Nekromanti Stora glass-tråden

anth

Vetefan
Efter att Krille, i en annan tråd, beordrat ut alla forumiter i solen för att äta glass är frågan: vilken är din favoritglass?

Svara gärna med bild.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Jag är lite av en glass-fanatiker, tyvärr så är jag också laktos-intolerant.

Men med det sagt så måste jag nog säga att min favorit-glass är hemlagad vanilj och kola-glass, som är god nog att äta även om jag får lida för det.

Jag äter gärna en lakritspuck! (tänk er bild på en puck på en glasspinne: lakrits bildandes ett skal runt vaniljglass med saltlakrits som en liten fyllning i glassen )

God45

#PrayersForBahakan
Som laktos-intolerant såär jag förvisad till den öde vildmarken där bara isglassarna lever. Där finns det bara en kung.

Voldstagg13 said:
Länge leve kung Pigge!

Piggelin. The one and only.

Och dessutom är piggelin drinken god och lätt att göra. och säger någon att det är en tjejdrink. Ja då jävlar, då får det väl vara det jag gillar den i alla fall

Vimes

Sillkung
Lakritsglass är bäst. Inte nog med att det är gott, det har också en performativ aspekt: när jag begår inköp av mjukglass kan jag fortfarande upprätthålla vuxenhet genom att välja saltlakritsströssel.

(Om man köper ur frysbox är både GB:s och Triumfglass saltlakritsalternativ bra annars.)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
I den lilla orten Forsa utanför Hudiksvall finns ett litet dyrt sälja-skit-ställe som heter AllTing. Deras huvudsakliga affärsidé är att ligga precis bredvid busstationen och ha längre öppettider än Ica, som ligger mittemot. De säljer godis, bilprylar och krimskrams.

De säljer också mjukglass. En liten bägare hos dem är ungefär som en medelbägare hos alla andra. Jag känner få som tryckt i sig en av deras "stora". Och de snålar sannerligen inte på kolatoppingen. Mjukglassen simmar i sås; när man börjar äta sig ner inser man att kolasåsens yta ligger ovanför bägarens kant och bara hindras från att rinna ut av att ha mjukglass omkring sig. Och det finns givetvis topping både i botten då och över själva glassen.

Det är en onyttig sockerbomb utan dess like, men det är 25 kronor himmelrike.

Om jag måste välja en omjuk glass blir det nog den där sandwich-kopian som Triumf har.

Arfert

Facit
Hallon Igloo. Men den är borta sedan länge. Levde bara nåt år. :( Hittade ingen bild.

GB:s gamla Storstrut (classic), Puckstång (vanilj), Top Hat och Stor-trumma var favoriter också.

Arfert said:
Det här var långt före photoshoppade produktbilder. WYSIWYG.
Kärlekscraft said:
Varför togs dom bort ur sortimentet? Syftar speciellt på stortrumman, gondola, pistagepuck & storstruten.
anth said:
Varför togs dom bort ur sortimentet?
GB ändrar sitt sortiment varje år, Här finns alla glassar mellan 1967-2014. Troligtvis slutar de tillverka de sorter som säljer sämst.
Arfert said:
GB blev väl uppköpta av ett utländskt bolag? Unilever? Då dumpade de en massa av sina gamla varumärken för att byta ut dem mot internationella, som Magnum och Cornetto. Massivt uppbackade med reklam. Kvar blev bara ett mindre antal favoriter/storsäljare, som Piggelin.
Kärlekscraft said:
Men varför ta bort produkter som säljer?? Är som All-Bran Fruit - bara försvann sådär!
Kärlekscraft said:
Tittar just igenom sortimenthistorien - och jag minns nu när jag ser det: Cornetto med blåbär! Dom svinen!!! Hur kan man ta bort den!!!???

