Nekromanti Story just nu?

antorax

Swordsman
Inspirerad utav Nallos tråd om vilken rollperson man har just nu, så vill jag gärna veta vad för äventyr och story som ni kör nu! Antingen ur spelare, spelledares eller rollpersoners perspektiv. Brassa på bara! Jag behöver inspiration och underhållning.

För tillfället så planerar jag ett äventyr som utspelar sig i någon sorts setting med människor i rymden i sotiga ångdrivna skepp, där k-pistar är något nytt, där basfödan kommer i konservburkar och där el, telegrafer och hyperdrift är något obefintligt.
Inspirerat av bland annat Firefly.

Flurtis

Hero
Well snart startas ett lätt Romeo och Julia liknande medeltidscenario på en eller två spelmöten. Hög fokus på intriger bland spelarna.

Man jag har inget igång annars för tillfället.

//Flurtis

Storuggla

Champion
Jag planerar ett fanskap med ett kejsardöme som sett sina bättre dagar, besatt av fiender utanför som gnager i sig provins efter provins och av interna slitningar och käbbel ätter och institutioner emellan. Kejsaren är gammal och hans arvinge ung, väldigt ung. Den ätt som vinner äran att fostra den unge prinsen och bli regent tills han blir myndig kommer ha stor makt och kommer säkerligen minnas av framtida generationer som de som räddade kejsardömet... eller som de som spelade fiol medan Rom brann - bildligt talat.
Rollpersonerna får uppdraget (eller tar det själv beroende på vilken nivå de vill ha) att smöra in sig och sabotera för rivalerna så att den egna ätten går segrande ur tvekampen om kejsarens sista ynnest och vinner regentskapet... men det kommer så klart vara problematiskt.
Jag tänker mig inspiration av Bysans, Brödrastriden, Håtunaleken, Rosornas Krig och... uh, något till vill jag minnas.
Burning Wheel skulle vara fint antar jag (det var det jag kom på det till först i går), eller kanske Solar System, Heroquest eller något annat enkelt. Jag kan göra om det till scifi också, om det blir enklare att ragga spelare då.
Kejsardömet kan väl enklast sammanfattas av en rymdvarelse, förresten:
[quote Londo Mollari]There was a time when this whole quadrant belonged to us! What are we now? Twelve worlds and a thousand monuments to past glories. Living off memories and stories, and selling trinkets. My god, man! We've become a tourist attraction. "See the great Centauri Republic - open 9 to 5 - Earth time." [/quote]

Storuggla, det är min senaste

Christoffer

It's all pig.
Någon slags Sword and Sorcery grej i ett medeltida Amsterdam, men omdöpt till Amersfoort.

Just nu fyra st parallella historier då spelarnas karaktärer aldrig träffar varandra. Ett mord och kidnappningsdrama där en stadsvakt blir utpressad att begå hemskheter. En historia om en kvinna som försöker ta över sin makes affärsverksamhet, redan nu har hon nästlat sig in med smugglare och allmänt otrevliga typer för att få det hon vill ha. En häxjägare med samvete som likt en fantasy-Raol Wallenberg försöker hjälpa av kyrkan förföljda magiker och häxor undan en säker död. En riddare som försöker vinna ära och återupprätta adelns forna stolthet i en stad där en dolk i ryggen är vanligare än en ärlig duell, ansikte mot ansikte.

Svårt att säga så mycket mer om vart det hela är påväg. Spelarna tar hand om endel av spelledarpersonerna, vilket kanske gör att dom inte är spelledarpersoner men men, vilket också driver storyn åt håll som är väldigt svåra att förutse. Utöver det kör vi med previews ala PTA vilket gör det hela än mer intressant och intressanta vändningar från gång till gång.

Det är min syn på det hela. Spelarna får flika in om de tycker jag våldfört mig på deras karaktärers historier.. :gremsmile:

Och ja, Burning Wheel är systemet.

GnomviD

Heresiark
Jag sitter och skriver på en Changeling: the Lost one-shot som utspelar sig i Stockholms kriminella underjord. Jag har pitchat den till mina spelare som en blandning mellan nordisk mytologi och folksagor, Neverwhere, Cannibal Holocaust och, viktigast av allt, Sökarna.
Den håller på att forma sig ganska bra, måste bara få mig tid att skriva klart det, och hitta platser i Stockholm som man kan mystifiera och utnyttja.

Annars ha rvi en Hunter: the Vigil-kampanj på G, men efter några veckors spel vet jag ännu inte vad den handlar om...

