Nekromanti Stora LaTeX-tråden

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Stora LaTeX-tråden [Lite OT- Scribus]

Oj, det var en del... men efter att tittat på dokumendet supersnabbt:

Bokstavsmellanrummen på titelsidan! Gluggigt!
Texten är alldeles för kompakt. Öka radavståndet.
Kerningen överallt känns konstig, som i ett gammalt word-dokument. Kolla bokstadsmellanrun och ordmellanrun i inställningarna (vet inte var de ligger i Scribus, men borde finnas).
Times är för blytyper på tidningspapper. För vasst annars. Byt typsnitt.
Ha gärna olika typsnitt på mellanrubrikerna och texten.
Feta antikvor blir sällan bra, i synnerhet i liten grad (exemplen). Skulle haft en sans serif där.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,078
Location
Nordnordost
Re: Hur lång tid tog The Daughers of Veronas layout?

Den stora vinsten är att jag börjar få ett bibliotek med lösningar på problem jag stött på tidigare.

Visst, det tog 15 minuter LaTeX för att få till framsidan med bilden. Men, när jag skulle göra samma sak på A Thousand and One Tales from the Palace of the Mad Sultan, A State of Mind och Until Dawn behövde jag inte göra något alls. Det var bara att lägga cover.png i rätt katalog, köra pdflatex och vips hade de rätt omslagsbild.

Så de 15 minuter jag investerade när jag gjorde The Daughters of Verona kan jag amortera över fyra spelprojekt. Med den matematiken tog det plötsligt 3 minuter och 45 sekunder att lägga in bilden.

--

De fyra timmarna jag lade på att bygga mallar till korten hade jag glädje av när jag skulle ha kort till Until Dawn. Då tog det bara en timme att göra de nödvändiga ändringarna i mallen.

--

Och skulle jag få för mig att lägga in ett kapitel om hur man spelar drama i TDoV skulle det antagligen inte kosta mer än 5 minuter LaTeX-arbete. Även om spelet haft index, register och sidhänvisningar i texten.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Stora LaTeX-tråden [Lite OT- Scribus]

Okej, tackar så mycket för kritiken. :gremsmile: Det uppskattas.

Ja, jag har pillat en del med mellanrum och avstånd men har mest höftat eftersom jag inte riktigt vet vad man ska gå efter. Storlek och radavstånd mäts i punkter, men mellanrum mellan ord och bokstäver skrivs i procent och jag vet inte riktigt vad man ska utgå ifrån på den fronten. Ser det annorlunda ut i andra program?
... Tror iof att man kan ställa in om man vill ha millimeter, punkter eller centimeter och sådant när man skapar ett nytt dokument, men jag har förutsatt att punkter är enklast att gå efter för just text?

Edit: Jag måste plugga det här med kerning, spärrning, knipning och liknande för jag är usel på det och glömmer lätt skillnaderna. Dessutom var det dumt att installera Scribus på svenska eftersom programmet inte är helt översatt och därför mixar svenska och engelska så att jag bli osäker på vilken knapp som gör vad bland dessa. Måste ordna det. Tacksam för input om kerning och det.

Men jag ska pilla lite får vi se. Det här med typsnitt var riktigt bra input. Det kanske skulle gå att lyfta det hela en del bara genom att ändra det.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Hur lång tid tog The Daughers of Veronas layout?

Med andra ord tar det väldigt, väldigt lång tid att skapa något nytt så länge man inte sitter på mallar.

Det är ju något man måste ha i bakhuvudet, eftersom tid ofta är en begränsning och en tyngd.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,078
Location
Nordnordost
Re: Hur lång tid tog The Daughers of Veronas layout?

Å andra sidan kan man ladda hem mallar från nätet och hacka. Om det jämnar ut sig i slutändan kan diskuteras, men ändå.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Hur lång tid tog The Daughers of Veronas layout?

Det gäller såklart program som InDesign också. Det går snabbt att använda ett färdigt malldokument. Och har man typ XML inblandat tar det ingen tid alls, egentligen. Men det är att fuska vid såna här jämfötelser. Det intressanta är att jämföra hur lång tid det tar från skratch, när man sitter med diverse textfiler och bilder och ska börja. Från lös formidé till färdigt dokument.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Hur lång tid tog The Daughers of Veronas layout?

