Jag hade tänkt mig att hästen eller höjdfördelen gör det enklare att vara defensiv.
Ett defensivt
val för mig låter som någon som stålsätter sig inför en anfallande fiende: Någon som vill dra ut på striden så länge som möjligt. Sådana val tycker jag inte du ska uppmuntra för ryttare. Tvärtom: Det jag tycker kännetecknar en ryttare är att han antingen rider
in i striden, eller så rider han
ifrån striden. Han avvaktar så ogärna som möjligt.
Därför tycker jag absolut att hästens rörlighet ska fungera som så att ryttaren har goda möjligheter att rida ifrån fienden helt och hållet (=ingen strid alls) eller att anfalla denne (=göra offensiva val).
Om två ryttare möter varandra vill du ju uppmuntra dem till att rida i full fart mot varandra, som i ett tornerspel, inte sant? Om du gör Defensiv till det bästa valet så blir det istället så att ryttare cirkulerar runt varandra och står still i väntan på att den andra skall göra ett utfall.
Sedan är det fråga om vad den anfallande ryttaren skall få för anfalls- och försvarsbonusar. Jag skulle tänka så här: Om en ryttare kom i full fart mot dig när du stod på marken med en yxa i handen, hur skulle du reagera? Vilket val skulle du göra i striden; skulle du vara Offensiv eller Defensiv? Jag skulle helt klart vara Defensiv. Jag skulle se upp för den framstormande hästen, vara avvaktande och undflyende och inte framjäkta något angrepp.
Så, gelémässigt skulle jag se till att den stackars fotsoldaten uppmuntrades till att vara defensiv. Ge ryttaren en bonus som fungerar bättre mot offensiva fotsoldater än mot defensiva dylika. Jag vet inte riktigt hur en sådan bonus skulle vara utformad, men jag gissar att du kan få problem med att uppnå den effekten med enbart plusmodifikationer på Anfall resp. Försvar. Det är möjligt att lösningen blir att införa en specialregel, och då gissar jag att någon form av "first strike" kommer att fungera bäst. Då kommer fotsoldaten att tänka "aha, det spelar inte så stor roll om jag väljer att vara Offensiv och skaffar mig en jätte-anfallsbonus, för med mitt låga försvar kommer jag ändå att bli nedriden innan jag får en möjlighet att hugga den där djäkeln. Jag måste se till att överleva riddarens angrepp om jag ska få en chans att utdela någon skada, så det är kanske bättre om jag väljer att vara Defensiv..."
Typ, men det finns många andra vägar att gå, också.
Det här med höjdens inverkan tror jag inte så mycket på, så det skulle jag undvika helt och hållet. Eller behandla separat.