Nekromanti Storskalig krigsföring

SoC

Veteran
Jag har ett stort problem.
Jag har försökt att lära mig reglerna för storskalig krigsföring i snösaga men hur jag än vrider och vänder hittar jag inget samband mellan arme' storlek och krigsvärde. Tack på förhand för all hjälp ni kan ge till en vilsen själ.
[color:\\"red\\"] [/color]

Storuggla

Champion
Enkelt! 700 pers mot 800 pers, 7 mot 8 på motståndstabellen. 1500 mot 300, 15 mot 3 på samma tabell. Räkna bara alla hundratalen och slå sedan på motståndtabellen. Om sedan arméerna är uppe i tusental så kanske det blir enklare att räkna i tusental, då blir 3000 en trea på tabellen och 15000 blir 15.
Hoppas att det hjälpte.

Storuggla, gillar motståndstabellen

Staffan

Myrmidon
Det låter som ett skumt sätt, framför allt med tanke på att motståndstabellen (i a f i gamla versioner av DoD) bara använder differensen mellan värdena, inte proportionerna. Med andra ord: 1 mot 2 är samma sak som 1001 mot 1002.

Storuggla

Champion
" Det låter som ett skumt sätt, framför allt med tanke på att motståndstabellen (i a f i gamla versioner av DoD) bara använder differensen mellan värdena, inte proportionerna. Med andra ord: 1 mot 2 är samma sak som 1001 mot 1002. "

Eh? 10 mot 10 så är det 50% chans att lyckas. 11 mot 10 så är det 55% att lyckas, osv osv. 1001 mot 1002 i det nya systemet skulle läsas som 1 mot 1 eller 10 mot 10 (beroende om man tog tio eller hundratal).
Jag förstår inte vad som är så skumt, räkna hundratalen eller tusentalen, lägg till eventuella modifikationer och slå sedan på tabellen. Enkelt och snabbt. Varför skulle proportionerna spöka?

Storuggla, minns det gamla gigantmonstret till fältslagsregler

Staffan

Myrmidon
Problemet är att 100 mot 200 get samma effekt som 800 mot 900, trots att det andra är bra mycket jämnare än det första.

Eksem

Champion
Precis, det där satt jag också och fnulade på när jag läste Snösagas fältslagsregler. De kändes faktiskt inte alls särskilt genomtänkta (de är visserligen på c:a 1 sida om inte mindre).

Storuggla

Champion
Allrajt, nu är jag med. Hmm, jag förstår problemet, fast i de flesta fallen kan man ju modda friskt själv, reglerna ger ju plus för om man har en legendarisk skomakare i sina led...

"Problemet är att 100 mot 200 get samma effekt som 800 mot 900, trots att det andra är bra mycket jämnare än det första."

Då ska vi se... dett akommer kasta all sannolikhetslära ut genom fönstret och verka om envist frpn min sida, men om jag skulle köra de där striderna med Snösagas fältslagsregler, skulle jag lösa det genom att låta 100 mot 200 bli 10 mot 20 och 800 mot 900 8 mot 9. Om man bara väljer vilka intervaller man ska räkan i så blir det nog fint till slut...

Storuggla, saknar ordentliga sjöslagsregler

Eksem

Champion
"Storuggla, saknar ordentliga sjöslagsregler "

Om jag har förstått det rätt så ska tillbehöret Sailing on the Seas of Fate till ELRIC!/Stormbringer vara en riktig höjdare. Den handlar om sjöfart och båtar, så det borde ju finnas sjöslagsregler också. Kalcidis hör på forumet säger att modulen i fråga är så bra att den är värd att införskaffa oavsett vilket spel man spelar, och när ELRIC!/Stormbringer nu ändå är så likt Drakar och Demoner har man ju egentligen ingen anledning att vänta. Sen stödjer man ju favoriten Chaosium också!

Storuggla

Champion
Re: Storskalig krigsföring [ANT]

Tjaaaa, nu menade jag sjöslag som i "Raj raj raj grogg grogg grogg mera öööööl!"...

Storuggla, tackar ändå

Eksem

Champion
Re: Storskalig krigsföring [ANT]

Ha! Det finns en regler för det också, i nåt äventyr till gamla Stormbringer. Fast det är out of print sedan länge.

Tjatar jag om Stormbringer?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jupp, de reglerna är bra, plus att det medföljer en hel del äventyrsuppslag och ett äventyr av skräckmodell (spelade det igår, skitkul, en av rollpersonerna är numera besatt av en tusenårig melnibonéisk sjöfarare, samtidigt som hans själ befinner sig i en äcklig ödledemon).

Magna Kartha

Veteran
Hm. Visst är det skillnad på "100 man mot 200 man" vs. "800 man mot 900 man".

Men vad är det för skillnad på "100 fullt stridsmunderade alver mot 200 hjälpligt motiverade Dvärgar som inte ätit lagad mat på fem dagar"?

Nu har jag inte den sida med stridsregler som omtalas, kanske kan ngn från Riotminds lägga upp den som pdf så att vi kan titta lite närmare på den?

Vill minnas att Äventyrsspel gjorde regler för krigsföring i Gigant, Den Femte Konfluxen, Sinkadus 18 samt Monturerna. Kanske kan någon komma på fler? Hade kanske varit enklare om dom gjort bra regler en gång för alla... (skämt skämt skämt).