Arfert said:
Det gäller såklart program som InDesign också. Det går snabbt att använda ett färdigt malldokument. Och har man typ XML inblandat tar det ingen tid alls, egentligen. Men det är att fuska vid såna här jämfötelser. Det intressanta är att jämföra hur lång tid det tar från skratch, när man sitter med diverse textfiler och bilder och ska börja. Från lös formidé till färdigt dokument.
Det är väl egentligen inlärningskurvan av alla program som är den stora saken - och på den fronten kräver väl egentligen de flesta programmen väldigt mycket? Jag menar, LaTeX tar sin tid att lära sig, men det gör InDesign också, dock får man väl anta att det man kan lära sig i InDesign kan ge så mycket mer, eftersom vi snackar om ett helt annat program då, i jämförelse med LaTeX då.

... Så det riktigt intressanta är kanske just - vilka program är slitigast att lära sig, och vad får man ut? Fast då kommer man in på vad man är van att handskas med, så då blir det svårt att jämföra.

/solvebring som t.ex. tror sig vara mer hemma på att klicka och dra och peta än att koda.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Hur lång tid tog The Daughers of Veronas layout?

Om man har datorvana, till exempel med Office, då lär man sig tillräckligt av Indesign för att göra bra saker på nån dag. Förutsatt att man kan form. Det är lättare att lära sig stt layota i InDesign än Word/OO.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Om form

Arfert said:
Om man har datorvana, till exempel med Office, då lär man sig tillräckligt av Indesign för att göra bra saker på nån dag. Förutsatt att man kan form. Det är lättare att lära sig stt layota i InDesign än Word/OO.
Du pratar mycket om att lära sig form, vilket är viktigt för allt i den här tråden. Några särskilda tips eller tankar på det området - du som ändå arbetar professionellt med form?

Är det till exempel ett säkert kort att lära sig att förstå form samtidigt som man pillar i programmen eller är det något man bör sitta på innan man ger sig in?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Hur lång tid tog The Daughers of Veronas layout?

Viktigast att lära sig? InDesign, tveklöst. Eller hela Adobe CS.
Om man har formgivar-ambitioner. Det är industristandard.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Om form

Läs böcker om design och iakta form i din omgivning. Försök analysera vad som är bra och dåligt. Gå en utbildning om du har möjlighet. Finns inga genvägar.

Skissa upp saker med papper och penna innan datorn tas fram.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Om form

Arfert said:
Läs böcker om design och iakta form i din omgivning. Försök analysera vad som är bra och dåligt. Gå en utbildning om du har möjlighet. Finns inga genvägar.

Skissa upp saker med papper och penna innan datorn tas fram.
Okej, tackar. :gremsmile:

Ja, det sista där är jag dålig på att göra. Jag har lagt märke till att många gör det, t.ex. webdesigners, men jag har aldrig tagit det till mig. Ska försöka bli bättre på det.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,078
Location
Nordnordost
I rött och svart LaTeX

Jag fick Solvebrings tillstånd att demonstrera lite LaTeX i hans spel I rött och svart.

Till posten bifogar jag hur den resulterande pdf:en ser ut i det här stadiet. Än så länge har jag inte gjort så mycket. Markerat vad som är rubriker, gjort en lista och satt exemplen i kursiv stil.

Vill du själv upprepa försöket på din Ubuntu-maskin så installera paketet "tetex-brev" så drar det med sig allt du behöver.

Skapa sedan filerna enkel.tex och rules.tex enligt nedan och kör "pdflatex enkel.tex", det bör generera en fin pdf åt dig.

enkel.tex said:
\documentclass[a4paper,12pt]{book}

\usepackage[utf8]{inputenc} % Använd förkastlig UTF-8
\usepackage[swedish]{babel} % Skriv ett svenskspråkigt dokument

\begin{document}

\include{rules}

\end{document}
rules.tex said:
\chapter{Förberedelse}
\section{Introduktion}

I staden Grimturn, i kungariket Nevermore, råder galenskapen bland etablissemanget. Kung Vladil VI rådgivare, häxan Carccia, har förvridit sinnet på honom. Genom hennes split har kungen blivit allt galnare med tiden. Numera är han besatt av en oerhört stark paranoia samt en ideologi om överhetens blod och renhet.

