Jag är lite nyfiken på vad folk tycker om stridssystemet i Järn.
Jag är en sucker för vapen- och härskrudsegenskaperna även om de kan vara lite svåra att överblicka, och jag tycker verkligen att stanserna är välbalanserade.
Innan en motståndare blir pressad så är det sten-sax-påse där taktisk är en slags mellanlösning, aggressiv om man vill chansa på att orsaka kraftigare skada, fintande om man tror att motståndaren använder aggressiv (och defensiv om man vill fylla på gard och vara säker på att få en chans att försvara sig).
Men när vi körde så hände det också vid ett tillfälle att två personer fastnade en lång stund i ett läge där båda var pressade, och då försvinner mycket av valen. Eftersom ingen av dem kunde välja aggressiv så försvann behovet att använda fintande och då var egentligen bara valen mellan taktisk och defensiv.
Har vi rätt i att det blir på det här viset? Och har fler upplevt det så? Risken för problemet verkar mycket mindre när det inte är en duellsituation, utan att andra kan komma in och störa.
Det blev också lite oklarhet kring hur det fungerar med avståndsstrid. Om skytten är fri, får denne anfalla mer än en gång då? Kan en skytt medverka i alla delstrider? (Vi gjorde inte så, jag sa att skytten, som var fri, fick välja en delstrid och ingick då i den under rundan. Men jag såg sedan att det står att en skytt som är indragen i en delstrid bara kan använda avståndsvapnet mot ett mål. Innebär det att en skytt som är fri kan använda avståndsvapnet mot flera mål genom att anfalla i flera delstrider?)
I inforutan (Hur lång är en runda?) på sidan 68 så låter det som att man eventuellt kan köra olika antal rundor i delstriderna, jag förstår inte hur de ska kunna bli osynkade och undrar om jag har missat någonting?
Det finns förresten en allvarligt bugg på korten, där det står att aggressiv får slå försvarsslag mot fintande motståndare. Vi hann köra ett par strider innan vi upptäckte det.
Men på det stora hela så känns det verkligen som att kämparnas färdigheter, vapen, härskrud och stansval får en betydelse. Och det gör det lättare att hålla liv i striden, bara det inte blir allt för många rundor. (Men med undantag för duellen ovan så har antalet rundor i övrigt känts bra.)
Så hur har strid varit för er när ni spelat Järn?
Jag är en sucker för vapen- och härskrudsegenskaperna även om de kan vara lite svåra att överblicka, och jag tycker verkligen att stanserna är välbalanserade.
Innan en motståndare blir pressad så är det sten-sax-påse där taktisk är en slags mellanlösning, aggressiv om man vill chansa på att orsaka kraftigare skada, fintande om man tror att motståndaren använder aggressiv (och defensiv om man vill fylla på gard och vara säker på att få en chans att försvara sig).
Men när vi körde så hände det också vid ett tillfälle att två personer fastnade en lång stund i ett läge där båda var pressade, och då försvinner mycket av valen. Eftersom ingen av dem kunde välja aggressiv så försvann behovet att använda fintande och då var egentligen bara valen mellan taktisk och defensiv.
Har vi rätt i att det blir på det här viset? Och har fler upplevt det så? Risken för problemet verkar mycket mindre när det inte är en duellsituation, utan att andra kan komma in och störa.
Det blev också lite oklarhet kring hur det fungerar med avståndsstrid. Om skytten är fri, får denne anfalla mer än en gång då? Kan en skytt medverka i alla delstrider? (Vi gjorde inte så, jag sa att skytten, som var fri, fick välja en delstrid och ingick då i den under rundan. Men jag såg sedan att det står att en skytt som är indragen i en delstrid bara kan använda avståndsvapnet mot ett mål. Innebär det att en skytt som är fri kan använda avståndsvapnet mot flera mål genom att anfalla i flera delstrider?)
I inforutan (Hur lång är en runda?) på sidan 68 så låter det som att man eventuellt kan köra olika antal rundor i delstriderna, jag förstår inte hur de ska kunna bli osynkade och undrar om jag har missat någonting?
Det finns förresten en allvarligt bugg på korten, där det står att aggressiv får slå försvarsslag mot fintande motståndare. Vi hann köra ett par strider innan vi upptäckte det.
Men på det stora hela så känns det verkligen som att kämparnas färdigheter, vapen, härskrud och stansval får en betydelse. Och det gör det lättare att hålla liv i striden, bara det inte blir allt för många rundor. (Men med undantag för duellen ovan så har antalet rundor i övrigt känts bra.)
Så hur har strid varit för er när ni spelat Järn?