Nekromanti Storlek

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag vill minnas att det tidigare har funits någon typ av tabell där man kunde räkna ut hur lång och tung en person/varelse var med hjälp av STO (såklart). Är det någon som har kommit på något liknande system för DoD6? Hur stor är en jätte med STO 61, en lindorm med STO 31 eller en urgammal drake med STO 200!? Frågor som jag skulle behöva ha svar på...

"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"

Pazuzu

Warrior
Det där är rätt knepigt eftersom den där tabellen passade mest för tvåbenta avlånga :gremsmile: varelser lixom.

Den finns i första boken i DoD4 och i DoD5 annars. Har sett den på andra ställen också.

STO 61 borde vara runt 6 meter eftersom 35 är typ 3. En drakes STO 200 motsvarar kanske en jumbojet. Inte i bredd då. Fast det förklaras rätt bra i boken Drakar tror jag.

Tyr

Hero
Jag har försökt att fixa ihop en metod för att bestämma längd och vikt för spelarraserna. Och detta är metoden jag har kommit fram till. Om någon önskar så kan man använda sig av denna metoden tills dess Riotminds släpper deras, i och med spelledarskärmen har jag hört. Kom gärna med förslag på förbättringar om ni kommer på några.

Längd för alver/halvalver/halvtroll/människor
110+STO*5+1T6 (människa: 151-206 cm)
Vikt för alver/halvalver/halvtroll/människor
Längd-130+FYS+STY+1T6 (människa: 28-118 kg)

Det står i grundboken att alver i genomsnitt är smalare än människor, så om man inte tycker att alvernas lägre styrka räcker för att symbolisera detta så kan man modifiera vikten med -5 kg för alver.

Det står i grundboken att halvtrollen ofta är storväxta, därför kan man ev. modifiera längden med +5 cm och vikten med +5 kg för halvtroll.

Längd för dvärgar
100+STO*3+1T6 (110-145)
Vikt för dvärgar
Längd-80+(FYS+STY)/2+1T6 (36-91)

Längd för halvlängdsmän
75+STO*2+1T6 (80-105)
Vikt för halvlängdsmän
Längd-60+(FYS+STY)/2+1T6 (23-68)

Ras, Medellängd, Medelvikt
Alv, 169 cm, 59 kg (med mod.)
Dvärg, 128 cm, 65 kg
Halvalv, 174 cm, 70 kg
Halvlängdsman, 93 cm, 47 kg
Halvtroll, 184 cm (med mod.), 87 kg (med mod.)
Människa, 179 cm, 75 kg

Don Kennetho

Warrior
Jag gjorde en liknande tabell åt DoD 91 en gång i tiden eftersom jag inte tyckte att den var särskilt bra. Den var dock lite mer varierande där en "riktig" hjälte med STY 18, STO 18 och liknande kunde väga uppemot 200(!) kg.

Kort sagt kan man säga att sin längd samt en grundvikt fick man genom värdet i STO. Sedan modifierades grundvikten av multiplar som berodde på vilka värden man hade i STY och FYS (STY 10-11 hade t ex då multipeln *1). Sedan fick man lägga till några kilon om ens RP skulle vara fet eller dra ifrån om han var smal, osv. Det var en ganska avancerad metod men man fick fram många och varierande resultat.

Don Kennetho

Rickard

Urverk speldesign
Tabellen i EDD var inte helt perfekt (i 91:an var den lite bättre), om man följde den så var 6 m. höga jättar 3m. Jag tycker (jag har bara sett den, inte testat den) att Tyrs modell borde funka bra. Att jag vet att en jätte ska vara 6 m. är för att det stod i en monsterbok.

Men i regel kan man säga att en normal människa (i Ereb) är 175 cm (STO 11) när man närmar sig 2 m. har man STO 17 och STO 4 är runt 1 m.
Du kan också köra med (när STO:n är stor) att var 10:e STO = 1 m. Det skulle resultera i att jätten är 6 m. och draken 20.

/[color:green]Han</font color=green> som brukar skriva fel på runsting