Nekromanti Story Engine?

solvebring

Superhero
Jag tänkte höra vad folk har att säga och berätta om Story Engine. Ni förstår att igår så beställde jag Itras By från Adlibris.

När jag gjorde det så tänkte jag mig att ju kunde försöka lägga ordern runt femhundringen med frakt och alltsammans (ja, jag brukar ta miljöfrakt, för fri frakt tenderar att vara skitsegt ibland). Jag letade runt lite efter något passande och fick syn på Story Engine.

Så jag tog det, helt enkelt, nyfiken som jag var. Det blev dock gamla utgåvan från 1999, eftersom den var billigast. Kanske gjorde mig en riktig blunder på det - jag vet inte? Misstänker att den senaste reviderade är bättre - om inte annat är den iaf tjockare.

Jag vet dock egentligen inte mer om det än typ det som kan läsas här. Det är dock den nya utgåvan så jag vet inte hur mycket jag går miste om, med den gamla.

Jag har aldrig sett det irl, bläddrat i det eller ens hört talas om det innan. Inte vad jag kan minnas i alla fall. Nåväl, är intresserad av att höra vilka erfarenheter som gömmer sig här på forumet. All information är av intresse. Kan vara kul med lite förkunskaper innan det dimper ned här.

solvebring

Superhero
Intressant. Inte en endaste kommentar. :gremgrin:

Betyder det:

1. Mitt inlägg är kasst och frågar inte om något specifikt?

2. Inte en jävel har spelat det eller vet vad det är?

3. Det är ett så värdelöst spel att det inte ens är värt att kommentera?

... undrar solvebring som naturligtvis blir nyfiken på vad det egentligen är han köpt, av tystnaden att döma.

solvebring

Superhero
Krille said:
4: all of the above?
:gremfrown:

Okej. Med om jag blir lite specifik då...
Det kanske kan hjälpa en aning. Förhoppningsvis har någon jävel testat det någon gång och bildat sig en uppfattning. =)

Vad är din generella erfarenhet av Story Engine?

Vad gillar du med det?

Vad gillar du inte med det?

Universalsystem tenderar att vara lite sisådär.
Är ett bra spel med hänsyn till det?

Finns det något utpräglande för systemet som helt klart bör nämnas?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag svarar inte för jag har absolut inga intryck av det. Jag tror möjligen jag har hört namnet någon gång. På sin höjd.

Att du sedan följer upp med en annan post hjälper mig inte att känna till saker mer om spelet. :gremwink:

solvebring

Superhero
Robert Jonsson said:
Tydligen inte. :gremwink:
Tja... Krille.

Nej, hur som haver. Även om det ser ut som en dödfödd tråd så får jag väl leva på hoppet några dagar och se om det i alla fall inte kan glida in ett givande svar. Får ge det lite tid helt enkelt så dyker det förhoppningsvis upp någon filur med lite info.

Om inte annat får jag försöka få tid till att läsa det illa kvickt efter det kommit och själv försöka bidra med en del svar. :gremtongue:

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
solvebring said:
Om inte annat får jag försöka få tid till att läsa det illa kvickt efter det kommit och själv försöka bidra med en del svar. :gremtongue:
Det tycker jag att du ska göra! :gremsmile:

solvebring

Superhero
Robert Jonsson said:
solvebring said:
Det tycker jag att du ska göra! :gremsmile:
I mån av tid så. Min stora svaghet.
Fast den här tråden gör att jag blir triggad av att undersöka saken. Vi kan alltid hoppas.

CapnZapp

Myrmidon
En googling gav detta:

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Story Engine uses relative instead of linear scales, fitting everything from Gothic settings and Film Noir to heroic stories of good and evil such as high fantasy and superheroes. The rules adapt seamlessly to any genre, giving you fluid, fun games that focus on the story and not the rules.</div></div>

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">This is a great game for storytellers. It can be frsjutrating for people who like detail, because here EVERYTHING is fuzzy in a cinematic sort of way. But the right kind of gamer -- the one who loves to take part in the spinning of a yarn -- will really, really enjoy the Story Engine. </div></div>

Eftersom spelet inte är för mig (jag är ointresserad av generiska system utan vill ha genrespecifika system med settingspecifika regeldetaljer) kan jag inte svara närmre än så.