Re: Strid och handlingar [smått lång]
"
Jag hävdar att Mutant:UA är den bästa BRP-klon som gjorts, näst ELRIC/Stormbringer (yup, bättre än Call of Cthulhu)."
Men, men... Drakar och Demoner, då? Aaah, jag skojar bara! Aj, aj! Sluta slänga saker på mig! Aj!
"
Poängen med att dela upp CL i flera handlingar är desto bättre om man använder regler för särskilda slag, fummel, perfekt och liknande. Chansen för något av detta ska inträffa ökar ju fler slag du slår."
Fast särskilda och perfekta slag tycker jag bara har med slumpen att göra och inget med skickligheten.. Det är
en anledning till varför jag tog bort det.. Visst sumpade jag chansen för medelsvenssons att lyckas med handlingar i heroisk nivå, men ändå? Hur ofta skedde det (1 på 20, visserligen)?
När jag tänker efter och gör jämförelser med fast avdrag som i Mua (Mutant: Undergångens arvtagare) och med mitt system så stöder fasta avdrag heroiska system bättre.. Det är dessutom mer konsekvent, mer lätträknat och kräver inte fler specialregler.. *börjar vackla*
Exempel:
1. Om vi ska ta exemplet med Olgar (FV 17) mot två skurkar.. Säg att han ska försöka avvärja skurkarnas anfall.
Mitt system: Han får CL 17 på första försvaret och CL 12 på det andra.
Mua:s system: Han får CL 12 på båda slagen.
Kommentar: Jag ville göra försvar bättre och mitt system gör det utmärkt.. Mua faljerar lite på det området.. Jag vill göra försvar bättre eftersom man endast kan backa mot två motståndare (enligt egen filosofi) och på så sätt försvara sig lättare.. Med tre motståndare så kan de omringa en --> någon får alltid en chans till att hugga.
2. Bosse (FV 6) vill göra fler attacker.
Mitt system: Han får göra max 6 attacker med CL 1. Jag har visserligen en <U>specialregel</U> för maximala antalet handlingar man får göra per SR, baserad på BC-tabellen och hur högt man har i SMI eller sin högsta vapenfärdighet.
Mua:s system: Han får göra max 2 attacker och får då CL 1 på båda.
Kommentar: Mua klarar sig utan specialregler för max antal handlingar/SR.
3. Olgar (FV 17) vill försvara sig mot de två skurkarna och anfalla en gång.
Mitt system: Antingen får Olgar CL 9 och sedan 4 på sina två avvärjningar och sedan CL 8 på hans attack
eller så får han CL 6 på sina båda försvar och 5 på hans anfall. Det beror lite på hur han vill fördela sina handlingar.
Mua:s system: Olgar får CL 7 på alla sina tre handlingar, vilket ungefär är ett medelvärde på mina varianter.
Kommentar: Mua:s system kräver inte lika mycket klur eller beräkning.
4. Räknemässigt.
Mitt system: Du ska dividera med antalet handlingar som ska utföras.
Mua:s system: Du ska subtrahera med fem för varje handling utöver den första.
Kommentar: Det är definitivt enklare att subtrahera,
Eksem blir därmed glad.
5. Heroiskt (procentuellt) sett.
Mitt system: Göra fler handlingar är endast något som man tjänar på mot flera motståndare, då det är lika stor chans att lyckas (om vi bortser från försvararens FV) med ett anfall delat på två anfall som med ett. Om man dessutom kör med Effekt så minskar chansen till att göra mycket i skada i de båda anfallen. Däremot finns alltid chansen till att lyckas med
båda anfallen.
Mua:s system: Den magiska gränsen för Mua är FV 10. Utöver det FV:t är det alltid bättre att göra två attacker. Fast med min regel för Effekt i skador så gör man mindre i skada ju fler attacker man får iväg, så fler attacker får då en nackdel som motvikt för fördelen att det blir en större procentuell chans att träffa. En vapenmästare på FV 25 (=extremvärde) kan alltid göra två handlingar/SR och vara 90% säker att båda dessa lyckas. Det blir mer av en hjältegrej, vilket borde passa utmärkt in i DoD.
6. Övrigt. Min <U>specialregel</U> för finta.
Kommentar: Den försvinner i Mua:s system då det är bättre att anfalla två gånger än att finta. Man får helt enkelt
tolka in i slaget att man stundom fintar, vilket jag inte ser som en nackdel.
Slutkläm på jämförelsen: Faktiskt har jag synat system liknande Mua:s men aldrig riktigt insett fördelarna med det. Jag har mest tyckt att det hela varit dumt, då höga FV blir såpass mycket bättre. Mua:s system passar sämre in i hur mitt övriga färdighetssystem fungerar, men vad gör det? Stridsregler (t.ex. mina
egna regler för Effekt) brukar ändå aldrig i rollspel följa de övriga reglerna. Alla mina usla specialregler, själv gillade jag aldrig min maxantal-handling-regel, försvinner och räknemässigt blir det enklare. Jahopp.. Ska jag överge mina egna stridsregler som jag spelat med i flera år för några som jag (om än motvilligt) medger som bättre?
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som utbrister "Fan, vad bra att jag luftade ur detta!"