Nekromanti Strid mot fordon

mufflon

Veteran
Hur fungerar strid mot fordon i Neotech 2?
Kikat lite löst i regelboken men inte hittat något som hjälpt mig speciellt. Om jag nu helt enkelt missat det så referera gärna till sida i regelboken :gremgrin:

Ponera: Du ska slå ut en SUV med viss bepansring med ett gammalt M82 Barret med 12.7mm teflonkulor.
Rimligt antagande är väl att man skall vara ute efter att sätta en kul i antingen förare eller skjuta sönder motorn.

Hur fungerar det rent regeltekniska anfallet på bilen? hur beräknas träffområdet och skadeverkan?. :gremconfused:

Selly

Level 5 Laser Lotus
SUV.

SUV: Sports Utility Vehicle. På svenska brukar de kallas stadsjeepar. Jag tvingas återigen hänvisa hit. Andra stycket antas vara ett skämt, så det får stå obesvarat från min sida.

MongoMan

Swordsman
Re: Tusen Tack :)

Jag blir alltid lika glad när användare på forumet visar sin vilja att hjälpa till genom att vänligt men bestämt tala om för en att dra åt helvete och söka på google. Jag borde sluta använda forumet och söka på en halvt porrsponsrad sökmotor när jag vill veta saker om rollspel. Sedan att visa sig lustig genom att hänvisa till den ypperliga outtömmliga ymnighetshornet av kunskap: www.justfuckinggoogleit.com gör bara det hela bättre.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Vassego.

"Jag blir alltid lika glad när användare på forumet visar sin vilja att hjälpa till genom att vänligt men bestämt tala om för en att dra åt helvete och söka på google."

Ta till dig budskapet, inte tonen på en hemsida jag inte är upphovsman till. Om jag bara velat be dig dra åt helvete och söka på Google så hade jag gjort det. Nu gjorde jag inte det. Do the math.

"[...] när jag vill veta saker om rollspel."

Vilket inte är vad du frågade om, hence the reaction. Med det sagt så fick du ett svar, så jag kommer inte ligga sömnlös över hur ofattbart elak och ohjälpsam jag varit.

Bastardo

Swordsman
Hur fungerar strid mot fordon i Neotech 2?
Kikat lite löst i regelboken men inte hittat något som hjälpt mig speciellt. Om jag nu helt enkelt missat det så referera gärna till sida i regelboken

Ponera: Du ska slå ut en SUV med viss bepansring med ett gammalt M82 Barret med 12.7mm teflonkulor.
Rimligt antagande är väl att man skall vara ute efter att sätta en kul i antingen förare eller skjuta sönder motorn.
Vet inte hur det är i ultra, men jag har inte träffat på några officiella träfftabeller för fordonsstrid än så länge. Det är dock sällan några problem då man lätt kan skapa sina egna träfftabeller.

Skadeverkan på teknisk materiel är dock aningen svårare, det nämns inte riktigt av vad iallafall jag har kunnat utläsa ur det officiella materialet. Det finns flera informella alternativ för att lösa detta men i spelandets hetta är nog spelledarens uppskattning det bästa redskapet.

Här är ett par träfftabeller som jag gjorde, kanske du kan ha användning av som hjälp om det passar:

Provisoriskt tillägg - fordonsstrid

mufflon

Veteran
Perfekt, tackar ödmjukast :gremsmile:..

Känns som att det där var ganska precis vad jag efterfrågade efter att ha läst pdf:en.

Skadeverkan på teknisk materiel är dock aningen svårare, det nämns inte riktigt av vad iallafall jag har kunnat utläsa ur det officiella materialet. Det finns flera informella alternativ för att lösa detta men i spelandets hetta är nog spelledarens uppskattning det bästa redskapet.
Jo absolut, men alltid skönt med någon form av snuttefilt och det kändes som att det du skrivit gav detta :gremsmile:

En spontan tanke gällande penetration: Ett slag för någon form av extra skada om man skjuter med ammunition som faktiskt fortsätter en bit in i motorn? Behöver ju inte nödvändigtvis vara så att man träffar något vitalt. Men säg att man:
1-3 Skjuter in i motorn utan någon direkt extra effekt
3-4 Kylaren går sönder, motorn kommer överhetta och skära inom OB1 t6 km
5-8 Motorn tappar delvis kompression och bilen rullar inte fortare än 30-50km/h.
9 Spräcker motorblocket, bilen stannar
10 Motorn fattar eld, bilen exploderar inom OB1T6+2 rundor

Sedan vidare kring strid mot fordon, har du några tankar kring beskjutning med rekylfria vapen? Säg p-skott och rpg's?..

