Nekromanti Stora strider Vs Små strider

Lambi

Swordsman
Jag har en stor strid på gång i min kampanj i StarWars, och jag undrar helt enkelt om någon/några har några idéer på hur man får spelarna att hålla fokus på sin "egen" strid, samtidigt som de ska få reda på hur det går i stora drag.
De är med, men på så låg nivå att de inte riktigt är med och påverkar utgången. Nu har jag till och med lyckats förvirra mig själv en aning...

Ex: Arne sitter i en x-vinge och slåss för att hålla Imperietrupper borta från en kraftgenerator som stödjer sköldar eller annat viktigt till en bas på andra sidan planeten. Hur gör man berättandet? Hur får man spelarna att känna sig "inne" i spelet under just sådana förhållanden? Skillnaden mot många andra "vanliga" tillfällen blir just att de kommer att vara väldigt beroende av tid och information från "huvudstriden".

Några tips?

Krille

Lord
"Ex: Arne sitter i en x-vinge och slåss för att hålla Imperietrupper borta från en kraftgenerator som stödjer sköldar eller annat viktigt till en bas på andra sidan planeten. Hur gör man berättandet?"

Cutscenes. Klipp fram och tillbaka mellan det stora slaget och olika scener här och var, så att spelarna får lite blickar av vad som händer på andra ställen - lite som slaget vid Endor i Return of the Jedi.

Annars är mitt tips att sätta upp lite olika händelser som kan påverka slaget, och ett antal händelsekedjor mellan dem. Till exempel kan Arne i X-vingen upptäcka en division TIE Bombers på väg till slagfältet. Han kan nu ignorera dem iom att de inte är på väg till generatorn, anfalla dem och överge generatorn (tillfälligt i alla fall), rapportera det till högre ort som skickar iväg något att ta hand om bombarna, eller kanske något annat. På så sätt kan du få spelarna att känna att de påverkar utgången av slaget.

Slutligen har du ett rätt realistiskt sätt att ge spelarna information om hela slaget - kommunikationsnäten. Det finns nästan garanterat ett kompaninät, ett battaljonsnät och ett brigadnät för samordning på olika nivåer. Dessa kan dessutom användas i dramatiskt syfte för att ge information om vad som händer på andra ställen.