Om reglerna tar upp många sidor eller få sidor, förutsatt samma font, storlek och sånt spelar mig ingen roll, om jag gillar dem. Jag tenderar att gilla när reglerna stöder mig som spelledare och spelare i det spelet går ut på. Om vi har säg generiskt fantasyrollspel nummer 2543, och en av farorna i spelet är att man kan falla och slå sig så vill jag att det stöds i reglerna.
Spel ser ju olika ut när det gäller regler. Jag började förra året spela Warhammer 40k igen och man fick med ett 12-sidigt häfte i startboxen. Det innehåller allt man behöver för att spela spelet fast jag inte trodde på det tills jag köpte den stora regelboken och det visade sig vara sant. De 12 sidorna finns i lite längre former med mer förklaringar och sånt. Det fanns också sektioner med specialregler för exempelvis slag i städer, men stora regelboken är mestadels fluff och tjusiga bilder. Så till att börja med måste man fundera, vad räknas som reglerna? Är det allt som har regler med spelmekanik, eller är det grunden? Räknas figurskaparreglerna till spelreglerna? Hur många sidor det är totalt för mig spelar ingen roll, återigen så vill jag att de ska stöda mig i spelandet, förklara allt som behövs tydligt, vara lätta att hitta i och att använda.
Sen har vi världsbeskrivningen som kan vara allt från nåt som antas utifrån exempelvis figurskapandet, eller nåt som förklaras i detalj. Här vill jag ha samma sak som från reglerna, jag vill ha stödet jag behöver för min roll i världen. Till skillnad från regler kan världen i sig vara intressant på ett sätt som regler inte är för mig. Precis som med en bra bok, tv-serie eller så så vill jag inte att det ska ta slut, så här får det gärna finnas mycket material.
Jag föredrar spel där en tjock bok ger mig allt jag behöver, kanske med extra världsfluff, än att köpa säg ett spel med en mindre bok som sedan expanderas med saker som borde vart med från början. Jag har inte heller problem med spel där spelet har allt som behövs, men extra material i form av äventyr, djupdykningar i geografi, organisationer eller vad som dyker upp. Inte fullt lika förtjust i mer regler då de inte brukar vara integrerade från grunden.
Så det finns inte ett idealsidantal för mig, och betalar jag ett visst pris så vill jag ha mycket material snarare än mindre. Den fördel som finns med spel som det kommer ut mycket material till är att de känns levande, till skillnad från nerlagda. Spel som kommer ut med en eller två böcker känns små, eller övergivna, eller gammeldags. Är konceptet coolt nog så lockas jag ändå, men om jag exempelvis står och väljer mellan två olika tidsresespel och bägge fått samma betyg eller omdömen för sina regler och det ena bara är en bok och det andra är ute med 20 böcker så kommer jag välja det med mer produkter för att jag tror att om jag gillar det vill jag ha mer doser...material.