Ja!
Jag har svarat på frågor om Stormbringer förr så om någon känner igen någon del av nedanstående så får ni helt enkelt glädjas åt att ni åter får lite trevlig information om ett bra spel... /images/icons/smile.gif
Spelsystemet är bra och samtidigt enkelt. Världen kan beskrivas som dark fantasy och befolkas av olika människoraser som skiljer sig åt på flera sätt, vilket ger en grund till fördomar och konflikter. Det kan vara idé att läsa Michael Moorcocks böcker om Elric eftersom det är de som ligger till grund för den ganska mörka världen som spelet utspelar sig i (har själv varit slö med detta).
Kampen mellan Lag och Kaos är central i spelet, men det har inget att göra med “gott” och “ont”. Man hamnar lika ofta i fejd med kaosdyrkare (t ex magiker som plockar ner demoner vilka de använder för att skaffa sig makt och som skiter helt i vilka konsekvenser det får för omgivningen) som med lagdyrkare (t ex präster som upprättar ett styre som gör dem själva priviligerade medan de förtrycker sin omgivning).
Magin i Stormbringar har jag lite dålig koll på eftersom min SL gång på gång gjort ändringar, hittat på egna grejer m m så att man inte vet vad som är hans prylar och vad som är spelkonstruktörernas. Viktigt är dock att magi är knutet till Kaos, medan Lag representerar bl a teknisk utveckling.
Stridssystemet är enkelt och påminner närmast om gamla DoD. Striderna påminner om reglerna i övrigt; man har ett färdighetsvärde och slår med T100 – under eller lika med färdighetsvärdet så har man lyckats, slår man över har man missat (99 och 100 är fummel har jag för mig). Slår man under eller lika med en femtedel av vad man har i färdighetsvärde har man gjort en ”critical success”, och om man slår 01 i strid så har man gjort en ”impale”. Critical success mot en vanligt lyckad parad betyder att paraden misslyckas och det blir som en vanlig träff; critical success båda för anfallaren och han som parerar betyder att det räknas som lyckat för båda och ett vanligt lyckande för anfallaren och critical parry innebär att han som blev attackerad får göra en kontringsattack. En critical success som inte pareras ger dubbel skada. Impale är som critical men innebär dessutom att rustning inte skyddar. Vapnen har en skada på samma sätt som DoD. Man har inte handlingar som flera andra spel utan får göra ett anfall om man har under 100 på vapnet (duktiga killar kan göra fler). På den första paraden man gör har man sitt vanliga färdighetsvärde, på den andra –30, på den tredje –60 o s v. En lite märklig effekt av detta är att antalet handlingar dribblas bort något. Om t ex A och B båda har 70 på svärd och attackerar varsin motståndare och B dessutom får tre slag mot sig så får alltså A bara göra en handling (ett anfall på 70%) medan B gör fyra handlingar (ett anfall på 70% och tre parader på 70%, 40% och 10%). Man har alltså inte någon fördel offensivt av att man slipper parera. Denna nackdel är dock inte något som stör så jättemycket och på det hela taget känns systemet snabbt, roligt och händelserikt och systemet med critical gör att striderna inte riskerar att köra fast. Systemet med critical fungerar enligt min mening inte lika bra när det gäller långstrid. Långstridsvapnen blir lite väl slumpartade; ofta ganska dålig effekt blandas med plötsliga kanonträffar som skjuter även den tuffaste i sank. Ganska lätt att ändra dock. På det hela taget är dock reglerna bra och flexibla så jag avråder från att skaffa D20-versionen av Stormbringer.
Jag har inte spelat senaste upplagan (5th edition), men antar att den inte skiljer sig alltför mycket från de tidigare versionerna. Spelet ges ut av Chaosium och du hittar dem på
www.chaosium.com
Arcana