Detta har gjort att han önskat ställa sitt hov på prov, ett prov som ska rensa ut det orena adelsfolket, för att främja eliten och låta den avla honom ett nytt hov.

Han kallar sitt lilla projekt för Kärleksrättegången, då han genom en drog som häxan tagit fram, ska droga hovets damer för att få dem att själva sålla ut de svagare länkarna.

Drogen kommer att förstärka hovdamernas känslor vilket kommer att driva deras kärlek till det yttersta, liksom deras hat. Med andra ord kommer drogen att tvinga hovdamerna att antingen leta upp rent, värdigt blod att känna kärlek till, eller orent, sämre blod att ta av daga. Att attrahera eller att mörda kommer att vara alternativen.

Som du nu kan förstå så är detta en mycket, mycket avancerad drog. Fast likt alla preparat så är den inte helt pålitlig. Hittills finns inga kända biverkningar. Dock är det så att människorna själva oftast är de att döma, vad naturen än säger. Det kan betyda att kvinnorna själva kan komma att avgöra rent och orent på egen hand – för kan verkligen en drog styra det? Tänk om de älskar någon som är av samma kön eller familj, eller om de för den delen hatar någon av samma blod, som egentligen är viktig för staten?

\section{Om spelet}

I I rött och svart ska spelarna agera som hovdamer i ett medeltida hov. Ovetandes har de drogats med en drog som ska förstärka deras starkare känslor och tvinga fram det konungen beskriver som instinkten att rena sin omgivning.

Spelet kommer att handla om kärlek och hat och hur dåd framdrivna ur sådana känslor ska försöka genomföras. Hur det går beror på de spelkort som kommer att användas.

Spelarnas främsta uppgift är att skildra – berätta – detta, inte att vinna något. Förövrigt är drogen och det projekt som kallas för Kärleksrättegången främst inspiration och bakgrund till det som ska trigga spelets berättelse. Temat är därmed främst estetiskt, snarare än speltekniskt drivande.

För att spela spelet behöver man:

\begin{itemize}
\item 3-5 spelare
\item Ett större pappersark
\item Pennor
\item En vanlig kortlek (utan jokrar)
\end{itemize}

\section{Skapa roller}

Först ska spelarna skapa sina roller. Ta ett större papperark, till exempel ett A3 och lägg det mitt på bordet så att det blir synligt och tillgängligt för alla.

Skriv sedan upp två roller vardera. Rollerna består av namn, ingenting annat. Stryk under en av de två roller. De understrukna rollerna kommer att vara huvudpersoner. De övriga kallas för offer.

Minns att spelet handlar om hovdamer. Det betyder att huvudpersonerna måste vara kvinnliga. Offren kan vara av vilket kön som helst, det har ingen betydelse.

När alla har skrivit upp två roller ska man para ihop dem med hjälp av siffror. Man sätter då en siffra vid sin tänkta huvudperson, sedan samma siffra vid någon av de andra spelarnas offer. Rollparen kan enbart bestå av två roller som inte förekommer i något annat par.

Exempel: Fatima, Kim och Robin ska skapa roller. Samtliga skriver ned två roller var, en huvudperson och ett offer. Fatimas roller heter Guhrina och Mizra; Kims roller heter Ywanya och Hugo; Robins roller heter Henruette och Garbona.

Sedan ska de skapa par genom att numrera sin egen huvudperson med samma nummer som någon annans offer. Fatima är först ut så hon väljer siffran 1. Kim får siffran 2 och Robin siffran 3. Fatima börjar att para ihop roller genom att sätta siffran 1 vid Guhrina och vid Robins Garbona. De andra gör samma sak med kvarvarande roller och sina respektive siffror.

När de är färdiga ser det ut på följande sätt: 1. Guhrina och 2. Mizra; 2. Ywanya och 3. Hugo; 3. Henruette och 1. Garbona.

