Nekromanti STOR VARNING WORD

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Öppnar upp mitt världskapitel för rättstavning. Finner att Word kraschar så fort jag skriver en enda bokstav. Dvs mitt omvärldskapitel på 465 sidor går inte att redigera.

Vad har hänt? Igår gick datorn ner i sleepmode innan jag stängde av den. Med ett fett dokument och sleepmode kan saker inträffa. jag kör W95 o Word 97. Jag misstänkte direkt att då datorn gick ner i Sleepmode så fuckade några av styrkoderna i dokumentet upp.

Styrkoder är koder som håller reda på saker i ett dokument. Efter att ha letat backuper etc så fann jag att jag tappat 7 sidor. De sju sidorna fanns bara i det dokument som itne gick att ändra eller ens kopiera från. Jag hade ett dokument på 458 sidor som funkade men saknade alltså 7 sidor. Ändringar jag inte har en aning om vilka det var.

Händer det här er så gör så här: Spara om det dokuemtn som inte går att använda i RTF format /Rich text format). Öppna det sen i Word. Word konverterar det och har ni dokumentmallen uppe (dvs den med alla rubriker i vänsterkant) så kommer den ändrats lite, inte mycket men lite grann. Tabeller etc ska fortfarande vara okej.

Nu har ni ett fungerande dokument igen. Så vitt jag vet nu. Nåt annat kan ju hända.

Jag vill bespara andra rollspelsmakare de 60 mardrömsminuter jag just gått igenom. Och se till att spara. och stänga av datorn.

Niklas

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Tack

Det här var ett av de vettigaste inläggen på länge. Tack för varningen!

(och glöm inte att göra backup)

/Vulf

WhitePaladin

Veteran
Jag hade samma problem med just kombinationen W95 och Word97, nu upplever jag under Win XP och Office XP att Word käkar upp allt RAM när den försöker rättstava stora dokument (ändå sitter jag på 512 MB DDRAM), så jag kör utan rättstavning när jag skriver och sätter igång den manuellt efteråt.
Sen har jar för vara att så fort jag gör en paus eller tittar bort från skärmen, trycka ner ctrl+s... spara, spara, spara!

DragonLord

Warrior
Re: Oh, vad jag är fruktansvärt glad att...

...jag inte skriver i Word. :gremsmirk:

Fast roliga och mindre roliga saker kan också hända i Lotus WordPro, förutom programmets allmänna knapphändighet.

Tack för varningen...och förresten, heja på med korrläsningen! :gremwink:

/Pontus - älskar dessa nya orch-smileys!

Muggas

Hero
Följ följande loop/algoritm...

DO
backup
save
WHILE starchallenge NOT utskrivet/upptryckt i minst 10 ex

Word brukar krångla, även med texter på "bara" 30 sidor, har jag märkt, särskilt om dokumenten inkluderar bilder och tabeller... Bli inte av med allt när du är så nära... Kör hårt sista biten!

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Sparar tokig

Jag sparar jämnt. men det här hade jag inte kunnat förutse. Kan glädja er med att jag nu rättstavat samtliga kapitel (och säkert missat en del) och endast behöver köra lite find replace grejer. Sen är det ta mig f-n klart!

Tack för era svar. Tro mig sparar och då det är klart blir det en CD Rom också.

Troberg

Sinister eater
Mina tips:

* Stäng av sleep/hibernate. De ställer bara till problem. Jag har sett dem fimpa windowsinstallationer så illa att man varit tvungen att installera om från scratch för att starta datorn igen...

* Man kan aldrig ha en backup för mycket. Använd 'Scheduled tasks' i kontrollpanelen tillsammans med några batchfiler för att automatisera det, då vet du att du inte glömmer. Lagra backuperna på en annan fysisk disk (låt dig inte luras av partitioner, det ska vara en separat disk), helst i en annan maskin.

* Om det inte hjälper att spara som RTF, spara som text, alternativt Ctrl A, Ctrl C och klistra in i notepad, skapa ett nytt Word-dokument och kopiera från notepad till det. Du tappar formateringen, men slipper skriva in texten. I absolut värsta fall kan man lyfta texten från word-dokumentet med en texteditor, men det är inte kul.

* Word 2000 verkar stabilare än Word XP.

* Windows 2000 är stabilare och säkrare än Windows XP.

Troberg

Sinister eater
Re: Windows [mer OT]

"Windows 2000 är stabilare och säkrare än Windows XP "

Amen.
Enda anledningen jag kan komma på att skaffa XP är att man inte behöver känna sig skyldig när man använder CDn som lerduva.

Jag har en maskin som jag av olika anledningar är tvungen att köra XP på, och den maskinen har ensam mer problem än mina andra 20-30 maskiner tillsammans...

