Nekromanti Stor bössa, stor rekyl

Storuggla

Champion
Säkert så är det första gången den snubben skjuter med den och han är ruskigt oförberedd på reklens kraft, och så överskattar han sin egen styrka. «Äh, jag åt gröt i morse, en liten spark ska jag väl tåla..» typ.

Wow, vilka menlös inlägg jag skriver när jag vill undvika att plugga :gremsmile:

Storuggla, triangelkraft

Nightowl

Champion
Jag har sett värre....

En gubbe här i Arvidsjaur har en samling av allt möjligt (bland annat norra Skandinaviens största samling av öltappar i mässing och ett par skidor som tillhört en svartkonstnär från Köpmanholmen). När jag var och hälsade på visade han bland annat sin samling lodbössor, gamla jaktmusköter, ofta om- eller hemsnickrade.

En av dem var en sälbössa där jag inte kunde hålla pipan rakt som hade kaliber som en frukostkorv. Den var mycket riktigt menad att stödjas mot släden... "men de säger det fanns starka kärer som kunde stå upp och sikta me'n sån här."

Erik

Johan K

Gammal & dryg
Hjälp !!
Alltså, det där om brutal rekyll. Tyckte att AK47:an hade brutal rekyl när jag testade den, men det här är ju ingeting i jämförelse med den.

Foggmock

Myrmidon
AKM är ju en leksaksbössa i jämförelse med AK4...

För övrigt var inte den filmen lika illa som ett par klipp jag sett med en man med arabiskt utseende som skjuter grovkalibriga bössor på en skjutbana (inomhus)...

Arfert

Facit
rekylen på en vanlig 12-kalibrig hagelbössa är MYCKET större än på "assault rifles" som AK47 eller gamla AK fyran... skulle gärna testa ett äkta elefantgevär bara för att se vilka blåmärken man får. ;-)

G

Guest

Guest
Tyvärr ser jag bara lite svarvitt flimmer (som svarta och vita skärmar alternerande i olika storlekar) och ljudet.
Men svartkrutsladdade vapen är coola, man kanske skulle göra en spelvärld till mitt rollspel som utspelar sig i andra världskriget fast med svartkrut och ångmaskiner (raketer får finnas kvar dock för de är tillräkligt coola) där antiair vapnen måste ha radar för att sikta då röken fyller hela området, ooh nice får klämma in det till något speltest.

Vet ej, passar svartkrut till granater?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Om jag har konverterat måttet 4-bore till millimeter på korrekt sätt (inte trivialt) så har bössan i filmen en kaliber på ca 13 mm. Ajjj!!

Arfert

Facit
det grövsta svartkrutsvapen jag avfyrat var en replika av en Kentucky-bössa som en bekant i Schweiz hade (han är med i en svartpulver-skytteklubb).. kulorna till den hade drygt en cm i diametar...