Nekromanti Stormbringer

Organ

Out of time, out of mind
Jag har ett par frågor om rollspelet Stormbringer:

1. Hur många versioner av spelet har kommit ut än så länge, och vilken version är att föredra? Vad jag menar är att om man jämför med CoC så är 5:e utgåvan t.ex. överlägsen den 4:e, inte för att det är någon större skillnad rent regelmässigt, utan pga allt extra gojs som följde med.

2. Hur mycket tillbehör finns det? Jag hoppades finna en lista över alla supplement som gjorts på Chaosiums hemsida, likt den de har till CoC, men Stormbringer får överhuvudtaget ganska litet utrymme där.

3. Vilka av de publicerade supplementen är bra och vilka klarar man sig utan?

/Anders

Eksem

Champion
Stormbringer som kom nu (version 5?) är nästan identisk med gamla Elric!, fast med en snyggare men tjockare regelbok. Av recensioner att döma så är det helt obegripligt att den blev så pass många fler sidor eftersom innehållet i stort sett är samma, det är bara religionerna som fått lite mer plats. De är helt kompatibla.

Dessa versioner är långt överlägsna de gamla Stormbringer-versionerna. Fast de gamla versionerna har fördelen att de är mycket vildare, vilket reflekterar de tidiga Elric-böckerna bättre. De gamla versionerna är dock svåra att få tag på.

Det finns knappt tio supplement att få tag på, eller nåt sånt. Jag mailade Chaosium och frågade efter en komplett lista, men jag har tappat bort mailet.

Själv äger jag;

Elric! - Grundbok - 5/5, utmärkt rollspel.

Gamemasters Screen - Spelledarskärm - 5/5, låg skärm, nyttiga tabeller och liknande levereras som lösblad. Bra litet äventyr medföljer.

Bronze Grimoire - Spellbook - 3/5 Massor av spells. Bra för den som vill ha med runor och nekromanti och magiska böcker. Bra att man kan låna böcker mellan CoC och Elric.

Meliniboné - Bakgrund plus lite längre äventyr - 4/5 Bra om man vill ha mer fakta om Melnibonéernas ö och om man vill spela Melniboné. Bra äventyr följer med. Annars inte särskilt användbar.

Atlas of the Young Kingdoms vol 1 - Bakgrund - 4/5 - Välskriven och insprirerande om norra kontinenten. Man får med alla viktiga fakta som om hur man hittar Tanelorn, om Nadsokor, Dreamtheives osv.

The Unknown East - Bakgrund - Har inte läst ännu.

Sen vet jag att följande finns och är hyfsat kompatibla med Stormbringer/Elric!. De borde fortfarande gå att få tag på:

Fate of Fools - Pawns of Destiny - Äventyr
SAILING ON THE SEAS OF FATE - Sjöfartsregler
Perils of the Young Kingdoms - Äventyr
Rogue Mistress - Äventyr
Sorcerers of Pan Tang - Bakgrund och äventyr

Vindhand

Myrmidon
SAILING ON THE SEAS OF FATE - Sjöfartsregler

Har dessa och tycker de är helt ok. Inte alltför mycket ointressant statistik, ett kusligt äventyr, en del bra äventyrstrådar. Det jag saknar är litet fler exempel på hur skepp ser ut ombord. Skeppsslag i all ära men jag hade haft mer nytta av planskisser som underlättade att slåss _på_ skeppen snarare än regler för att låta skepp slåss mot varandra.
Det finns i.o.f.s. en Gyllene Stridspråm detaljerat beskriven vilket kan ses som ett plus :gremsmile:

Archer

Swashbuckler
"1. Hur många versioner av spelet har kommit ut än så länge, och vilken version är att föredra? Vad jag menar är att om man jämför med CoC så är 5:e utgåvan t.ex. överlägsen den 4:e, inte för att det är någon större skillnad rent regelmässigt, utan pga allt extra gojs som följde med."

Det har utkommit fem utgåvor (den fjärde hette Elric! och innebar att man ändrade stort i systemet, man bytte sedan tillbaka till det mer välkända namnet Stormbringer till femte utgåvan).
Femte utgåvan är överlägsen Elric! för att den har mer godis, mer beskrivningar av länder och folk, samt har mycket snyggare layout, mer information om religioner osv.

Jag föredrar i första hand femte utgåvan men anser att tredje utgåvan också är fullt spelbar. Det är dock en del skillnader i systemen och därför kan det vara värt att börja spela med femte (den som finns i butikerna nu) utgåvan om man vill använda material som är publicerat till Elric! (fjärde) och framtida material.

"2. Hur mycket tillbehör finns det? Jag hoppades finna en lista över alla supplement som gjorts på Chaosiums hemsida, likt den de har till CoC, men Stormbringer får överhuvudtaget ganska litet utrymme där."

Det mesta materialet som finns att få tag i är till tredje utgåvan eller till Elric! (fjärde utgåvan). Det mesta materialet som nu släpps från Chaosium är till Dragonlords of Melniboné, vilket är DnD (D20) versionen av spelet. De släpper dock data på hemsidan för att du ska kunna spela äventyren med Stormbringer. Det är en hel del i görningen till Stormbringer och Dlom. DarcSyde productions är till exempel ett företag som gjör moduler till spelet (har släppt modulen Corum, för att spela i Corums värld. Kommer detta året att släppa Hawkmoon). Om du vill vara upp till date när det gäller vad som pågår så föreslår jag att du går med i chaosiums emaillista för stormbringer.

