Nekromanti Storlekstabell

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag tycker faktiskt att riotminds kunde ta och lägga ut en storlekstabell (längd&vikt) på sin hemsida. Det är helt klart att denna borde ha varit med i grundreglerna. Jag tycker inte att man som SL skall behöva köpa spelarmappen bara för att få tag på den tabellen. Inte för att spelarmappen är så dyr, jag menar 60 sekiner är inget för en ärans man, det är bara en principsak och jag har ingen användning för en spelarmapp, bara en storlekstabell. Någon snyltare är jag inte heller, jag har köpt all utgiven DoD6materiel hittils (utom spelarmappen förstås).

Och därmed basta!

Vitulv

Framförallt tycker jag att det är bra att ha när man skapar SLP för att på något sätt bestämma vilket STO-värde en person/varelse skall ha. Rollpersonerna är ju också sugna på att veta vad deras STO innebär. STO 15 betyder ju inte mer för rp´n än att han är stor. Det kan ju vara trevligt att veta hur lång man är, hur mycket man väger, är kraftigt byggd osv.

Vitulv

Vet inte riktigt, ingenting tror jag.

Staffan

Myrmidon
Eftersom spelet innehåller ett värde som beskriver hur biffig man är (Storlek) så vore det rätt trevligt att veta vad detta värde innebär i reella termer.

Krille

Super Moderator
"Eftersom spelet innehåller ett värde som beskriver hur biffig man är (Storlek) så vore det rätt trevligt att veta vad detta värde innebär i reella termer."

Det verkar vara den allmäna uppfattningen här.

Personligen vet jag inte om det är så himla bra att ha en storlekstabell som ger längd och vikt i centimeter respektive kilo. Det känns som att det behövs lika mycket som man egentligen behövde ha en konvertering från INT till IQ eller från STY till bänkpress.

Med tanke på att det knappast finns någon mönstringsförrättare i Trudvang som mäter varje rollpersonsrekryt och för in denne i rullorna så tror jag knappast att rollpersonen behöver veta det heller. Det finns redan en skala på STO (och övriga grundegenskaper), och jag kan faktiskt inte se varför den skalan behöver översättas till en annan skala.

Rickard

Urverk speldesign
Du har inte testat att söka på forumet

Annars hade du hittat en lämplig tråd.. Sedan använder jag en annan tabell då jag vill ha DoD:s innevånare med en medellängd på 175 cm..

~Är 173 cm lång och [color:448800]Han</font color=448800> ville passa in någonstans /images/icons/smile.gif

Rickard

Urverk speldesign
Men eftersom folk vill ha en storlekstabell så bör väl behovet uppfyllas? Men jag antar att det mest är av gammal vana som folk vill ha det.. Kom att tänka på en grej som sades på ett DoD6-tillfälle.. Det fanns inte någon storlekstabell och SL hade sagt "Bestäm längden själv"..

Vi skulle i.a.f. presentera oss för varandra och en kille började beskriva sig:
"Jag är lång och stor, ungefär så stor man kan bli."

~Det fick [color:448800]Han</font color=448800> att börja garva

Black_Ocean

Veteran
Personligen vet jag inte om det är så himla bra att ha en storlekstabell som ger längd och vikt i centimeter respektive kilo

Ibland kan det dock vara bra att veta ganska exakt vad en Rp väger. Går en stackars Rp över en brofälla (ni vet, sån som rasar om det kommer för mycket vikt på den) så kan det vara bra för SL att ha ett hum om vad Rp väger. Visst går det även att bara ta STO i beaktande men t.ex en dvärg och en människa som har både 8 i storlek kan ha ganska så stora viktskillnader.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Nix! ...

»Visst går det även att bara ta STO i beaktande men t.ex en dvärg och en människa som har både 8 i storlek kan ha ganska så stora viktskillnader.«

Inte i DoD 6; där representerar STO massa.

Två RP som har samma STO, väger alltså lika mycket.

Black_Ocean

Veteran
Re: Nix! ...

Hm...visste inte de. [color:blue]går tillbaka till sitt hörn med sina dod v4 böcker</font color=blue>