Nekromanti Stora vapen

Mumfie

Veteran
Hur funger fattning om vapen. Hur stort vapen går det att springa omkring med

K pistar och automat karbiner kan ju hållas i en eller 2 händer men går det att springa runt med 12 kilo tunga kulsprutor och skjuta med dom eller krävs det att man ligger ner eller har dem på någon slags ställning eller stödjer dem mot något.

Och hur funkar det med gatling kulsprutor dessa borde man ju ligga ner med det finns ingen som kan bära ett 138 kilo tungt vapen.

Vilka vapen är möjliga att ha i en hand. någonstans måste ju gränsen gå. OCh var går gränsen för vilka vapen man måste ligga ner med eller stödja mot något?

MongoMan

Swordsman
Det där beror ju helt på hur stark man är samt vapnets rekyl. Om du vill ta en Automatkarbin med 7.62mmN skott och använda i en hand så är det ju bara att lyckas lyfta den och hålla den utan problem, visserligen kommer du att tappa vapnet efter fem skott då rekylen kräver att det är större kraft som håller vapnet på plats. Du kan inte ta och hålla i ett vapen som väger 100 kilo, det GÅR inte. Däremot kan du ställa det på marken och skjuta med utan någon som helst rekyl. Och tänk på att om du håller vapen (alla vapen) i en hand så får du sämre modifierad eldintensitet (se spelledarskärmen).

Bastardo

Swordsman
Och hur funkar det med gatling kulsprutor dessa borde man ju ligga ner med det finns ingen som kan bära ett 138 kilo tungt vapen.
Först måste du till de flesta Gatlingkulsprutor ha en extern strömkälla (snubben i Predator som bar ett minigun släpade en högspänningskabel genom djungeln... säkerligen bar hans stridsparkompis på ett mindre elverk eller liknande)...

Men även sen kan du nog räkna bort det mesta. Att ens tänka tanken att försöka avfyra en gatlingkulspruta stående vore det närmaste självmord. Grundvikten på ?138kg må väl vara hänt, men sedan får du räkna med en REKYL på smått enorma 120kg (M134 7,62mm Minigun) till hela 500kg för motsvarande en rysk YakB-12,7mm gatlingkulspruta med en eldhastighet av 4000-5000skott/minuten)

Om man tror sig överleva rekylens nästan fantastiska kraft är risken stor att man tappar vapnet över sig och blir liggandes. Här griper SL in och beräknar att sannolikheten är stor för att vapnet går av i fallet... (Nu är det dags att sudda formuläret :gremgrin:)

Nä Gatlingkulsprutor används nog helst fastmonterade på fordon, i bunkrar, på fort och kanske i trädgården hos den lokale knarkkungen.

MongoMan

Swordsman
138kg må väl vara hänt, men sedan får du räkna med en REKYL på smått enorma 120kg
Om en gatlingkulspruta väger 138kg så är nog inte kraften i rekylen stark nog att ens lyfta tripodenfrån marken.

Bastardo

Swordsman
Jag skulle skaffa mig en väldigt stabil tripod om jag ville avfyra en gatling som inte var fastmonterad i någonting utom i den, men nu i exemplet syftade jag på om hans rollperson försökte avfyra vapnet stående, sittande eller liggande.

PAX

Jordisk Äventyrare
Har för mig att M58 kan skjutas från höften med båda händerna och axelband för att inte påverkas av vikten så mycket. Men visst, bipod eller fast monterad är naturligtvis att föredra vid tyngre kulsprutor.

Gränsen borde SL vara förnuftig nog att sätta.

Pendragon

Swashbuckler
Har för mig att M58 kan skjutas från höften med båda händerna och axelband för att inte påverkas av vikten så mycket. Men visst, bipod eller fast monterad är naturligtvis att föredra vid tyngre kulsprutor.
Jopp. Går alldeles utmärkt. Särskilt svårt att träffa är det inte heller, då man har ammunition och eldkraft nog att leda elden in över målet.

/Joel - gillar ksp58, men fick mest ladda och inte skjuta :gremfrown:

Magnum_UBBT

Warrior
Kan även inflika att Ksp58 går utmärkt att skjuta från axeln. Korta skurar mot stora mål under en kort tid är inga problem. Dock är det tungt och svårt att träffa och riktigt onödigt men sånt kan tränas upp via styrketräning och övning. Hade ett befäl i lumpen som skjutit hela PEK-boken med ksp58 från axeln
(PEK- boken är en häftesbok med skytteövningar som används vid vapenutbildning i lumpen)
Men det ska kanske tillägas att 58´an tänkt för att skjutas liggande med bipodet eller eventuellt skutas från knästående.
Vill man promt skjuta ksp från axeln skulle jag hellre rekomendera Ksp90 / FN Minimi.

/Magnum

Bastardo

Swordsman
Gatling guns

För mer information om hur Gatling guns fungerar in the real world, gå in på denna väldigt intressanta sida:

world.guns.ru/miniguns

En aspekt som kan vara intressant när man har tänkt använda en Gatling i strid är ammunitionsfrågan, då den normala ammunitionsförbrukningen ligger kring 5000-10000 skott/minut vid full eldgivning..