\section{Skapa konflikter}

När rollerna är skapade är det dags för att skapa konflikter. Börja med att blanda kortleken. Dra sedan ett kort vardera. När alla har ett kort i handen vänder man upp och visar dem.

Beroende på om kortet är rött eller svart ska spelarnas huvudpersoner åstadkomma olika saker. Drar man ett rött kort (hjärter eller ruter) ska man vinna något offers kärlek. Drar man ett svart kort (klöver eller spader) ska man ta ett offer av daga – man ska döda den rollen.

Kortens valörer – värden – spelar ingen roll just nu.

Visa detta – huruvida er uppgift är att förföra eller döda – genom att måla ut ett hjärta eller ett kors vid respektive huvudpersons offer.

Notera även vilken svit korten tillhör. Svit är alltså det som i andra sammanhang också kan kallas för färg: hjärter, ruter, klöver och spader. Den svit man drog är ens trumf. Trumfen kommer senare att gynna spelarens konfliktspel.

Lägg tillbaka alla korten och blanda kortleken.

\em
Exempel: Fatima, Kim och Robin ska skapa konflikter. När kortleken blandats väl drar de alla ett varsitt kort. Därefter vänder de upp dem för att se vad deras huvudperson vill åstadkomma med sitt offer, samt vilken trumf de får.

Fatimas drar hjärter, vilket är ett rött kort. Det betyder att Guhrina ska försöka vinna Garbonas hjärta och att Fatimas trumf är hjärter. Hon ritar ett hjärta bredvid Garbona.

De övriga spelarna följer kortens bestämmelser på samma sätt.
\rm

\chapter{Att spela}

\section{Spelomgången}

När det slutligen är dags för spel kommer man att gå igenom följande moment i kronologisk ordning, som de beskrivs här steg för steg.

\subsection{Akt 1: introduktion}

Spelaren med siffran 1 på sina berörda roller är den som ska börja. Låt sedan turordningen följa medsols. Den spelare vars tur det är kallas för aktiv.

Den aktive spelaren ska nu introducera sin huvudperson så att alla kan få en någorlunda bild av vem den här personen är.

Beskriv en scen där man får en kort men greppbar bild av rollen. Hur ser hon ut? Vad gör hon? Vad tänker hon på? Vad säger hon? … Tänk dig gärna en öppningsscen från en film. Att etablera ny och dramatisk information om rollerna, även andras roller, är bra.

När alla spelare har gjort detta och turen kommer tillbaka till den som började går man åter varvet runt och introducerar offren.

Alla ska spela det offer de själva skrivit ner, inte det offer som huvudpersonen är ihopparad med.

\subsection{Akt 2: Konfliktsbeskrivning}

Alla roller har sina bestämda relationer då varje huvudperson är kopplad till ett offer som hon antingen vill vinna kärleken hos eller ta livet av.

De här konflikterna som nu ska beskrivas ska se till att det finns en brytning eller ett visst hinder mellan rollerna. Även om en roll är kär ska det finnas en svårighet i det.

Det behöver inte vara jättestora saker egentligen. Minns att rollerna är drogade med ett mycket starkt känsloförstärkande preparat och kan förstora småsaker till något mycket större.

Det kan handla om att helt enkelt inte våga närma sig eller att vara oförmögen att avläsa den andres intentioner. Det kan dock gälla mer komplexa problem, som att den älskade faktiskt tycker illa om en. Vad det gäller hat så kan det vara alltifrån förolämpningar till släktfejder som pågått i generationer.

Spela dramatiskt, inte rationellt!

Precis som förut går man varvet runt spelbordet. Man börjar med huvudpersonerna och beskriver dem – vad de gör, tänker och säger – men främst vad de känner och skvallrar om med andra.

Andra kan vara andra roller liksom för ögonblicket påhittade personer. Hittar man på personer som inte är skrivna roller väljer man förslagsvis första, bästa frivilliga motspelare.

När detta är gjort med huvudpersonerna gör man om samma sak med offren och försöker beskriva deras perspektiv. Hur agerar de? Har de till exempel noterat att det finns kärlek i luften? Har de kanske noterat att rivalen verkar vara mer aggressiv än innan – eller att någon för dem delen hatar dem överhuvudtaget?

