Nekromanti Stora serierecensionstråden!

magoo

Hero
Survivours av Hermann!

Jag vill varmt rekommendera Jeremiah av Hermann, ibland kallad Survivours. Det är en efter katastrofen-serie som utspelar sig i ett framtida USA, sönderbombat efter ett raskrig, där indianerna tagit över. Det är lite western-stuk och riktigt vackert tecknat. Blodigt och läskigt, romantiskt, roligt och med karaktärer som utvecklas.

[bild]http://juliette.nfrance.com/~ju18179/galerie/inedit.html[/bild]

Serien gick i Fantomen en period och i 2000+, album finns att köpa även om de flesta inte översatts. Birds of prey är en riktig höjdare!

Hermann har också skapat Bernard Prince som ibland är rätt lik Jeremiah (eller tvärtom) även om miljön är annorlunda.

/Magoo

Arfert

Facit
Re: Survivours av Hermann!

Bernard Prince är mycket äldre, första albumet kom redan tidigt 60tal har jag för mig... sen har han gjort den skitbra westenserien Comanche (heter Red Dust ibland), antikendramat Jugurtha (om den numidiska kungen som slogs mot romarna) och en otroligt bra medeltidsserie som jag glömt namnet på, men det går ju att googla om det känns viktigt.

Dimfrost

Special Circumstances
Warren Ellis: Authority

Betyg: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare:

Authority är en superhjälteserie som är som en actionfilm med största tänkbara budget. När den kom 1999 (väl?) var den den första serien med "widescreen"-inställningen, med stora rutor och väldigt storslagen handling. Allting är extremt. De bekämpar invasioner från andra världar och snackar med presidenten. Mycket vackra vyer och mycket extrem action. Det är en skön seriös attityd till superhjältandet när de verkligen får göra skillnad i världen, och samtidigt finns en respektlöshet med fullt med galna idéer. Och så är det vansinnigt snyggt tecknat. (Jag berättar inget om handlingen och hjältarna och så, jag tycker inte det känns så relevant. Eller?)

Warren Ellis skrev de tolv första numren, som finns samlade i två album. Det andra innehåller också nummer 13-16 av tidningen, skrivna av Mark Millar, även de väldigt bra. Sedan sjunker dock kvaliteten en del, och efter Millars period (som slutar med nummer 29 och det fjärde albumet) har jag inte läst något. Nu har serien precis startat om med Grant Morrison som författare och det verkar ju lovande.

/Dimfrost

MrG

Swashbuckler
52 (av G. Johns, G. Morrison, G. Rucka, M. Waid)

Just nu håller DC på med något som kunde bli hur floppigt som helst med är riktigt lyckat. En serie med veckoutgivning, skriven gemensamt av fyra stora branchnamn. Och trots många kockar är det en härlig soppa. Serien handlar om det år som DC nyss "hoppat" över mellan Infity Crieses och One year later (deras senaste stora jippon). Den utspelar sig i ordinarie DC-universa under ett år då alla vanliga hjältar tagit ett sabbatsår och gått under jorden. Huvudkaraktärerna varierar från från förlista hjältar i rymden (Starfire, Adam Strangs och Animal man), till snutar (Renee Montoya och Question), skurkar (Black Adam, Lex Luthor, T.O Morrow), pensioerade hjältar (Steel, Elogated man) och wannabees (Booster Gold).

Serien fylls av biplottar och plottar kan vara vilande i några nummer för att sedan återkommas till. Tekningsstilen är rättklassisk, men framför allt är intrigerna levande och serien lyftar fram b-figurer och utnyttjar deras fulla potensial.

(så försöker hålla en intressant tråd vid liv också :gremwink:)