Nekromanti Story now och TV-serie hipsters

Nässe

Myrmidon
I en annan diskussion på forumet tävlades om vilken genre (och vems spel) som är mest nybörjarvänligt. Jag tänker inte ta i den diskussionen med tång men det fick mig att vilja skriva en fundering som jag haft länge. När vi spelar Fiasco eller SakVal eller Solar System så slår det mig alltid att det är exakt den typen av berättelser som HBO trycker ur sig i ett hisnande tempo. Och min umgängeskrets är fylld av rika mitt-i-livet hipsters som knarkar teve-serier. En hel del av dem spelar dessutom spel som Ticket to ride och Settlers.

Vore det inte häftigt om någon (du?) skrev ett story now rollspel riktat mot medelålders hipsters nybörjarrollspelare? Man skulle inte ens skriva att det var rollspel utan sälja in det som typ Primetime adventures fast, som sagt, för nybörjare och icke-nördar. Och som jag sa tidigare- det är en grupp med mycket pengar, vilket gör att om man väl får dem att spela så skulle de kunna köpa en massa supplement.

Hur skulle du göra?

Är jag ute och cyklar? (ok, ok, jag VET att jag är ute och cyklar, de skulle nog aldrig börja spela... men kan inte någon säga emot mig, skriva spelet och sen MOTBEVISA mig?)

w176

Förlorad dotter
Jag tror inte vi behöver skriva nya spel speciellt för hipsters. Det vi behöver göra är snarare att pitcha spel på effektivt sätt mot hipsters.

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag har egentligen dålig koll på hipsters, men ska inte saker vara lite mera pretto för att de ska gilla det? Lite mera arty, eller precis som man spelade 1974. OSR borde ju vara perfekt redan från start. Arty-grejer är kanske det där Noobilies eller vad det hette (det där man spelade concept-gudar eller nåt). Men Story Now/indie är väl lite gjort nu kanske. Hipsters har ju rätt flyktiga intressen sägs det.

Jag skulle nog satsa på OSR istället. Sälja in med att det är tryckt på precis samma papper som oD&D, eller är ett original chainmail med Gygax flottiga fingeravtryck bevarade. Tärningar man får fylla i siffrorna på själv. Ett litet häfte med information om världens allra första rollspelsmöte och vilka karaktärer man spelade m.m. Och en rejäl prislapp.

Har jag rätt om hipsters?
Nässe said:
Nja, tror det ska handla mer om relationer, kärlek, etc snarare än strid och loot. Tror nog det kan bli rätt skitnödigt även med den vinkeln :)
krank said:
Jag är nog inne lite på OBD's väg här. Jag menar, hipsters spelar gameboy och lyssnar på freestyle (har jag sett) så jag har länge tänkt att typ en genuin gammal svart (eller hur de nu såg ut, jag började ju spela rollspel med Mutant Chronicles) DoD-box borde vara perfekt för dem... Allt man behöver är att anordna någon form av surdegs-och-rollspelsträffar. Eller nåt. Fan vet, jag har för dålig koll på hipsterbeten.
chrull said:
Du har fel om hipsters.
Nässe said:
Jag eller Krank?
Man Mountainman said:
Jag tror inte att hipsters skulle ha någon anledning att känna nostalgi inför något de aldrig har ägnat sig åt, eller uppleva som retro-chic en obskyr subkultur som de saknar relation till. Om rollspel var mainstream eller hade ett tydligt genomslag i den allmänna kulturen på 70-talet skulle det kanske vara annorlunda, men varför skulle en person som aldrig spelat rollspel förr bry sig om Gygax fingeravtryck, när de inte ens vet vem Gygax är?
Man Mountainman said:
Och även om Gygax vore välbekant, är han knappast någon romantisk individ som passar in i trendneurotiska innerstadstypers identitetsbyggen. Det är nördar som dyrkar sina finurliga skäggfarbröder, inte vanliga statuskänsliga medelklassvennar.

Ond bråd död

Swashbuckler
Tja, jag tycker de flesta Story Now-liknande spel jag testat känts som HBO. Minus porren då. Jag vet inte riktigt varför, men jag antar att det är för att det är karaktärsdrivet, framstressat och överdramatiskt. Bättre att satsa på marknadsföringen istället: "Det är precis som True detectives!"

Kanske kan det vara en idé att göra ett generiskt spel (eller ta nåt befintligt) och sen släppa settingböcker/hack för TD, GoT och vad mer som är inne just nu.

Nässe

Myrmidon
Ja, att pitcha story now spel är nog egentligen helt rätt linje- det tror jag verkligen hade funkat. I ett alternativt liv hade jag dedikerat min fritid till att göra house-parties med story now spel hos hipster folk... (för det vore ju verkligen att jobba för The Greater Good...)

Min bild av medelålders "moderna" människor stämmer inte med att de skulle gilla Snakes on a plane eller DoD. Det är ju en ganska oviktig diskussion egentligen och säkert helt beroende på vem man tänker på. De jag känner skulle tycka det var fjantigt med drakar och äventyrare, och de gillar inte filmer som snakes on a plan. Men de älskar så klart True detectives- inte för actionscenerna utan för karaktärerna, relationerna och konflikterna. Tror vi tänker på lite olika målgrupper.