Arfert

Facit
1967:

anth said:
Vilken ångest jag får över priserna. De flesta av de där glassarna kostar runt en krona styck.
Idag kostar väl alla glassar över tio kronor.
Arfert said:
Barnen var smalare på den tiden.
Arfert said:
Idag ligger de väl på 10-20:-. 1967 var en spänn mycket pengar, så det är nog billigare nu.
Max Raven said:
Bara att kolla konsumentprisindex... ;)

Rhodryn

Hero
Är inte allt för kräsen när det gäller glass. Det enda jag inte är helt förtjust i är väl vissa väldigt billiga glass sorter (som smakar lite konstiga, nästan... sträva eller något), men även i vanliga fall choklad glass... och då menar jag inte choklad doppad glass (det tycker jag om, så länge det är ljus choklad), utan där smaken på glassen i sig är choklad... har inte stött på någon sådan typ än som inte smakade bitter för mig.

Men... om det är det enda där är (chokladglass, eller mörk choklad doppad glass, eller billighets glass)... då tackar jag ju inte igentligen nej. XD

Annars är jag rätt förtjust i Otto Glass (eller "Otto & Glassfabriken" som är hela namnet), tror det är mittt favorit glassförtetag just nu. Deras glass är rätt dyr, men värt det tycker jag. Min favorit hos dom är antingen Pärongräddglass med mjölkchoklad (chockladrippel eller vad det nu än kallas), eller deras gräddglass med lakris (rippel) i. Men dom flesta av deras sortiment är goda. :)

Otto är sonen till snubben som skapade "Åhus Glass". Och när Åhus Glass togs över av ett annat företag, för en 14 år sedan, så lämnar tillslut Otto Åhus Glass 2001. Varpå han då under 2002 startar upp Otto Glass. Dom gör glass utefter orginal recepten, recept som antagligen har funnits i familjen sedan 50-60 talet. :)

Lite roligt är att hans far (Bonde... ja det var hans namn... XD ) gjorde samma grej nästan. Bonde startade Åhus Glass (med hjälp av Skånemejerier) 1950, några år senare så köptes Åhus Glass upp av GB, varpå Bonde något år senare lämnade GB och startade upp Åhus Glass igen (GB hade glömt att skydda namnet "Åhus Glass"). XD

Så jag antar att om Otto Glass blir uppköpt i framtiden så kommer nästa generations av Albrektsson (om dom arbetar i företaget) även dom lämna och starta eget. XD

w176

Förlorad dotter
Hemgjord mango sorbet. Hur enkelt som helst så länge man han fryst mago och en mixer. Beronde på vad man har hemma finns det en massa olika recept.

Reddokk Fheg said:
Sorbet och glass är väl 2 helt olika saker? Ja båda serveras och bör ätas kalla men fortfarande olika saker

Men håller med om mango sorbet. det är grymt gott :)
Ymir said:
vaddå 'bör ätas kalla'? kineserna har minsann friterad glass,och det är awesume!
anth said:
Mmm, friterad glass. Det var 20 år sedan, men jag kommer fortfarande ihåg när vi gick på kinarestaurang och en kompis inte kunde bestämma sig vilken efterrätt han ville ha: han stod och valde mellan friterad banan och glass. Till slut fick han panik och sa friterad glass. Servitören sa OK och gick iväg och vi började slå vad om det skulle komma in friterd banan eller vanlig glass. Alla förlorade vadet när friterad glass kom in. :)

Ymir

Liten kantbaron
Blåbärsglass i alla dess former:

Sia har ju äntligen introducerat hallonlakritsglass, det är ett steg i rätt riktning, men jag fattar inte varför ingen kommit på det ultimata: blåbärslakritsglass. Geee miiiiig!

En annan glass som är god är den skumma typ som uighurerna i Xinjiang gör. Den smakar väldigt mjölk:igt och har en ganska grynig textur, men är annorlunda och därför spännande:

Ytterligare en ball variant som asiater gör är friterad glass. Ofta har den ju då dessvärre taro- eller grönt té-smak, men när den då och då finns i normala smaker typ vanilj är den rätt awesum:

Kärlekscraft said:
Hur gör dom så inte den friterade glassen smälter under processen???
anth said:
Friteringen tar inte specielt lång tid så glassen hinner inte smälta.
Dessutom har vi en liknande rätt i Europa: googla på glace au four så får du se.
Vimes said:
Kärlekscraft: det är bara speciella shaolinmunkar som kan konsten att fritera glass så att den inte smälter. Inget vi oupplysta européer kan förstå oss på.