Rising
Vila i frid
I datorspelens värld har det länge funnits en sorts rpg där man inte slagits mot enstaka fiender (à la Final Fantasy) utan istället flyttat trupper fram och tillbaka på stora slagfält.
Finns det en motsvarighet för rollspelare?
Innan du svarar (och jag vet att det kliar i fingrarna för somliga) så tänker jag berätta vad jag menar ska vara utgångspunkten för ett Strategiskt Rollspel:
Det är inte ett brädspel
Det är mycket viktigt. Man spelar verkligen en roll och agerar såsom denna skulle ha gjort. Samtidigt så sitter spelledaren som vanligt på information som inte spelarna vet något om. Mitt under ett pågående krig kan fienderna kalla in förstärkningar, och de egna trupperna kan upplösas om deras moral är låg. Saker händer ute på slagfältet som inte rollpersonerna kan veta något om (pga misinformation, exempelvis), varpå spelarna förstås inte heller skall veta något om detta. På samma sätt skall nog inte spelarna få veta i klarspråk hur bra de egna trupperna är (i siffervärden), utan de skall enbart ha en vag uppfattning om deras kvaliteter som överenstämmer med de uppgifter som deras rollpersoner kan ha att utgå efter.
Det skall vara klart och tydligt för alla inblandade att man inte bara kan ta ett strategiskt bräd- eller figurspel och addera ett kryddmått rollgestaltning för att det skall få kallas ett "strategiskt rolslpel".
Det är inte bara krig
Precis som i ett vanligt rollspel kommer det finnas tid för romanser, intriger, maktkamper och vendettor, m.m.. Äventyren kommer att utspelas på en massa fantasifulla platser, och man kommer få göra mycket annat än att bara beordra trupper fram och tillbaka. Medling och diverse försök till avtal och uppgörelser kommer definitivt kunna vara med på agendan.
Rollpersonerna har olika egenskaper som talar om hur bra de är på si och så, och då pratar vi inte bara om egenskaper som rör strategi, även om dessa tar upp stor plats på rollformuläret och rymmer många olika aspekter av de taktiska kunskaperna.
Det är uttalat först och främst inriktat på strategi
Det är inte ett äventyrsrollspel med tilläggsregler för fältslag, utan hela boken är inriktad på just hur livet kan se ut för en strateg. Världen är konstruerad för den typen av spel, så världsbeskrivningen inspirerar inte till skattletande efter mystiska artefakter i gravkumlar, utan primärt till intressanta situationer och äventyrsuppslag för just strateger och inga andra.
Då det är ett bordsrollspel förutsätts det att alla spelare fungerar som en grupp och gemensamt lägger fram strategin man skall använda sig utav. Då i stort sett samtliga spelledarpersoner man kommer träffa är strateger de också, så kommer det finnas många uppslag på hur man kan variera en sådan rollperson och vad som händer en beroende på hur man sköter sig på sina uppdrag.
---
Personligen tycker jag att det låter skitkul. Framförallt att gå omkring runt ett stort kartbord och hålla en sådan där spatel i händerna och knuffa fram små miniatyrer med pansarvagnar och hangarfartyg, som de gör på film. Å röka en fet cigarr, förstås. Hö hö. Tänk er nu det blandat med totalmaxxad fantasy, så att man knuffar fram lindormar, mammutar, vargryttare och pegasryttare över slagfältet och fattar beslut som sänder hundratals modiga soldater i döden medan man håller en kopp rykande lingonte i vänsterhanden...
En ny genre?
/Riz
Finns det en motsvarighet för rollspelare?
Innan du svarar (och jag vet att det kliar i fingrarna för somliga) så tänker jag berätta vad jag menar ska vara utgångspunkten för ett Strategiskt Rollspel:
Det är inte ett brädspel
Det är mycket viktigt. Man spelar verkligen en roll och agerar såsom denna skulle ha gjort. Samtidigt så sitter spelledaren som vanligt på information som inte spelarna vet något om. Mitt under ett pågående krig kan fienderna kalla in förstärkningar, och de egna trupperna kan upplösas om deras moral är låg. Saker händer ute på slagfältet som inte rollpersonerna kan veta något om (pga misinformation, exempelvis), varpå spelarna förstås inte heller skall veta något om detta. På samma sätt skall nog inte spelarna få veta i klarspråk hur bra de egna trupperna är (i siffervärden), utan de skall enbart ha en vag uppfattning om deras kvaliteter som överenstämmer med de uppgifter som deras rollpersoner kan ha att utgå efter.
Det skall vara klart och tydligt för alla inblandade att man inte bara kan ta ett strategiskt bräd- eller figurspel och addera ett kryddmått rollgestaltning för att det skall få kallas ett "strategiskt rolslpel".
Det är inte bara krig
Precis som i ett vanligt rollspel kommer det finnas tid för romanser, intriger, maktkamper och vendettor, m.m.. Äventyren kommer att utspelas på en massa fantasifulla platser, och man kommer få göra mycket annat än att bara beordra trupper fram och tillbaka. Medling och diverse försök till avtal och uppgörelser kommer definitivt kunna vara med på agendan.
Rollpersonerna har olika egenskaper som talar om hur bra de är på si och så, och då pratar vi inte bara om egenskaper som rör strategi, även om dessa tar upp stor plats på rollformuläret och rymmer många olika aspekter av de taktiska kunskaperna.
Det är uttalat först och främst inriktat på strategi
Det är inte ett äventyrsrollspel med tilläggsregler för fältslag, utan hela boken är inriktad på just hur livet kan se ut för en strateg. Världen är konstruerad för den typen av spel, så världsbeskrivningen inspirerar inte till skattletande efter mystiska artefakter i gravkumlar, utan primärt till intressanta situationer och äventyrsuppslag för just strateger och inga andra.
Då det är ett bordsrollspel förutsätts det att alla spelare fungerar som en grupp och gemensamt lägger fram strategin man skall använda sig utav. Då i stort sett samtliga spelledarpersoner man kommer träffa är strateger de också, så kommer det finnas många uppslag på hur man kan variera en sådan rollperson och vad som händer en beroende på hur man sköter sig på sina uppdrag.
---
Personligen tycker jag att det låter skitkul. Framförallt att gå omkring runt ett stort kartbord och hålla en sådan där spatel i händerna och knuffa fram små miniatyrer med pansarvagnar och hangarfartyg, som de gör på film. Å röka en fet cigarr, förstås. Hö hö. Tänk er nu det blandat med totalmaxxad fantasy, så att man knuffar fram lindormar, mammutar, vargryttare och pegasryttare över slagfältet och fattar beslut som sänder hundratals modiga soldater i döden medan man håller en kopp rykande lingonte i vänsterhanden...
En ny genre?
/Riz