Det gäller fortfarande att minnas det att man ska spela de roller man själv skrev ner.

\subsection{Akt 3: Avgörandet}

Man man har gått igenom all narration i Akt 1 och 2 är det dags för den tredje akten. I den här akten ska man närma sig sitt offer för att se om man lyckas utföra dådet.

Försök till närmanden avgörs genom bäst av fem. Med andra ord måste man lyckas med tre av sina fem närmanden för lyckas attrahera eller döda offret.

Spelaren vars tur det är gör sig redo tillsammans med spelaren som spelar den aktive spelarens huvudpersons offer.

Båda drar varsitt kort ut kortleken och tittar på vem som fått högst värde och om någon fått trumf.

Den som drar ett kort med trumf får dra ännu ett kort och välja det med högst värde.

Högst kort vinner konflikten. Det betyder alltså att om den aktive spelaren vinner erkänns närmandet som positivt. Vinner offrets spelare misslyckas närmandet. Minns att bäst av fem närmanden avgör utgången för det avsedda dådet.

Vid oavgjorda kortvärden vinner alltid huvudpersonen om dennes mål är kärlek. Den huvudperson vars avsikt är att mörda förlorar istället vid oavgjort.

De berörda spelarna spelar nu ut en scen tillsammans som bekräftar det som korten just sagt. Därefter fortsätter turen till nästa spelare precis som annars. Glöm inte att lägga tillbaks korten och blanda leken.

När man når det sista närmandet som avgör upphör samberättandet av scenen. Om den aktive spelaren lyckades genomföra sitt dåd berättar den spelaren ensam hur alltsammans går till. Om den aktive spelaren misslyckas berättar offrets spelare hur det slutgiltiga misslyckandet går till.

\em
Exempel (Akt 1): Kim (som Ywanya): Ywanya är liten, ljus och späd. Hon klär sig i en blå klänning med ett långt släp. Just nu vandrar hon i slottsträdgården utanför biblioteket. Hon mår illa. Aldrig här hon känt så här förut, och för sin egen bror dessutom?! Hon vandrar av och an i trädgården och vrider sina händer. Kommer jag – vi – att kunna stå emot? Min bror, Faradon – tänk om han vill ha mig? Hon sätter sig ned på en stenbänk och gråter.
Kim: Klipp!

Exempel (Akt 2): Robin: I den här scenen pratar Henruette med en förtrogen kammarjungfru– Fatima, du kan spela kammarjungfrun?

Fatima: Javisst, vad skoj. Vart är vi?

Robin: I galleriet, där konungens alla släktportsätt hänger. Robin (som Henruette): Kan du förstå – Hugo ser inte ens åt mig. Det är som om jag inte fanns. Jag har skrivit ett brev, men han har inte ens besvarat det! Jag har förklarat våra själars band. Förstår han inte?!

Fatima (som kammarjungfrun): Fast fröken skrev ju ett likadant brev till hans bror förra våren. Kanske känner han till det?

Robin (som Henruette): Åh, men det var bara barnsligheter – honom älskade jag inte ens, inte egentligen. Åh, som jag älskar Hugo!Tror du verkligen han vet? Åh, undra då vad han tror om mig – tror han kanske jag är ombytlig, svekfull? Men hans bror besvarade ju icke han heller – Hugo måste ju veta det i så fall?

Fatima (som kammarjungfrun): Vem vet vad unge herr Hugos bror har sagt. Ni känner ju till männens natur.

Robin (som Henruette): Ni tror väl inte att...!

Fatima (som kammarjungfrun): Män skryter gärna med erövringar, även sådana som bara är påhitt. Vem vet vad en ung fröken kan råka ut för i männens sällskap.

Robin (som Henruette): Åh, min Gud! Jag måste tala med Hugo. Han får inte tro att... Nej! Vilken skam! Robin: Klipp!

Exempel (Akt 3): Kims Ywanya är ute efter att döda Fatimas Mizra. Kim är inne på Ywanyas andra försök att närma sig Mizra för att utföra mordet. Det första närmandet misslyckades.