Om jag skulle försöka snärja mina vänner så skulle jag nog köra typ... något som utspelar sig i nutid och som har en del konflikt även mellan rollpersonerna. Hittills har jag lyckats fånga vuxna icke-spelare med en variant av Polaris (i nutid- med gangsters), och med ett regelbantat CoC-äventyr. AW blev dock fullständig pannkaka... För mycket regler, för mycket våld och för lite känsla av att man spelar "riktiga" människor. Just nu kör vi i och för sig två kampanjer över nätet med en helt ny spelare, och då kör vi Unchartered Worlds och Dark World (?) som ju är två hack av AW-och det verkar funka bra.

Rhodryn

Hero
Problemet att skapa något som en Hipster gillar... är väl att för att en Hipster ska gilla något så måste det antingen vara riktigt gammalt med få intresserade... eller riktigt hypernytt med få som upptäckt det än... eller en allmänt "få/inga andra gillar detta" typ av grejer. XD

Krille

Super Moderator
Rhodryn;n40089 said:
Problemet att skapa något som en Hipster gillar... är väl att för att en Hipster ska gilla något så måste det antingen vara riktigt gammalt med få intresserade... eller riktigt hypernytt med få som upptäckt det än... eller en allmänt "få/inga andra gillar detta" typ av grejer. XD
En riktig hipster spelade D&D innan det blev coolt. Det vill säga fram till senast sisådär E.T. och Moral Majority.
Rhodryn said:
Har en känsla av att dom skulle spela något som totalt floppade oxå... för att det är uruselt igentligen. You know... Hipster Irony.

obak

Hero
Tror rollspel är för mycket jobb för hipsters, tv serier är max 50 minuter långa och kräver inget eget engagemang, faktum är att man kan sitta på fejjan sammtidigt.
Skapar man ett sådant spel måste det nog kräva noll förberedelse, max två timmars speltid och vara både pretetiöst och fullständigt ironiskt...
Paranoia?

chrull

Stockholm Kartell
Seriöst? Vad är det för folk ni pratar om? Sluta använda "hipsters" för något slags samlingsnamn för saker ni inte gillar.

Rickard

Urverk speldesign
Jag tycker det är svårt att göra spel som tilltalar hipsters. Medelklassfolk som försöker vara undvikande i sina intressen och vars ämnen för konversation är träskor och halsdukar. OK, jag har ingen aning om vad en hipster är. Känns som Nässe definierar dem som "folk som gillar dramaserier".

Om tråden handlar om att försöka få icke-spelnördar att gilla rollspel så tror jag att det handlar mycket om förpackningen och hur den presenteras. Säg resultatet i början och ha väldigt lite förkrav om vad man behöver kunna för att spela. Introducera nya spelelement under själva spelandet. Det är grundläggande speldesign. Ge ett mål och sedan lär ut via att använda verktygen under spel. Sedan spelar det inte så stor roll vad det är för spel man gör, om det är Story Now, OSR eller trad.

Jag gör det här med This Is Pulp. Det spelet är på tre sidor, spelledaren förklarar vad spelet går ut på för spelarna och dess övergripande struktur (spela igenom tre akter som alla har olika många scener), spelledaren förklarar världen genom att namnge relevanta filmer, de tolv spelbara karaktärerna är klara och dras slumpvist av spelarna, alla regler förklaras sedan under spelets gång. Spelet tar 1,5 timmar att spela med nybörjare, vilket är ungefär vad en b-film är i längd.

Om du inte tror på mina åsikter så kan jag säga att Jessica Hammer delar dem. Läs även Vincent Bakers blogpost, som hon länkar till, där han beskrev hur han misslyckades sälja Dread till skräckfilmsfantaster. Om vi ska dra till oss icke-rollspelare, så behöver vi tänka om i hur vi paketerar och presenterar våra spel. Själv tror jag att det är en väldigt enkel grej.

Nässe

Myrmidon
:) folk som vill konversera om träskor och halsdukar! :) underbart! Jag tänker mer akademiker som bor i storstad, letar nya "spännande" matställen, joggar med superutrustning, bikram-yoga, läser the economist, reser mycket, läser böcker som är omskrivna och inne, konsumerar mycket kultur, ekologisk mat, äter gristryne och älgsvans, har dyra kläder med ser sig själva som alternativa etc. Storstads över-medelklass. Blir nyfiken på This is Pulp!
Nässe said:
Jag gillar hipstern! De människor jag tänker på är nyfikna och drivande, kritiska och smarta.

Tzeraph

Veteran
Tja. Vet inte jag. Du kan ju presentera det som en kul grej ;) Nä, allvarligt. FInns intresse så finns det, finns inte intresse så kanske det inte gör det. Men har du frågat dem om de skulle vilja prova ? Ta tre pers som du tror kan vara intresserade, fråga vad de vill spela, se om du kan få något gemensamt från dem ang. vad de vill spela och snickra ihop något.
Tzeraph said:
Och en tanke. Hipsters har väl inte alltid varit det. "Till och med" dom har ju en historia :D