Lemur;n339342 said:
Ja, du kan ha rätt. Jag får speltesta och se om man behöver en ändring här på något vis. Det jag vill undvika är att striderna blir onödigt långa på grund av att det är för lätt att undvika attacker. Men man vill ju inte heller att strid blir helt omöjligt att överleva, det är ju inte heller särskilt kul.
Ett alternativ kan ju vara att kika på hur det ser ut i Delta Green, för om jag minns rätt så utgår det från samma grundprincip när det gäller strider och motståndsslag.
Om mitt minne inte sviker mig:
När man blir attackerad så väljer man mellan Dodge eller Fight Back, oavsett vilket tror jag att man slår mot sitt värde i närkampsfärdigheten, men då är poängen med Dodge att man försöker bryta stridskontakten helt och ta sig ur fara. Det jag kommer ihåg som särskilt elegant är att det värde man slog för Fight Back/Dodge, gäller som ens försvarsslag mot alla följande attacker i rundan, så man snabbar åtminstone upp spelet på den punkten.