PimPim

Veteran
Just nu kör jag en kampanj i Midnight (D&D 3.5).
Spelarna är vilsna frihetskämpar, skulle man väl kunna säga. Deras hemby blev förstörd, det mesta av vad familj dom hade blev dödade i anfallet. Just nu letar dom mest efter den personen som ligger bakom anfallet på deras hem. Dock har dom blivit sidetrackde och hamnat mitt i det krig som pågår mellan Kyrkan och alverna. Deras syn på vad som egentligen pågår i världen har fått sig ett par törnar på sista tiden, efter som världen inte är riktigt så svartvit som dom först trodde.
Alver som torterar fångar, alver som avrättar krigsfångar och liknade, har tvättat bort deras lätt naiva syn på alver.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Eftersom mina spelare är här på forumet så spoilermärker jag...

(det säger sig självt att mina spelare inte får läsa)

Hellboy - Songs of Futures Past
En vid det här laget halvt avsomnad kampanj med min spelgrupp i Hudiksvall. Har parallella handlingar, där en handlar om hur de Glömda Gudarna, en hoper prehistoriska gudar som ägde jorden innan människans historieskrivning började, är på väg att vakna igen - samtidigt som en tokig naziforskare vid namn Doktor Sturm håller på och bygger dels en armé (såklart) men också en maskin som manifesterar utopier ur människans undermedvetna - samtidigt som BPRD upptäcker att det hela tiden funnits en skuggorganisation som är dess motsats, nämligen ODESSA.

Call of Cthulhu - Tatters of the King
Köpäventyr om två vintrar där Hastur riskerar att manifestera sig på jorden genom olika avatarer. Riktigt charmigt för att vara köpäventyr, kanske det bästa jag läst. Just nu handlar det om ett antal kamrater som tillsammans undersöker diverse mystiska omständigheter kring en man som sitter på mentalsjukhus, efter att ha blivit ombedda att undersöka varför familjen motsätter sig hans frisläppande...

Gestalt
En superhjältekampanj inspirerad av Doom Patrol, Watchmen och The Authority. 1976 dök de första supervarelserna upp, och eftersom de verkade personifiera olika koncept så gavs de namnet Gestalter. De var dock för få för att göra särdeles mycket skillnad i samhället, och de flesta är idag döda, galna, inspärrade eller bara nergångna. Nu är det 1987 och det kommer snart en ny våg...

(meta: Krafter i den här världen kommer sig av att det mänskliga kollektiva undermedvetna spiller över i vår verklighet; Gestalter är det i rätt bokstavlig mening)

Det börjar med att Doktor Null, en av de kvarvarande Gestalterna, som jobbar med NASA, befinner sig ombord på rymdplattformen Galatea när den krashar ner mot jordytan. Doktor Null dör inte, utan hans essens överförs till de krashande vrakdelarna. I samband med detta utlöses också den Andra Gestaltvågen. Vrakdelarna krashar lite varstans över världen, och skapar kaos och förödelse där de landar, eftersom de är splittrade och förvirrade och omedvetna (doktorns sinne är splittrat och chockat). Rollpersonernas stad kommer att drabbas av en av krasherna. Fast det är något mystiskt med krashsiten, och folk börjar försvinna om nätterna... Doktor Null var teknopat, kan det ha något att göra med att bilar och annat elektroniskt börjar krångla?

Hela den kampanjdelen kommer att kulminera i att någon får tag på alla delar av Doktor Null och sätter ihop dem, och RP kommer sannolikt att få dyka in i hans sinne för att försöka väcka honom igen eller åtminstone "survey the damage". Det kommer att bli en surrealistisk resa där man i slutänden får se doktorns Gestalt som en separat, sovande varelse inne i hans huvud - en mäktig syn, och en första ledtråd till vartifrån krafterna egentligen kommer...

Blasphemy

Swashbuckler
Jag spelleder just nu Fall of the Camarilla vilket är en köpt kampanj till Vampire the Requiem som utspelar sig under Romarrikets sista år. Kampanjen var inte mycket att hurra över så jag har fått göra det mesta själv känns det som (eller så är jag bara kräsen) men kunnat använda mig av SLP:er och en del av backploten. Just nu återstår det bara ett spelmöte och det ser inte direkt bra ut för någon av rollpersonerna.

Spelar även Warhammer - A Thousand Thrones och vi har väl kommit halvvägs.

GunBlade

Veteran
Ska snart påbörja en berättelse (tror jag det kallas) i Noir med en helt nystartad spelgrupp. Spelarna är en ny specialsammansatt polisstyrka som kommer få göra diverse uppdrag. Inom gruppen kommer det finnas korruption, misstankar mot varandra och många subtila pakter spelarna emellan. Om allt går som jag hoppas, vilket det sällan gör...

