"Gubbe" är det bästa! Det brukar jag använda.Vimes said:Däremot är väl, när man tänker på det, "rollperson" jäkligt märkligt? Vad innebär det ens? Känns rätt tautologiskt. Borde det inte räcka med "roll"? Eller "spelroll", "spelperson" etc?
Inte konstigt att det heter "gubbe", egentligen.
"Roll" har jag börjat använda när jag ska förklara rollspel för oinsatta. Det funkar rätt bra. Man har en roll.Vimes said:Däremot är väl, när man tänker på det, "rollperson" jäkligt märkligt? Vad innebär det ens? Känns rätt tautologiskt. Borde det inte räcka med "roll"? Eller "spelroll", "spelperson" etc?
Tror det hette "chill master" i originalet. Antar att man ville följa samma mönster när man översatteVimes said:Det måste vara den sämsta SL-omskrivningen någonsin.Mukwa said:Äventyrsspels Chock använde begreppet Chockmästare. Det är mig veterligen det enda svenska spelet som inte haft en spelledare.
"Spelledare" är en ganska bra term tycker jag. Känns som den medger en större spännvidd (mellan att bara handleda spelet, ge det flyt och att styra det) än "Game master".
HahahahaMukwa said:Äventyrsspels Chock använde begreppet Chockmästare. Det är mig veterligen det enda svenska spelet som inte haft en spelledare.
Det här var nog dagens bästa ord, tror jag.Arvidos MC said:Traumatisör
Jag är för.Krille said:Rikskansler?
Haha! Japp lite så. Jag håller med Vimes. Det är en riktigt dålig titel på det. Kanske den sämsta. Traumatisör var kick-ass!Arvidos MC said:HahahahaMukwa said:Äventyrsspels Chock använde begreppet Chockmästare. Det är mig veterligen det enda svenska spelet som inte haft en spelledare.
Vad sägs om "Traumatisör"? "Förövare"? "Exhibitionist"?
Joakim är kvällens exhibitionist och har förberett sig genom att skriva ett ambitiöst scenario som han kommer leda Anna, Klas och Frans igenom!
This! Ville bara säga att jag håller med.krank said:Visst är WoD och D&D inte speciellt olika i ren regelmekanik - de har båda samma grundtänk liksom. Spelar man Vampire the Masquerade med alla regler så är det ett helt otroligt komplext och crunchy spel, med detaljerade specialregler för allting.
Men - genom att kalla det "storytelling"; genom att i texten fokusera på annat än strid och regelpill, genom att uttryckligen skriva att man ska skita i regler man inte gillar, inte låta reglerna "komma ivägen", fokusera på intriger etc. så skapas förväntningar och idéer om hur spelet ska spelas som är nog så viktiga som de mekaniska reglerna.
Gubber är bra. Annars gillar jag 'karaktär' också. Egentligen bättre än rollperson...Vimes said:Däremot är väl, när man tänker på det, "rollperson" jäkligt märkligt? Vad innebär det ens? Känns rätt tautologiskt. Borde det inte räcka med "roll"? Eller "spelroll", "spelperson" etc?
Nä. Jag är helt för karaktärsblad då detta i princip syftar till rollpersonens karaktär. Men karaktär är något rollpersonen har, inte en synonym tycker jag. Såvida man inte spelar sig själv.Cogitare said:Annars gillar jag 'karaktär' också. Egentligen bättre än rollperson...
Haha. Jag brukar också säga gubbe ibland. Rollperson låter jättemärkligt när man tänker på det egentligen Roll + person. Makes no sense som sagt. Inte tänkt på det för jag har vuxit upp med termen bara.Cogitare said:Gubber är bra. Annars gillar jag 'karaktär' också. Egentligen bättre än rollperson...Vimes said:Däremot är väl, när man tänker på det, "rollperson" jäkligt märkligt? Vad innebär det ens? Känns rätt tautologiskt. Borde det inte räcka med "roll"? Eller "spelroll", "spelperson" etc?
Cog.
Var faller OSR in? Det verkar alltid bakas ihop med att "spela det balla spelet/Step On Up" etc, men samtidigt tycks varje beskrivning av dessa spelstilar gå helt på tvärs mot den agenda som faktiskt finns inom OSR -- bedömningar i stället för fasta regler, improviserade domslut, spelarklurighet snarare än rollpersonsförmågor och så. Det ligger ju helt på tvärs mot sådana spel som vanligen inkluderas här, typ D&D 4e, Agon och andra experiment med extrem regeldefinierad spelighet.Arvidos MC said:Så, vi har snackat mycket om GNS tre agendor genom åren, men kanske kan man snacka om de fyra saker som gör alla spel intressanta, oavsett agenda? Att man kan se fram emot att få gestalta sin balla rollperson, att få uppleva den balla storyn, att få utforska den balla settingen... och att få spela det balla spelet enligt dess regler.
Du och Krank har helt klart en poäng, men om jag skulle välja ut den viktigaste erfarenheten att lära sig av från storytellingens guldålder så skulle jag säga att reglerna behöver leva upp till det som utlovas från konstruktörerna.Cogitare said:This! Ville bara säga att jag håller med.
@Gordeg (om du nu läser den här tråden): Det är nog som Krank uttrycker sig som jag har menat de gånger vi diskuterat detta utanför det här forumet