Bakgrund:Ockrare
Folkslag:Hemprovins:
Jargier Lemira
Arketyp:Underhållare
Miljö: Stad
Grundattribut
Styrka 2T6+3
Tålighet 3T6+3
Rörlighet 3T6
Uppfattning 3T6+2
Vilja 4T6+2
Psyke 4T6
Visdom 4T6
Utstrålning 4T6+2
Händelsetabeller
1
slag på Färder & äventyr
4
slag på Intriger & illgärningar
1
slag på Kunskap & mysterier
0
slag på Strider & drabbningar
3
slag på valfri händelsetabell
Enheter
6 enheter Kunskapsfärdigheter
0 enheter Mystikfärdigheter
7 enheter Rörelsefärdigheter
NaN enheter Sociala färdigheter
2 enheter Stridsfärdigheter
0 enheter Vildmarksfärdigheter
0 enheter Språk
12 valfria enheter
Färdighetspoäng
1
poäng Expertiser
0
poäng Hantverk
4
poäng Kännetecken
Mystik & magi
Färdigheter från start
Expertiser, Hantverk & Kännetecken
Fuska 4T6
Rykten & skvaller 4T6
Luktar gott 4T6+2
Välformad kropp 5T6
Språk & skrift
Lägre jargiska
Lättlärda och svårlärda färdigheter
Lättlärd i alla Kunskapsfärdigheter
Avtrubbning
5 Avtrubbningskryss (utsatthet)
0 Avtrubbningskryss (våld)
0 Avtrubbningskryss (övernaturligt)
0 Avtrubbningskryss (valfri kategori)
Förmågor
Exceptionellt minne.
Genom att spendera en scen i en miljö med andra personer, och lyckas med ett slag med Rykten & skvaller så etablerar rollpersonen ett rykte som sprids i området.
Pengar & resurser
60 silver
Hygienutrustning som ger en bonus på +1T6 för Charm när man försöker förföra någon.
Finkläder för fest och högtid.
Ett litet hus eller våning i en stad.
2 doser nervgift, vars svårighet att motstå är 4 högre än normalt.
Vapen
1 vanligt vapen
Rustning
Kontakter
Har vunnit en rättegång mot en skulptör.
Har ett problematisk syskon som är forskare.
Utseende
Sargad kropp efter allvarlig olycka
Har ett utmärkande släktdrag.
Karaktärsdrag
Det sekundära karaktärsdraget är Sex, vilket dessutom är Låst
Övrigt
Bakgrund
Jargiens befolkning
: Ockrare
Guld och silver flödar genom Kejsardömet och de som inga pengar har kan inte komma långt. Ockrarna är personer som har en egen förmögenhet och som gärna lånar ut en summa mot en riklig ränta. Det finns alltid de som vill göra affärer, behöver en medikus eller måste betala av en skuld. Om inte pengarna kommer tillbaka i tid så tvingas ockraren ta hjälp av indrivare för att skydda sin investering.
Händelsetabellslag
Allvarlig olycka
Rollpersonen har varit med om en allvarlig olycka och kroppen har blivit sargad och bär märken efter det som skett. Det kan röra sig om brutna ben, eldskador eller bettskador från ett vilt djur.
[-2 Styrka. +1T6. Utstrålning ]
Exceptionellt minne
Rollpersonen har mycket gott minne och har en förmåga att minnas detaljer av allehanda slag.
[+1T6 Visdom. Lättlärd i alla Kunskapsfärdigheter]
Korrumperad
Rollpersonen kan inte hjälpa det men makt, pengar, sex, dekadens eller bara kontroll är så lockande och svårt att stå emot.
[2 Avtrubbningskryss för utsatthet. Det sekundära karaktärsdraget är Sex, vilket dessutom är Låst]
Charmant
Rollpersonen har ett charmant och socialt kompetent beteende och det finns något speciellt över denne som gör att personer har en tendens att lyssna på vad denne säger.
[+2 Utstrålning. 4 enheter Sociala färdigheter]
Vunnit rättegång
Rollpersonen har varit med om en stor och omvälvande rättegång som slutade med att rollpersonens sida vann. Den förlorande sidan ser nu rollpersonen som sin ärkefiende.
[2 enheter Kunskapsfärdigheter, 2 enheter Sociala färdigheter. Lättlärd i Lagkunskap. ]
Problematiskt syskon
Rollpersonen har en bror eller en syster som gång på gång ställer till det. Detta kan röra sig om ett odugligt syskon som saknar social kompetens eller någon som utför föraktade dåd, skapar konflikter och drar rollpersonens namn i smutsen.
[+2 Vilja. ]
Sprider rykten
Rollpersonen vet exakt vilka man ska prata med för att få rykten att spridas. Ryktet bör vara enkelt och fåordigt, exempelvis Prospektorn är en magiker eller Min vän har dräpt en drake. Efter att ryktet börjat sprida sig har rollpersonen inte längre någon makt över det utan ryktet kan mutera och ändra form till någonting helt annat. Huruvida folk tror på ryktet eller bara sprider det för att det är lustigt är upp till spelledaren.
[Expertisen Rykten & skvaller 4T6. Genom att spendera en scen i en miljö med andra personer, exempelvis en taverna, marknad eller ett marknad, och lyckas med ett slag med Expertisen så etablerar rollpersonen ett rykte som sprids i området]
Händelserikt liv
Rollpersonen har haft ett händelserikt liv.
[1 extra slag på valfri händelsetabell och slå dessutom om detta slag]
Giftflaska
Rollpersonen har en liten flaska fylld med ett livsfarligt nervgift. Varför rollpersonen bemödat sig få tag på det är upp till spelaren men denne har även testat giftet på sig själv.
[+2 Tålighet. Lättlärd i Gifter & droger. Rollpersonen har dessutom 2 doser nervgift, vars svårighet att motstå är 4 högre än normalt]
Utmärkande släktdrag
Rollpersonen kommer från en släkt som är speciell och annorlunda. Det finns ett drag som går i släkten som även rollpersonen har ärvt.
[2 poäng Kännetecken som är genomgående för alla medlemmar i släkten. +2 i Uppfattning.]