Spelare som är helt nya för rollspel samt en spelledare, that's me, som inte kört Noir innan. Kan bli intressant.

Wilmer

Hero
Sista delen av en kampanjtrilogi till Eon. Den första handlade om att de nordliga stadsstaterna var på krigsstigen igen och de enda som kunde rädda rollpersonernas hemstad från brandskattning vore att leja de mystiska och farliga skogstrollen. Tyvärr failade de jättehårt och de lyckades starta ett utrotningskrig mot dessa. År senare finner en av gruppens ädlingar sig skuldsatt över halsen och minns trollkungens grotta som aldrig intogs under utrotningskriget utan bara murades igen. Han samlar sina gamla kompanjoner och de beger sig ner och lyckas efter ett par skräckfyllda dygn finna trollkungens guldmantel. Dessvärre är trollens andar oroliga och en magisk storm blåser upp och de flyttas till en annan värld (cheap SL-byte).

Större delen av kampanjen är en kapplöpning till den försvunna staden där magistormarna släpptes lös för första gången. Fascistmagikerna Sardukar från Tyrien utgör de huvudsakliga antagonisterna, ett par av rollpersonerna smittas av magi och de finner även andra som 'sin' värld som flyttats av de magiska stormarna. I stormens öga i ruinstaden hittar de en väg hem oskadda men en handfull Sardukar följer efter.

I den gamla världen fanns inga magiker, världens magi ligger oexploaterad och de som kunde magi finner sig mångdubbelt kraftfullare. Sardukarmagikerna tar genom sin magi över de nordliga stadsstaterna. De är oerhört paranoida mot varandra och andra magiker som sluppit igenom och rollpersonerna flyr söderut eller lever i lönndom. Deras ättlingar ger sig av olika anledningar ut i världen samtidigt som krig mellan magikerstaterna hotar och diverse farsoter plågar grannländerna. Klassisk fjantasy med ungdomar som kämpar mot ett auktoritärt styre och finner sig själva etc. nästan TV-serie aktigt med de olika arketypiska personligheterna (personlighetslös men magisk huvudperson, hans slampiga syster, den världsvane stadsbon och den världsvane skogsnissen).

Det spel som jag spelade senast var ett systemlöst spel som utgjorde en bisarr mix av diverse inspirationskällor.

I en stad vid namn Nagara regerar ett kast av Bhuuri-kayas; Lamaiter som med sitt kollektiva medvetande håller verklighetens ramar fasta. Under dem står det fanatiska Aryaa-Abhibhaavaka-krigarkastet som med hjälp av lamaiternas mentala krafter reser mellan verklighetens olika sfärer för att bekämpa lamakastets fiender. Lägst står Karmasthana-Jaati; byråkraternas, industriarbetarnas och logistikernas kaster, som lever sin vardag under krigarkastets ständiga övervakning och i vördnad av de döda gudarnas abstrakta symboler.

Nagara är verklighetens centrum, i hjärtat av den Mandala som utgör verklighetens alla sfärer där Staten har kontroll. Nagara är en futuristisk stad, men det finns sfärer i alla tidsåldrar och miljöer, och staten kontrollerar dem alla. Endast de introspektiva Siddhamiterna kan stå emot Statens krafter genom att bryta sig ur den verklighetsram som lamaiterna skapar. Storyn kretsar kring en krigare som bekämpar siddhamiterna på alla verklighetens plan, men till slut märker sig vara en del av dem, och blir till slut en del av bortglömda gudars spel om verkligheten.

Pom

Swashbuckler
Jag spelleder min Xenakampanj som jag nyligen översatt från Dungeons & Dragons version 3.5 till version 4. Det handlar om att jäkta runt världen för att stoppa ett antal händelser som ingår i en världsförbrännande profetia. Spelarna startade i ett fantasyantikt Sydarabien, sedan vidare till Indien, till Kina och just nu ränner de omkring bland ryttarnomader och shamaner vid Bajkalsjön.

Nu börjar det bli svalt på riktigt så jag slipper bjuda på glass för att simulera sibirisk vinter.

Blasphemy

Swashbuckler
What!!!

Låter helt syrat... coolt - men samtidigt nästintill oförståligt.

Själv tycker jag det är en svår balansgång om världen blir för wierd och att den blir tråkig om den blir för vanlig. Om den är wierd så kan det vara svårt för spelarna att förstå den. Men man vill ju skapa något som känns unikt.

