Nekromanti Storuggla köper gammalt skräp

Storuggla

Champion
Jepp. Nu var det så att jag vann en tävling i vrållådan för någon månad sedan (om jag får vara så ego att säga det: ganska överlägset också) vilket gav mig lite cash tillgodo hos en viss handlare av rollspel. Sagt och gjort, jag fick hem en produkt som jag nu läst ut.
Different Worlds "Swords and Glory vol 1Tekumel Sourcebook World of the Petal Throne" var det. Jeflar vad jag blev i gasen efter att ha läst den, så ja hoppade online och innan jag visste ordet av så hade jag beställt "Adventures on Tékumel: Gardásiyal, Deeds of Glory", "The Tékumel Bestiary" och "Adventures on Tékumel: Part 1 Growing up on Tékumel", plus del två och tre av Swords and Glory sourcebooksen. Visst, det gick på en hacka men jag gillade verkligen settingen så mycket som var beskrivet och jag hade dineros att spendera.
Såhär efter faktumet, nu medan de ligger i en låda på väg från Amerika, kan jag passa på och höra efter om det är något att ha? Är det så bra som jag eldade upp mig att tro? Någon som spelat på Tekumel och kan ge tips? Eller har jag bara främjat näthandeln av OOP-spel? :gremgrin:

Storuggla, borde ha en ekonomisk rådgivare ibland

Staffan

Myrmidon
Det enda jag vet om Tekumel är
1. Den har indirekt inspirerat Tsuruanni i Feists Riftwar-böcker (Feists SL baserade parallellvärlden Tsuruanni i deras gamla kampanj, och sedan har väl Feist ändrat lite själv).
2. Guardians of Order ska visst ge ut en nyutgåva nån gång.

Demiurg

Warrior
Jag har en kompis som vann ett supplement till spelet på nåt konvent. Av honom har jag fått höra att i spelet är det fullt att fembenta kossor, trehandssvärd och flygande krokodilflodhästar, och annat skumt.

Har inte sett det själv dock.

Storuggla

Champion
"Av honom har jag fått höra att i spelet är det fullt att fembenta kossor, trehandssvärd och flygande krokodilflodhästar, och annat skumt."

Öh... njaaa. Inte riktigt. Men nog finns det sjuka djur.

Storuggla, snoruggla

Nightowl

Champion
På tal om konstiga djur och trehandssvärd, alltså

Ahoggya är ju... tja, M.A.R. Barker är ju faktiskt muslim (!) så han kan ju inte gärna ha varit full eller drogad när han hittade på den där rasen... men man undrar ju...

Erik, klappar Ugglis på huvudet

Storuggla

Champion
Trehandssvärd, Djur och Muslimer

"Ahoggya är ju... tja, M.A.R. Barker är ju faktiskt muslim (!) så han kan ju inte gärna ha varit full eller drogad när han hittade på den där rasen... men man undrar ju..."

Vadan utropstecknet? Jag antog att en tjomme som heter Muhammad Al-Rahman och är professor i Urdo borde vara muslim, typ... sadistiskt sett :gremwink:
För övrigt är det väl fritt fram att droga enligt Koranen om jag minns rätt. Hmm?

Nåja, till trådens röda tråd igen:
De där kläggdjuren ja. De är ju bara vansinniga, de kanske kan ha trehandssvärd ja...

Storuggla, fixar frisyren

Nightowl

Champion
Re: Trehandssvärd, Djur och Muslimer

Vadan utropstecknet? Jag antog att en tjomme som heter Muhammad Al-Rahman och är professor i Urdo borde vara muslim, typ... sadistiskt sett
För övrigt är det väl fritt fram att droga enligt Koranen om jag minns rätt. Hmm?
Tja, han är född som plain old Phil Barker från Staterna; han blev fascinerad av islam och konverterade när han var borta och studerade språk i Asien. Jag är ganska ovan vid att rollspelsförfattare inte är judar, kristna, ateister eller anhängare av allsköns neopaganistiska sällskap (Greg Stafford, John Snead om jag minns rätt...).

Det beror på vem som tolkar Koranen, iofs. En del tycker att alla rusmedel är fel, andra att det bara är alkohol som är förbjudet men att en förnuftig muslim ger fan i att röka på i alla fall, och en del säger att det bara är vin som är problemet, så Old Grouse är helt OK.

Erik, fick dessa detaljer från islam-studerande kompis.

entomophobiac

Low Prep High Play
Alltihop är baserat på M.A.R Barkers verk, har jag för mig. Hans bokserie Empire of the Petal Throne började i slutet av 70-talet, och han skriver fortfarande såvitt jag vet.

Titta på www.tekumel.com om du inte redan gjort det.