Nekromanti Strid mot fordon

PAX

Jordisk Äventyrare
Jag har för mig att det finns en uppsättning husregler som behandlar strid med fordon där även tyngre beväpnade fordon ingick.

Sen måste jag säga att vid sådana här tillfällen när strid med fordon inträffar så är det ett ypperligt tillfälle för SL att använda sig av "Den Grå Zonen". Dvs att man inte tar till reglerna benhårt utan i stället gör striden mer cineastisk vad avser skadorna på fordonet. SL bör improvisera mera. Varje kulkärve eller explosion har en viss chans att påverka fordonet i negativ bemärkelse. Hur stor chans är upp till SL för stunden. Regelhysteri leder endast till vapenfixering och slutar oftast med att RPna utrustas med tyngsta antitankvapnet de kan bära med sig.

swazze

Swordsman
Hmm en tung kulspruta med stöd och ammunition är betydligt större och betydligt svårare att flytta/hantera/gömma än ett raketgevär/pansarskott. En kulspruta måste du montera ihop etc etc innan du kan börja skjuta samt att du behöver någon form av transportmedel. Ett pansarskott slänger du bara upp på axeln trycker av och öhhh.. hmm kabblaff!!!.

ripperdoc

Myrmidon
Jag tror faktiskt att pansarskott, raketgevär etc, etc faktiskt är mycket användbara i städerna, och att de används. Ska du slå mot en beväpnad kolonn, vilket lär vara det normala färdsättet för rika människor (en huvudbil, en-två livvaktsbilar), så är ett pansarskott snabbt, mycket dödligt, och effektfullt. Prickskytte har sin nisch, men ska man nita någon i en bepansrad bil, 100 km i timmen på motorvägen, är en raket mycket bättre än en kulspruta, etc. Det är bara att markera målet, öppna rutan/luckan/flaket, skjuta av och köra därifrån.

/RipperDoc - som också tar hänsyn till att 2059:års reklyfria vapen lär ha en hel del smaskiga targetingsystem som gör de lättanvända

PAX

Jordisk Äventyrare
Fanns det inte en klase husregler på NOGO om strid med tyngre fordon och vapen? Eller ligger de reglerna på annan plats?

Någon som vet?

vertigo

Veteran
Ja, ganska så mycket var det.. man får improvisera...
Men mitt favoritavsnitt, när jag skulle ta död på en jäkla störig rollspelare, inga namn nämda, så hade den jäkeln köpt sig den tyngasta, bepansrade limon som finns, tagit in det starkaste skyddet, men glömt en sak....
Gasskydd :gremlaugh:

Så det var bara så att tre stycken SLP besköt med tre tunga kulsprutor medan en av dom andra rollspelarna smög in under bilen och apterade en sprängladdning och sprängde med en sådan sprängdeg som skär ljudlöst in i motorn och släppte lös en dödlig dos gas där :gremlaugh:

Bastardo

Swordsman
Insåg nu att reglerna fanns framför mig hela tiden
Japp fast just skadesystemet är väldigt primitivt och jag har tyvärr inte orkat utveckla dem något vidare, förslag välkomnas!

Bastardo

Swordsman
En spontan tanke gällande penetration: Ett slag för någon form av extra skada om man skjuter med ammunition som faktiskt fortsätter en bit in i motorn? Behöver ju inte nödvändigtvis vara så att man träffar något vitalt. Men säg att man:
1-3 Skjuter in i motorn utan någon direkt extra effekt
3-4 Kylaren går sönder, motorn kommer överhetta och skära inom OB1 t6 km
5-8 Motorn tappar delvis kompression och bilen rullar inte fortare än 30-50km/h.
9 Spräcker motorblocket, bilen stannar
10 Motorn fattar eld, bilen exploderar inom OB1T6+2 rundor
Hur tänkte du att extraskadan skulle bedömas? Utifrån skadevärdet (givet penetrering) eller bara utifrån penetrationen som sådan (exempelvis PEN=SKY=>Ingen extraskada, PEN=SKY+3-5=>???, PEN=SKY+6-7=> ??) eller ? :gremconfused:

mufflon

Veteran
Tänkte mer åt skadetabells hållet för vanliga skador.
Att under förutsättningen att man träffar, gör X mängd skada och har ammunition som faktiskt kan penetrera så slår man för "extra skada".

säg <30 skada, inget slag för extra skada
30-50 skada 1 slag
50-70 skada 2 slag
70-100 skada 3 slag osv..

och sedan då slaget för extra skada blir med en t10
"1-3 Skjuter in i motorn utan någon direkt extra effekt
3-4 Kylaren går sönder, motorn kommer överhetta och skära inom OB1 t6 km
5-8 Motorn tappar delvis kompression och bilen rullar inte fortare än 30-50km/h.
9 Spräcker motorblocket, bilen stannar
10 Motorn fattar eld, bilen exploderar inom OB1T6+2 rundor"

Känns som att du har bättre koll rent allmänt..men något åt det hållet var iaf min tanke :gremsmile: