Nekromanti Strid på egen linje och sfärer i strid

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,290
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Herr Nils talade en gång omstrid på egen linje , och det är delvis den kommentaren och delar av (något jag i brist på kunskap än kallar) sfärernas interaktion.

Mellan varje kombatant finns det en sfär, varje kombatant är en sfär, om två sfärer korsas, kan de bägge angripa varandra eller hjälpa varandra att försvara sig.

Man skulle kunna se det som såpbubblor, eller kronbladen på en blomma.

Det borde finnas ett sätt att lösa detta (att använda sig av sfärer) utan att det blir för kompliserat. Vilket skulle medföra att man skulle kunna använda sig av det jag skrivit ovan i en strid mellan flera.

Det blir bara intressant om man kan komma på en relativt enkel lösning.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
  • Båda sidor går med på det.
  • Den ena sidan kan med sin skicklighet och fördelar från vapen och terräng tvinga in sin sfär i den andres.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,290
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Det är den abstaktions nivån som du nämner jag vill åt, samtidigt så funderar jag på hur mycket man kan mjölka ut ur detta.. ..utan att det resulterar i massor av regler/specialregler..

Jag skulle vilja att man kunde utnyttja avståndsval på något sätt, eller attityder. Din lösning med manöverslag är bra, fast jag skulle vilja ha mer.

Iofs, så är det här inbyggt redan i alla system, bara att det inte synns 8och ofta att man inte kan påverka genom egna val).
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,075
Location
Linköping
Jag använder cirkelrunda kylskåsmagneter för varje enskild individ (varvid de kan utrustas med mindre magneter (=utrustning). Denna motsvarar typ en kvadratmeter fast i cirkelyta. När två kombatanter går i strid med varandra byter jag ut dem mot en pappcirkel som är olika stor beroende på vapen inblandade i striden. När pappcirkeln har satts ut görs ingen skillnad på fram och bak eftersom kombatanterna rör sig hela tiden och inte behåller samma riktigning hela rundor genom. Skulle det behövas avgöras riktining (t.ex. för att A vabryter striden genom att kasta B och greppa eller döda denne) så slumpas riktiningen. A kan dock försöka manövrera så kastet kommer i ett av de fyra väderstrecken och på så vis påverka riktningen i viss mån. Ett annat tillfälle är när någon får ett övertag i en runda. Då får den andre välja att antingen backa ett avstånd kopplat till övertagets storlek eller att motsåtndaren får dubbelt övertag för man envist står kvar i stället för att backa med. Denna riktning slumpas (och kan på så vis överraska andra inblandade och dessutom byta riktning runda till runda) men om den blir relevant på något vis så är det till den backandes nackdel, t.ex. för att det finns en husvägg i vägen så den backande inte kan backa eller om det kanske finns något särskilt att snubbla på.

Om flera blandar sig i lägger jag till en cirkel som överlappar in i den första för att symbolisera de olika kombatanternas kopplingar. Den som slåss med flera får en modifikation som är (+/-0 för en motståndare) lite minus för 2, +/-0 för 3 (de börjar trampa varandra på tårna) och lite plus för 4 (de trampar varandra på tårna). Detta förutsätter dock att den som blir angripen av flera försöker flytta sig så att de liksom radas upp mer och blir hanterligare men det har jag bedömt som rätt grundläggande beteende och därför byggt in det i färdighetsslaget. Lyckas man försvara sig har man manövrerat tillräckligt bra. Om den försvarande lyckas skada en motståndare blir det den angripare som försvararen vinner över mest med sitt färdighetslag. Den motståndaren har ju uppenbarli8gen skött sig sämst den rundan (och antagligen tidigare och fått negativ bonus).
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,290
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Jag gillar det där sättet du kör med, är det en del av reglerna eller är det som du spelar ?
Sen, blir det inte mycket bokföring ? (om SL måste hålla reda på mångas slumpartade rörelser)
Jag tycker iofs att det inte låter som det.

Mina egna funderingar har gått i lite olika riktingar.

En är att varje kombatant har ett skyddsvärde, en poäng som räknas ner vartefter striden går, och när den når noll - så kan man skadas. Nackdelen med den är att den egentligen inte tar hänsyn till avstånd eller olika vapenlängd. (trobers generica kör med en liknande mekanism)

En annan variant liknar din, med den skillnaden att det är en bricka som ligger vid spelaren och där man håller reda på vart olika aktörer förhåller sig (med utgångspunkt från den egna kombatanten).

läs mer i - Journal Combalito VI


Snurran som jag skissade på har en fram och bak, man får avdrag ju längre bakom en motståndare står. Här är också markerat "avståndslinjer".. det blir lite mycket bokföring och lite stridsföring.

Tanken var att man väljer ett fokus och inte har avdrag mot den och mer mot andra, eller så har man lite avdrag om man väljer att ha två i nittio graders vinkel.. har man motståndare i 180grader .. så får man välja, en har man inget mot den andra mycket eller mycket på bägge.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,075
Location
Linköping
Själva pappcirklarna för pågående strider är bara som jag kör för att illustrera striden - fast bara lite. Det blir meningslöst tycker jag att hålla reda på riktningen allt för mycket eftersom aktörerna antagligen flyttar runt en hel massa under stridens gång. Så därför avgöär jag bara riktningen i vissa lägen när det faktiskt är relevant. Att man måste backa eller få extra avdrag är inskrivtet i reglerna och jag kommer föreslå pappcirklarna som illustrationsmetod och även bifoga cirklar som man kan kopiera och klippa ut.