"3. Vilka av de publicerade supplementen är bra och vilka klarar man sig utan?"

Spelledarskärmen är trevlig. Atlas of The Young Kingdoms kan vara trevlig att ha. The Unknown East är också rätt trevlig om man vill spela i ett relativt outforskat område (böckerna om Elric beskriver inte mycket av det).
Om du kan få tag i kampanjen Sea kings of the purple towns anser jag den är en trevlig modul just för att man får denna delen av världen beskriven. Modulen är dock till tredje utgåvan av stormbringer.
Annars anser jag att just läsa sagan om Elric, Hawkmoon och eventuellt Corum är vad som ger dig bästa grunden för att få idéer till spelandet och rollspela i den världen.

Archer

Swashbuckler
"Stormbringer som kom nu (version 5?) är nästan identisk med gamla Elric!, fast med en snyggare men tjockare regelbok. Av recensioner att döma så är det helt obegripligt att den blev så pass många fler sidor eftersom innehållet i stort sett är samma, det är bara religionerna som fått lite mer plats. De är helt kompatibla."

Tja, det är inte _bara_ religioner som har fått mer plats. Främst har man gett lite mer information om olika länder, gett lite förslag på färdigheter som personer från ett land bör kunna osv. Dessutom har de infört bilder så att man lättare kan visualisera hur de klär sig i det landet.
Magi kapitlet har även det blivit en del utökat med lite material från The Bronze Grimoire (svår att få tag i numera). Det har gjorts en del ändringar i reglerna för att snabba upp vissa saker och fixa till några få buggar (inte mycket ändringar). Sedan så har man gått igenom texten för att göra den smidigare att läsa, göra världen mer förståelig för de som inte är 100% insatta i världen genom att ha läst böckerna femtioelva gånger. Det må vara små ändringar här och var, men de plockar upp plats. Dessutom är det större typsnitt i nya versionen vilken gör boken mer lättläst (Elric! var nästan bedrövlig).
Chaosium gjorde inte en ny Stormbringer bara för att tjäna pengar. Det låg mycket klagomål och hårt arbete från flera av dess viktiga författare (både till regelboken och moduler) för att få igenom det hela.

Har man redan Elric! kanske det inte är akut att ha Stormbringer 5 om man inte anser det vara ett av ens favoritspel, men det finns lite godis där i även för den som har Elric! Om det är värt det för någon annan än en som är fanatiker och dessutom har alla tillbehör, det kanske är en annan femma.

"Sailing on the seas of fate" anser jag vara en bra bok om man ska ha med sjöresor (vilket är en stor del av världen). Boken är såpass bra att jag även använder reglerna för skepp till andra rollspel.

Eksem

Champion
Jag tycker iofs att en av Elric!s största fördelar är att den är så kompakt. Den är lätt att bläddra i, och går snabbt att läsa. Det är förstås en fördel om man läst mycket Moorcock och dessutom kan rollspel och BRP sedan förut.

Annars är den enda anledningen att köpa det ena systemet före det andra just priset. Jag fick alla Elric-böckerna jag radade upp för 500 spänn (i bra skick!).

Men det är inte värt någon ansträgning att skaffa Elric! framför Stormbringer. Stormbringer är dessutom, som påpekat, grymt snyggare. Tilläggsböckerna fungerar rätt felfritt mellan versionerna, D20 inkluderat, så det är inget att haka upp sig på.

Archer

Swashbuckler
"Jag tycker iofs att en av Elric!s största fördelar är att den är så kompakt. Den är lätt att bläddra i, och går snabbt att läsa. Det är förstås en fördel om man läst mycket Moorcock och dessutom kan rollspel och BRP sedan förut."

Tja, får hålla med om att den är kompakt. Min har dock nästan reducerad till lösbladsformat på grund av användning. Stormbringer 5 kom såpass lämpligt att det inte var någon idé för min del att införskaffa ett ex av Elric! igen. Dessutom så ville man ju ta en titt på Stormbringer 5.
Tycker personligen att den nya utgåvan förmedlar böckernas stämning bättre (dock avskyr jag bilderna på Myyrn).

Den BRP variant som används i Elric!/Stormbringer 5 är nog min favorit av alla de BRP varianter jag har spelat eller spellett. Det är på snudd att jag ska använda Stormhammer (en litet projekt som folk håller på med för att använda Stormbringers regler för att rollspela i Warhammer världen) istället för de vanliga WFRP reglerna.

Organ

Out of time, out of mind
Stormhammer

>Stormhammer (en litet projekt som folk håller på med för att använda Stormbringers regler för att rollspela i Warhammer världen)

Det tycker jag låter som en bra idé då WHFRPs värld är rejält svängig medans dess regler lämnar en del över att önska. BRP är dessutom matchande brutalt. /images/icons/grin.gif

/Anders

Archer

Swashbuckler
Re: Stormhammer

Jag har tyvärr ingen statusrapport eller någon länk till detta projekt (om det ännu finns någon). Det enklaste sättet att få mer information är att gå med i eternal-champion mailinglistan (finns en länk på chaosiums hemsida).