Så, för att bringa det är tillbaka till ämnet:

Om ni är rädda om era spel, använd inget som innehåller bokstäverna XP.

Troberg

Sinister eater
Re: Windows [mer OT]

Men ord som exponent, exponera, laxpålägg osv då?
Exponent är godkänt, exponera är toppen, laxpålägg är fel.

ripperdoc

Myrmidon
Re: Du kan ju alltid testa...

Nu ska vi inte gå ut i en orgie av programjämförelser, men Open Office har haft sin beskärda del av instabilitet och framförallt vågar jag påstå att OpenOffice är värre än moderna Word-versioner på att lägga sig vad man skriver och ändra på det.

/RipperDoc - vars Word aldrig har kraschat sedan WinXP

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Bättre

Som ett enkelt tillägg så ger jag ett annat tips, efter att helt ha förlorat en tjugo sidor lång text till bugg-etern: gör tusen kopior av det ni gör, och sprid ut dem över flera hårddiskar, CD-skivor, disketter och hårdkopior.

Uppdatera dem sedan ofta.

Detta har räddat mig många gånger... för datorer är ett nödvändigt ont.

Troberg

Sinister eater
Re: Bättre

Som ett enkelt tillägg så ger jag ett annat tips, efter att helt ha förlorat en tjugo sidor lång text till bugg-etern: gör tusen kopior av det ni gör, och sprid ut dem över flera hårddiskar, CD-skivor, disketter och hårdkopior.
Japp.

Trobergs första lag:
Man kan aldrig ha en backup för mycket.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Är det inte jobbigt att sitta och skriva saker i Word? Själv blir jag mest bara distraherad av alla knappar, studsande gem och funktioner.

Danohrq

Veteran
Så här gör man.

Köp en till hd.
Sätt den som master.
Köp eller tanka ner ett LINUX OS.

Installera det på den ny hårdisken.
VIOLA! Nu kan du välja mellan windows och Linux när du startar. När du gör viktiga saker sitter du i linux och när du vill spela så sitter du i windows. Slut på hängningar, mystiska dokumentsabbningar och slut på det eviga felsökeriet och omstartandet och allt blaj som följer med Bill Gatespaketet.

För nybörjare rekomenderas Linux SUSE som är lättare att installera än XP och använder gränssnittet KDE som mer eller mindre ser ut som windows. Det kostar visserligen 900 spänn men då får du på köpet all programvara du någonsin kommer att behöva. En hop massa olika officeprogram, utvecklarprogramvara, photoshopliknande varianter osv.

Om du tror att du är något så tanka ner nya debiandistrubitionen istället för SUSE.

Jag gjorde detta för ett år sedan och mina tidigare problem är som bortblåsta.
D
et bästa med allt detta är att man kan köra w98 istället för xp då man ändå bara använder windows till att spela med. Detta innebär att man får bättre prestanda när man spelar.

Våga gå från rollspelsnörd till HELnörd!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: Så här gör man. Snudd på [OT]

Mmm, Debian är trevligt.

Som jag skrev tidigare i tråden så tycker jag att jag blir distraherad av Word när jag skriver. Mina egna projekt görs med emacs, och skall de se fina ut när jag skriver ut så skriver jag dem i LaTeX (som är ett typsättningsspråk, så man ser formateringstaggarna i texten, ser ut ungefär som html). Den stora fördelen med den lösningen är att allt är plantext, så om någon tagg börjar strula så är det bara att plocka bort den ur texten, istället för som det blir med en den Word-liknande program att den ligger begravd nånstans i formateringsdata och man kan inte komma åt den.

Nu finns ju LaTeX, emacs, och det mesta av verktygen man hittar i unix-miljöer även till windows. Och från och med Win2000 så är det ju faktiskt ett hyffsat stabilt operativsystem. Så vill man inte ta klivet till Linux bara för att komma åt alla trevligheter så finns det ju andra alternativ.

Själv så har jag gått över till Linux för att jag tycker att det är enklare att använda än windows, men så har jag ju kört det i 6 år också så att man kanske inte bör fästa allt för stor vikt vid mina uttalanden om användarvänligheten.

Skuggvarg

Hero
Förebyggande åtgärder:

Ett bra sätt att slippa oroa sig för att mastodontdokumentet ska få datorn att börja bråka med en, är att dela upp mastodontdokumentet i några mindre dokument.
Envisas inte med att ha Shakespears samlade verk i ett enda fett dokument på tiotusen sidor utan dela upp det i 100 dokument på 100 sidor styck.

/Skuggvarg - som aldrig har skrivit något som är mer än 100 sidor stort...