Det blir ingen bokföring på riktning alls eftersom man avgör riktningen vid vissa tillfällen men sedan upphör den riktningen under det stt striden flödar vidare alternativt avslutas (t.ex. vid kastet med låsning/död jag nämnde). Man slår altså och avgör i vilken riktning en viss handling sker som ett kast eller en eftergift i förflyttning men nästa rundas resultat kan gå vifdare i en annan riktning. Det jag kan behöva håla reda på är om en SLP har som syfte att driva en motståndare i en viss riktning men det ä'r ju inte så svårt. Om en spelare vill driva sin rollpersons motståndare i en viss riktning får denne komma ihåg detta. I båda fallen är det en genrell taktik som man vill uppnå under flera rundor så det brukar inte vara några problem att komma ihåg.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,290
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Trevlig och lagom lösning, synd att jag inte bodde kvar i Linköping, så hade jag kunnat speltesta.

Hur löser du att någon vill hålla ett område, eller en dörr.
Har du en lösning för formation eller samarbete mellan två/flera mot en,
som följer samma grundkoncept ?
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,075
Location
Linköping
Trevlig och lagom lösning, synd att jag inte bodde kvar i Linköping, så hade jag kunnat speltesta.

Du menar att du bodde här innan och jag missade det. Det var synd.

Hur löser du att någon vill hålla ett område, eller en dörr.

I grundläget flyttar sig inte stridsområdet (pappcirkeln) och får motståndaren ett övertag (vilket händer för den ene eller den andre för eller senare) så man borde flytta på sig kan man välja att stå kvar men då får man dubbelt avdrag (eller motståndarten dubbel bonus). Det blir alltså svårare att hålla sig på samma snäva område än att bara slåss. Är man bättre än sin motståndare så kan det dock gå bra ändå och man kan ju ha tur...

Har du en lösning för formation eller samarbete mellan två/flera mot en

Om flera personer slåss mot en så använder jag flera cirklar för varje delstrid och den ensamme får en modifikation beroende på om de andra är två, tre eller fyra (fler kommer inte åt). Först få den ensamme avdrag (2), sedan får denne +/-0 (3) och slutligen lite bonus (4). Om flera slåss med flera blir det ett antal strider med en mot en ibland och en mot flera ibland. Jag har också en färdighet som heter formation men den anvämnder jag bara i storskaligare situationer än vad jag gissar vi diskuterar här.

Jag har ingen regel för småskaligt samarbete mellan säg tre personer som slåss mot några andra. Då får spelarna själva använda rollspel och sunt förnuft i beslut om de tille xempel skall avancera in över en fallen fiende och in i mobben elelr stanna där de är t.ex. Dock kanske man borde ha en specialisering under formation som berör små grupper som när en tältgrupp (10) legionärer föser bort en grupp pöbel och liknande. Jag har för mig att Faehrengaust pratat om att han hade en regel som sade att de som sloggs i grupp och hade vana att göra det (alltså färdighetsvärde) fick en bonus. Det kunde vara ett lätt sätt att använda det på. Alla i gruppen får lägstra färdighetsvärdet genom 5 i bonus eller något sådant, så länge gruppen löyckas upprätthålla samarbetet.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,290
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Du menar att du bodde här innan och jag missade det. Det var synd.
Jag bodde i L bara ett år, i början av 90talet.. (91 eller 92), träffade dock ett antal rollspelare. Var med ett spelmöte och gjorde en en och halvlängdsman till Gloriantha.. men fortsatte inte i den gruppen. Träffade någon vid namn Nixon. Det var en annan väldigt trevlig kille som jag funderade på att skriva en pjäs ihop med, men jag flyttade som sagt.



...välja att stå kvar men då får man dubbelt avdrag (eller motståndarten dubbel bonus).
Jag själv är lite skeptisk till avdrag/bonusar som både faller till höger och vänster. Nu menar jag inte att ditt system är oigenomtänkt, utan bara att jag hellre väljer bonus/avdrag på antingen försvarare eller angripare.
(jag kommer säker snart att få äta upp den hatten, då jag säker kommer att frångå det ) .

Jag har ingen regel för småskaligt samarbete mellan säg tre personer som slåss mot några andra. Då får spelarna själva använda rollspel och sunt förnuft i beslut om de tille xempel skall avancera in över en fallen fiende och in i mobben elelr stanna där de är t.ex.
Du kanske borde ha det ?
Kanske någon enkel bonus. Själv tänkte jag att två-tre aktörer kan (om de är samspelta) täcka upp varandras blottor. Åtminstonde en del av dem.

Jag har för mig att Faehrengaust pratat om att han hade en regel som sade att de som sloggs i grupp och hade vana att göra det (alltså färdighetsvärde) fick en bonus. Det kunde vara ett lätt sätt att använda det på. Alla i gruppen får lägstra färdighetsvärdet genom 5 i bonus eller något sådant, så länge gruppen lyckas upprätthålla samarbetet.
Lät bra. På nåt sätt. Hmn..
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,479
Location
Uppsala
Jag har för mig att Faehrengaust pratat om att han hade en regel som sade att de som sloggs i grupp och hade vana att göra det (alltså färdighetsvärde) fick en bonus
Jo, jag brukar ha färdigheter för att låta folk träna ihop sig. Kör samma sak med t.ex. hästar, en ryttare kan bygga upp en relation till hästen och har detta som bonus.
 
Top