Bara för att bolla några tankar :gremwink:

Bastardo

Swordsman
Väldigt bra idéer! ska uppdatera dokumentet senare..

Sedan vidare kring strid mot fordon, har du några tankar kring beskjutning med rekylfria vapen? Säg p-skott och rpg's?..
nja jo det har jag faktiskt funderat en del kring, det mesta finns sammanfattat i följande dokument:

Rekylfria vapen 1.1

Tyvärr är problemet även där att det saknas riktlinjer för hur skadesystemet kring materiel fungerar så jag knåpade ihop ett enklare, väldigt primitivt system för det.

mufflon

Veteran
Extraskador kan nog ge en kul dimension till beskjutning av fordon :gremsmile:

En vidare tanke kring fordonsstrid's pdf:en:
Träfftabell personbil
Du har satt 7-8 och 9-10 träffar man passagerar resp. förarsida.

Hur vore det med en en sub-tabell till den för att se om man råkar på att träffa kött där inne i bilen?
Visst..skulle bli 2 extra tärningsslag (tanke: 1-3 miss, 4-5 träff, 6-10 miss och vid träff se träfftabell högt skott i regelbok/uppdaterade träfftabellerna som finns på neogames). Då under förutsättningen att man har ett vapen som förs slår igenom rutan och sedan genom ev. kropps-skydd.

Men dock en kul frivillig regel för oss som gillar tabeller :gremwink: och gör att man eventuellt tänker sig för en extra gång innan man försöker köra över någon som knallar runt med en automatkarbin.

Bastardo

Swordsman
Granatgevär SCE m/36 "Ragnar"

Här har du annars ett kraftfullt och pålitligt "gevär" som du kan använda när du ska överfalla SUV:s

Kanske overkill men ändå :gremgrin:

Rollpersonen behöver iallafall inte fundera över vart på fordonet han/hon ska sikta.

Granatgevär SCE m/36

mufflon

Veteran
Re: Granatgevär SCE m/36 "Ragnar"

Hehe, ja det är ju en tanke...så länge som man inte har för avsikt att hämta något ur bilen efteråt.. :gremwink: och det är lite tanken för mina spelare..slå ut, plundra och ta sig därifrån..

Hur mycket schysst egenförfattat extramaterial sitter du och trycker på egentligen? :gremshocked:

vertigo

Veteran
Finns ett enklare sätt, som jag använder. För det första; Raketgevär är ganska ovanliga i städerna och om någon mot all förmodan har ett sånt kånkande med sig, kommer folk undra vad det är för någon som går i en stad med en jäkla bazooka. För det andra; Rita upp en bil (jag gjorde det i Photoshop) utan färg och dela in den zoner, du kan ju titta på hur stora zonerna är på en mänsklig måltavla och försöka använda det som mall..
Detta använde jag när jag körde ett kort intro till mina karaktärer, men du behöver ingen jäkla bazooka för att beskjuta en bil... Ta en tung kulspruta, i t.ex. en van som är laddad med 15mm AMR så kommer den garanterat hacka sönder bilen ännu bättre än ett granatgevär... Svårare behöver det inte vara...

mufflon

Veteran
Inte heller en helt dum tanke :gremsmile:..

och sedan bara drog du till med lite effekter alltutifrån var de träffade?..

Bastardo

Swordsman
Finns ett enklare sätt, som jag använder. För det första; Raketgevär är ganska ovanliga i städerna och om någon mot all förmodan har ett sånt kånkande med sig, kommer folk undra vad det är för någon som går i en stad med en jäkla bazooka.
Haha, jag håller självklart med i din bedömning! Mitt inlägg var faktiskt ironiskt, jag tror inte så många har den fåfängan att angripa en personbil (måhända bepansrad) med ett granatgevär, ingen chans, sällan i en stad iallafall :gremgrin:

MEN om någon rollperson av någon outgrundlig anledning skulle råka ha ett granatgevär i sitt backpack just vid ett anfall på en bepansrad SUV, betvivlar jag att att den rollpersonen inte skulle använda geväret (om nu inte som i detta fall att angriparna faktiskt behövde hämta ut någonting i intakt skick från fordonet efter anfallet).

Om jag ville ha ut ett objekt från bilen skulle jag vilja avhålla mig från både granatgevärsidén, men även från följande resonemang: :gremgrin:

Ta en tung kulspruta, i t.ex. en van som är laddad med 15mm AMR så kommer den garanterat hacka sönder bilen (...) Svårare behöver det inte vara...