Ser man till källmaterialet så är det en ganska rimlig insikt. Det är inte djävulen som utsätter människorna för hemskheter, utan det är den straffande guden (som påstås vara allsmäktig, allvetande och god).
Om det är den RIMLIGA slutsatsen så innebär det antingen att alla hundratals miljoner troende inte fattat detta och alltså är korkade, eller att de trots det väljer att tro på Gud, vilket innebär att de också är korkade, fast på ett annat sätt. Så KANSKE att det du ser som "rimligt" är det ur ditt högst svenska perspektiv, ett som är ganska orimligt om man faktiskt tar sig tid att studera texterna, och då företrädesvis på originalspråk och mot en kontextuell förståelse av genre och livsvärld.
Mer generellt blir jag lite ledsen över att folk som aldrig skulle racka ner på någons sexualitet (eller andra egenskaper) tycker det är så oproblematiskt att slänga ur sig fördomsfulla och okunniga kommentarer om det som är grunden för andras tro.
Jag kan ta en seriös debatt om gudsbegrepp, teodicé, begreppet allsmäkltiget (bibelns ord som översätts så betyder inte alls det), ondskans evolution i bibeltexterna (från
tehom till
ha shatan till
diabolos), men snälla, visa lite respekt för att alla inte är ateister, att inte alla tycker om att se andra raljera över något de funnit av värde. Det är ungefär lika kul som när en hängiven Tolkien-fan ser filmerna eller läser böckerna ihop med någon som dissar dem totalt, och det utifrån en fördom om att fantasy överlag är kasst, reaktionärt, eskapism och dålig litteratur.
Och kära moderatorer: jag vet att detta är helt OT, och jag avslutar för egen del mitt engagemang i denna tråd. Möjligen även på rollspel.nu. Jag trodde detta var ett trevligt och fördomsfritt forum, men är just nu rätt besviken...