"1. Hur många versioner av spelet har kommit ut än så länge, och vilken version är att föredra? Vad jag menar är att om man jämför med CoC så är 5:e utgåvan t.ex. överlägsen den 4:e, inte för att det är någon större skillnad rent regelmässigt, utan pga allt extra gojs som följde med."
Det har utkommit fem utgåvor (den fjärde hette Elric! och innebar att man ändrade stort i systemet, man bytte sedan tillbaka till det mer välkända namnet Stormbringer till femte utgåvan).
Femte utgåvan är överlägsen Elric! för att den har mer godis, mer beskrivningar av länder och folk, samt har mycket snyggare layout, mer information om religioner osv.
Jag föredrar i första hand femte utgåvan men anser att tredje utgåvan också är fullt spelbar. Det är dock en del skillnader i systemen och därför kan det vara värt att börja spela med femte (den som finns i butikerna nu) utgåvan om man vill använda material som är publicerat till Elric! (fjärde) och framtida material.
"2. Hur mycket tillbehör finns det? Jag hoppades finna en lista över alla supplement som gjorts på Chaosiums hemsida, likt den de har till CoC, men Stormbringer får överhuvudtaget ganska litet utrymme där."
Det mesta materialet som finns att få tag i är till tredje utgåvan eller till Elric! (fjärde utgåvan). Det mesta materialet som nu släpps från Chaosium är till Dragonlords of Melniboné, vilket är DnD (D20) versionen av spelet. De släpper dock data på hemsidan för att du ska kunna spela äventyren med Stormbringer. Det är en hel del i görningen till Stormbringer och Dlom. DarcSyde productions är till exempel ett företag som gjör moduler till spelet (har släppt modulen Corum, för att spela i Corums värld. Kommer detta året att släppa Hawkmoon). Om du vill vara upp till date när det gäller vad som pågår så föreslår jag att du går med i chaosiums emaillista för stormbringer.
"3. Vilka av de publicerade supplementen är bra och vilka klarar man sig utan?"
Spelledarskärmen är trevlig. Atlas of The Young Kingdoms kan vara trevlig att ha. The Unknown East är också rätt trevlig om man vill spela i ett relativt outforskat område (böckerna om Elric beskriver inte mycket av det).
Om du kan få tag i kampanjen Sea kings of the purple towns anser jag den är en trevlig modul just för att man får denna delen av världen beskriven. Modulen är dock till tredje utgåvan av stormbringer.
Annars anser jag att just läsa sagan om Elric, Hawkmoon och eventuellt Corum är vad som ger dig bästa grunden för att få idéer till spelandet och rollspela i den världen.