De drar varsitt kort och jämför värdena till börja med. Kim har dragit en sjua och Fatima en knekt. Därpå tittar de om de fått dragit trumf. Kims kort är trumf. Härligt, hon får dra ännu ett. Kims nya kort är en kung, vilken slår Fatimas knekt med god marginal.

Kim vinner alltså konflikten vilket betyder att Ywyanas närmande är framgångsrikt. Gemensamt berättar Kim och Fatima en scen där Ywyana lyckas muta Mizras betjänt och få närmare upplysningar om henne. Nu behöver Kim bara lyckas med två närmanden till så har hon klarat bäst av fem. Då lyckas Ywyana med sitt dåd!
\rm

\chapter{FÖRFATTARENS TANKAR}

\section{Så tänkte jag}

I rött och svart är skrivet på utmaningen och temat Courtly Love. Detta syftar i första hand på hövisk hovromantik. Om man däremot tar orden mer bokstavligt, eller misstolkar dem, betyder de istället rättegångsromantik – därav fick jag idén om att bygga spelets bakgrund på hovromantik samt en ordvits av Courtly Love: Kärleksrättegången (som Vlad VI kallar det).

Spelet är kanske inte såpass drivet som jag hade hoppats på. Istället för att drogens verkan och galenskapen är central – att konungens ideologi och mål utgör kärnan – föll det sig istället så att man spelar ut de drogade hovdamernas dåd, utan att de egentligen är särskilt präglade av just den bakomliggande historien.

Jag sökte nämligen att förenkla spelidén för att på kort tid lyckas skriva något greppbart. Det slutade med att jag fann två riktningar – kärlek och hat; romans eller död.

Det kan därmed anses som spelets kärna. Titeln syftar på kärlek och hat rent symboliskt, samt på kortlekens färger.

\section{Att fundera över}

Som man upptäcker när man läst igenom hela spelet, och förhoppningsvis också när man spelar det, är att det kan ta vilka riktningar som helst.

Fastän spelet egentligen inte var menat så blev det på sina håll väldigt kritiskt mot överhet och normer. Något jag själv ser som positivt.

Det finns till exempel ingenting som säger vilket kön offren bör vara. Rollerna kan uppträda hetero- som bi- som homosexuellt. Det finns inga riktlinjer för hur relationerna bör se ut. Något som kung Vladil VI säkert inte räknat med.

Utnyttja gärna det i spel. Gör relationerna experimentella och förbjudna på olika sätt när konflikterna mellan rollerna ska beskrivas i Akt 2.

Spelet kräver i övrigt mycket samarbete och spelglädje. Det gäller att ge och ta från varandra. Det handlar trots allt främst om att berätta en underhållande berättelse.

Hjälp varandra med att plocka fram det intressanta. Var inte rädd för att ställa frågor till medspelarna. Diskutera scenupplägg för att få dem så häftiga som möjligt. Var heller inte rädd för att ta stöd från filmskapandets dramaturgi. Jobba aktivt med scener och klippteknik.

Klipp!

Slut!
 

Attachments

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,078
Location
Nordnordost
Enkelsidigt och innehållsförteckning

Vi ändrar pyttelite i dokumentet och formaterar om det för enkelsidig utskrift. Då slipper de som läser i en PDF-läsare att texten hoppar omkring på skärmen mellan höger och vänster-sidor.

Och Solvebring hade ju en fin innehållsförteckning i sin version, det måste vi också ha.

enkel.tex said:
\documentclass[
oneside, % Enkelsidigt är trevligare vid skärmläsning.
a4paper, % A4
12pt]{book} % 12 punkters text. 10pt och 11pt är också tänkbara.

\usepackage[utf8]{inputenc} % Använd förkastlig UTF-8
\usepackage[swedish]{babel} % Skriv ett svenskspråkigt dokument

\begin{document}

\tableofcontents % Vips får vi en innehållsförteckning.

