innan allt är nedladdat, så då går det faktiskt snabbare)

"A voice of chaos in a reasonable world"
www.senileape.cx

Det är när du trycker på fortsätt två gånger som det blir dubbla inlägg...Jag har också råkat ut för det....

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.

Gardener

Champion
Det ska det iofs inte göra, fast om du gör någon förändring i inlägget mellan gångerna så blir det. Har man klickat på fortsätt så kan man räkna med att inlägget kommit upp även om man klickar på stopp-knappen. Då bör man istället gå till inläggslistan, klicka på inlägget och välja redigera istället.

MVH Olle Johansson
Webchef, www.rollspel.nu

Gardener

Champion
Annars skulle du ju ändå inte kunnat lagt in dubletter eftersom det sker när man klickar flera gånger på fortsätt när man ska göra sitt inlägg.

MVH Olle Johansson
Webchef, www.rollspel.nu

Tyvärr, gardener....när man har lagt in dubbletter så är en utav dem fix och kan inte tas bort. Man får ta bort den översta....men då är det någon som oftast redan har hunnit svara.....

Fast händer det och man ser det omdelbart så tar man bort den översta....så är det fixat!

Rickard

Urverk speldesign
Jag använder aldrig stopp-knappen utan Esc-knappen för att avbryta.. Otroligt irriterande när man vill stanna en laddning medan man postar ett inlägg.
För trycker man på Esc så försvinner nämligen allt som man skrivit i "Inlägg"-rutan..

/[color:green]Han</font color=green> som brukar kolla (och ta bort) om han gjort dubbla inlägg

Gardener

Champion
Tja, nu var det ju inte det min kommentar gällde heller. Jag hade fortfarande rätt.

Men att det första inlägget av två skulle vara låst förstår jag inte, det borde inte vara något annorlunda än ett helt vanligt inlägg. Möjligtvis om systemet inte hunnit spara vem som är ägare till inlägget kanske, men det låter lite konstigt om det skulle funka så. Nu vet jag inte exakt hur de interna databashanteringen fungerar i systemet iofs.

MVH Olle Johansson
Webchef, www.rollspel.nu

test

ok, vi testar. Jag gör nu ett dubbelt inlägg genom att trycka på fortsätt två gånger...så får vi se om jag kan ta bort båda... *testar*

Det här är vad som hände; Den klagade på att inägget fanns redan när jag dubbelklickade på fortsätt knappen. Så det blev inget dubbelt inlägg, vilket är skumt, för tidigare har det varit så att dubbla tryckningar på fortsätt= dubbla inlägg....

Det inlägget som kom in dock kunde redigeras som vanligt. DÄrmed är det inga anomalier...

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Caen Ka-sun-dor on 2001-10-01 14:27.</EM></FONT></P>

Gardener

Champion
Re: test

Ja, systemet ska fånga upp så att det inte blir dubbla inlägg, det kollar nämligen innehållet i inlägg om det är likadant som ett som redan finns så läggs det inte in. Men om man är snabbare än databasen så går det ju fortfarande, men jag är tveksam till om det är praktiskt möjligt...

MVH Olle Johansson
Webchef, www.rollspel.nu