Jag ser det såhär: Varje grej du skriver ned i ditt rollspel bär en kostnad. Det grejen bidrar med måste ge tillräckligt med värde för att motivera den kostnaden.
En del av kostnaden är tid, som många redan påpekat. Inte nog med att jag måste läsa igenom och lära mig alla dessa regler och spelvärldsfakta, i praktiken måste jag sedan också kommunicera detta till de andra spelarna. Det är knappast norm att alla spelare läser igenom spelet innan man börjar spela. Snarare är det en spelare som läser igenom det och som sedan spenderar värdefull speltid med att förklara för de andra. Tid att läsa igenom böcker är en sak, men tid runt spelbordet är ännu mer värdefull.
Om du sedan har en massa regler som måste processas under spel så tar det än mer värdefull tid: tiden mitt i spelet. Om Aydın står med en revolver riktad mot José Luis och trycker på avtryckaren så är det ett dramatiskt och intensivt ögonblick. Om jag nu måste avbryta det ögonblicket, slå ett par tärningar, konsultera en regel och dra av skada så avbryter det flödet i berättelsen. Det är också en kostnad.
En annan kostnad är begränsningar. Om du hittar på en regel så begränsar det vad jag kan göra, och om du ritar en karta så begränsar det vad som finns. Helt plötsligt kan jag inte spela en törstande sate som kommer inkravlande genom öknen, för det finns ingen öken. Jag märker detta väldigt mycket nu när jag skriver scenarion som utspelar sig i historisk tid. Jag måste hela tiden korrigera och ändra på mina idéer utifrån vad som är rimligt i den tid och på den plats där scenariot utspelar sig. Hade jag inte haft en färdig spelvärld hade jag varit friare att hitta på själv.
Och, såklart, pengar är också en kostnad, speciellt för flådiga fyrfärgsspel i hårdpärm.
Så med tanke på dessa kostnader måste det som skrivs ge mig värde som motiverar betalningen. Detta värde kan vara i form av idéer och inspiration, i form av taktiska utmaningar, intressanta dramatiska val, ökad immersion eller något annat. Här är det ganska personligt vad man värderar. Vissa värderar inspiration till intressanta berättelser och scenarion. Jag har tusen idéer jag aldrig kommer att kunna spela och känner noll behov av inspiration. Andra värderar taktiska utmaningar och en intressant spelighet högt. Det är inget jag är så intresserad av i rollspel. Ytterligare andra värderar en genomtänkt och logisk spelvärld, som känns verklig och som hänger ihop. Inte heller något jag värdesätter särskilt högt. Däremot värdesätter jag intressanta dramatiska val och hjälpmedel till att bygga spännande dramaturgi. Om ett spel kan ge mig detta så är jag beredd att betala i form av tid, flödesavbrott och begränsningar. Kanske till och med i kronor, men där är jag snålare.
Mina preferenser är ganska billiga. Dilemman och dramaturgi kan oftast fixas med ganska minimalistiska medel som tar upp få sidor och lite speltid och begränsningar. Andras preferenser är mycket dyrare. Vill du ha en genomtänkt och logisk spelvärld eller djupa taktiska utmaningar så måste du betala dyrt.