Använder du dig av bildmaterial när du förklarar för spelare eller liknande? Hur ser karaktärer ut i övrigt. Är de människoliknande, vilken teknologinivå är det på och hur ser saker ut generellt?

Det är en jävla eklektisk mix, det är sant, men det finns nästan alltid någon slags ikonografi att referera till.

Nagara har någon slags tekno-hinduisk stil, med all teknologi och koncept namngivna på Sanskrit. Staden ser typiskt dystrop-futuristisk ut, med höga skorstenar och minimalistiska monolitbyggnader i långa breda boulevarder som är uppdelade i nivåer för att förhindra att kasterna beblandar sig med varandra. Teknologinivån är snäppet mer avancerad än den i vår tid (vektorjetfordon, nanoförstärkta material, holografiska displayer) men använder också mer esoterisk teknologi som sensorer som upptäcker anomaliteter i människors Atman och noder som länkar krigare till lamaiternas medvetande och ger dem förmågan att resa mellan världar. De enda intelligenta varelser är människor och Devas (gudar), men gränsen mellan dessa är flytande. De flesta är människoliknande, men vid ett tillfälle har en bläckfiskgud uppenbarat sig i en vattenvärld och hotade att försänka den i ett evigt mörker av Sepia.

Världen är organiserad strikt i formen av en Mandala, där varje liten del av mandalan utgör en egen värld (s.k "kronblad"). Fördelen med det här rollspelet är att det blir så mångsidigt, då i princip vilken setting som helst kan implementeras. Staten finns överallt, men tar olika form i alla världar; i en medeltida japansk värld tar den formen av Shogunatet, i en modern värld formen av en diktatorregim, etc. Det som alltid återkommer är dock den hinduiska symbolismen, samt Siddhamiterna som istället använder buddhistisk symbolism. Både jag och min spelare (det är ett singeläventyr, sorgligt men sant) är tämligen väl bekanta med dessa, så det har aldrig varit något problem.

De världar som inte Staten kontrollerar är grå och kaotiska; en värld där de namnlösa och bortglömdas Gud härskar tar formen av ett gigantiskt övergivet sjukhuskomplex där alla som återföds inkarneras i formen av ansiktslösa mannekänger iklädda rollerna som patienter, doktorer, sjuksystrar etc.

DesertRain

Hero
Just nu spelleder jag Sylfens Vrede til Eon. Rollpersonerna håler just nu på att undersöka en mystisk tempelruin fylld med faror:gremgrin:

Ulfgeir

Swashbuckler
I Star Wars Saga edition-kampanjen så kör vi just nu den officella äventyrsserien, där man blir involverad i den tidiga rebellalliansen. Just nu så är vi och letar efter en Holocron, och möter 2 onda utövare av kraften... Risken är stor för en Party wipe, då alla är väldigt skadade.

Sedan håller vi i D&D 3.5 (Pathfinder) på med Kobold King-kampanjen där vi är ute och letar efter massa försvunna småungar.

/Ulfgeir

Organ

Out of time, out of mind
Vad som spelas nu har jag faktiskt ingen aning om då det bara blivit ett speltillfälle och jag var inte där.

I spelgruppen har vi dock ingen fast spelledare utan vi byter med ojämna mellanrum. Och nästa gång det blir min tur så funderar jag att köra Dark Heresy. Jag hade tänkt köra det ganska straight, alltså så som det är tänkt att köras. Spelarna ska vara akolyter inom inkvisitionen och jag sitter och filar på en minikampanj som ska sträcka sig över 5-8 spelmöten. Jag hade tänkt att spelarna ska vara ganska färska i sin inkvisitors tjänst men, genom ett nyck av ödet, ska de få en position tilldelad sig som vanligen är reserverad för betydligt mer erfarna akolyter. Pga tids- och personalbrist får de hastigt bilda ett undersökningsteam och ta över efter en av inkvisitorns tidigare grupper som hastigt och lustigt råkat ut för en TPK. De var i slutfasen av ett viktigt (men hemligt) uppdrag som spelarna nu får sy ihop. De får tillgång till ett mindre rymdskepp (tänk i storlek med Millenium Falcon eller dylikt), samma skepp som den tidigare gruppen hade och det ingår även i uppdraget att samtidigt ta reda på mer exakt vad som hände. Den tidigare gruppen dödades alla ombord på skeppet av okända förövare och då spelarna får ta över ute på fältet så får spelarna även som förstauppgift att städa rent däcket från blodfläckar och dylikt. Det är fortfarande lite sketchartat vad som hänt och vad som kommer att ske men jag funderar vidare.

/Anders