\include{rules}

\end{document}
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: I rött och svart LaTeX

Grymt! Ser förbenat enkelt och trevligt ut. ... Fast tja, då har du ju all kod och hur de hänger ihop i ryggraden, å andra sidan ser det ut att vara tämligen få grejer, egentligen, så att det inte behöver ta så lång tid att lära sig. Trevligt, som sagt. :gremsmile:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,078
Location
Nordnordost
Titelsida

Vi lägger på en titelsida också. LaTeX är ju gjort för att typsätta bland annat riktiga böcker. Ta ner en sådan ur din hylla och kika. Direkt när man öppnar den så är det ofta en sida med bokens titel och författare, och fruktansvärt tråkig layout. Det är den sidan vi har lagt till nu.

Det går att bängla till en mycket flashigare sida om vi vill, men just nu räcker det med standardutförandet.

enkel.tex said:
\documentclass[
oneside, % Enkelsidigt är trevligare vid skärmläsning.
a4paper, % A4
12pt]{book} % 12 punkters text. 10pt och 11pt är också tänkbara.

\usepackage[utf8]{inputenc} % Använd förkastlig UTF-8
\usepackage[swedish]{babel} % Skriv ett svenskspråkigt dokument

\begin{document}

\title{I rött och svart}
\date{April 2012}
%\date{\today} % För att få dagens datum istället.
\author{Andreas Sölvebring}
\maketitle

\tableofcontents % Vips får vi en innehållsförteckning.

\include{rules}

\end{document}
 

Attachments

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: I rött och svart LaTeX

Skitfin guide och ett mycket prydligt dokument.

Det verkar dock som att sidnumren är kajko, eller är det jag som är snurrig? Som jag förstår det ser det ut som att de ibland ligger centrerade i nederkant och ibland som högerjusterade i överkant?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,078
Location
Nordnordost
Re: I rött och svart LaTeX

Det är skillnad på förstasidan i ett kapitel och "vanliga" sidor. Det är default i LaTeX, men går naturligtvis att ändra på om man vill det.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: I rött och svart LaTeX

wilper said:
Det är skillnad på förstasidan i ett kapitel och "vanliga" sidor. Det är default i LaTeX, men går naturligtvis att ändra på om man vill det.
Aha, så pass. Tackar för upplysningen. =)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,078
Location
Nordnordost
Sidnummer

Solvebring kommenterade att han inte gillade hur sidnumren flyttade sig beroende på vad det var för sida. Så låt oss se vad vi kan göra.

Det finns massor med olika sätt att fingra på vad som visas i sidhuvud och sidfot, det här är ett sätt att göra det.

fancyhdr är ett paket som ger oss tillgång till fler kommandon, och ändrar en del av hur LaTeX funkar. Det finns massor med paket, vissa följer med när man installerar andra får man jaga fram från mer eller mindre obskyra källor. fancyhdr följer dock med som standard i Ubuntu, så det skall bara vara att uppdatera enkel.tex enligt följande.

enkel.tex said:
\documentclass[
oneside, % Enkelsidigt är trevligare vid skärmläsning.
a4paper, % A4
12pt]{book} % 12 punkters text. 10pt och 11pt är också tänkbara.

\usepackage[utf8]{inputenc} % Använd förkastlig UTF-8
\usepackage[swedish]{babel} % Skriv ett svenskspråkigt dokument


% Visa alltid sidnumret längst ner i mitten på sidan.
% För mer info om sidfötter och sidhuvuden se:
% http://en.wikibooks.org/wiki/LaTeX/Page_Layout
\usepackage{fancyhdr}
\setlength{\headheight}{15pt}

\pagestyle{fancyplain}
\renewcommand{\chaptermark}[1]{\markboth{#1}{}}

\lhead{\fancyplain{}{I rött och svart}}
\chead{}
\rhead{\fancyplain{}{\leftmark}}
\lfoot{}
\cfoot{\thepage}
\rfoot{}



% Här börjar själva dokumentet
\begin{document}

\title{I rött och svart}
\date{April 2012}
%\date{\today} % För att få dagens datum istället.
\author{Andreas Sölvebring}
\maketitle

\tableofcontents % Vips får vi en innehållsförteckning.

\include{rules}

\end{document}
 

Attachments

Top