Necross
Swashbuckler
- Joined
- 25 Aug 2005
- Messages
- 1,869
Nu har jag äntligen haft tid att läsa det här inlägget
http://www.enworld.org/forum/showthread....p-D-Play-Styles som jag tror det var God45 som tipsade om i en annan tråd, och mycket bra tyckte jag den var. Läs den.
Ämnet är ju inte direkt nytt, men jag tycker inläggsförfattaren konkretiserar och beskriver det himla bra.
Jag ber redan nu om ursäkt för att jag inte är någon dataspelsspelare, så jag har inte tagit till mig särskilt mycket av den terminologin. (Nästan alla datorspel jag prövat har sugit hästpung.)
Men alltså:
strid som sport (balanserade strider, spelarna tror att de har en sportslig chans toe-to-toe mot varje encounter. Tänk brädspel eller dataspel.)
versus
strid som krig (encounters är inte nödvändigtvis balanserade, man kan mycket väl möta en övermäktig fiende på lvl 1, men då kanske man kan lura den/kela med den istället för att slåss. Encounters kan lösas på andra sätt än fight. Mer "rollspelsstrider" än flytta pjäser på ett bräde.)
För att göra det ännu tydligare citerar jag originalinlägget:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">... the PCs want to kill some giant bees and take their honey because magic bee honey is worth a lot of money. Different groups approach the problem in different ways.
Combat as Sport: the PCs approach the bees and engage them in combat using the terrain to their advantage, using their abilities intelligently and having good teamwork. The fighter chooses the right position to be able to cleave into the bees while staying outside the radius of the wizard’s area effect spell, the cleric keeps the wizard from going down to bee venom and the rogue sneaks up and kills the bee queen. These good tactics lead to the PCs prevailing against the bees and getting the honey. The DM congratulates them on a well-fought fight.
Combat as War: the PCs approach the bees but there’s BEES EVERYWHERE! GIANT BEES! With nasty poison saves! The PCs run for their lives since they don’t stand a chance against the bees in a fair fight. But the bees are too fast! So the party Wizard uses magic to set part of the forest on fire in order to provide enough smoke (bees hate smoke, right?) to cover their escape. Then the PCs regroup and swear bloody vengeance against the damn bees. They think about just burning everything as usual, but decide that that might destroy the value of the honey. So they make a plan: the bulk of the party will hide out in trees at the edge of the bee’s territory and set up piles of oil soaked brush to light if the bees some after them and some buckets of mud. Meanwhile, the party monk will put on a couple layers of clothing, go to the owl bear den and throw rocks at it until it chases him. He’ll then run, owl bear chasing him, back to where the party is waiting where they’ll dump fresh mud on him (thick mud on thick clothes keeps bees off, right?) and the cleric will cast an anti-poison spell on him. As soon as the owl bear engages the bees (bears love honey right?) the monk will run like hell out of the area. Hopefully the owl bear and the bees will kill each other or the owl bear will flee and lead the bees away from their nest, leaving the PCs able to easily mop up any remaining bees, take the honey and get the hell out of there. They declare that nothing could possibly go wrong as the DM grins ghoulishly.</div></div>
Jag spelleder Pathfinder, men innan dess 4E ett tag, och jag tror jag lurat in både mig själv och spelarna på strid som sport-vägen. Det känns inte bra - jag gillar det inte. Jag gillar strid som krig!
Hur gör jag för att styra om allt till strid som krig? Jag vill helst inte prata så mycket "metaspel" med spelarna, det pajar den lilla spillra av känsla som finns kvar.
Om jag härnäst vill testa något annat än Pathfinder, vilket spelsystem fungerar bättre/sämre för strid som krig-aktigt spelande? (OBS! Jag vill dock fortsätta hålla mig till tradspel, friform och dylikt blir lite väl fri form för mig/oss.)
Och vad tycker ni över lag? Gillar ni strid som sport eller strid som krig? När? Varför?
http://www.enworld.org/forum/showthread....p-D-Play-Styles som jag tror det var God45 som tipsade om i en annan tråd, och mycket bra tyckte jag den var. Läs den.
Ämnet är ju inte direkt nytt, men jag tycker inläggsförfattaren konkretiserar och beskriver det himla bra.
Jag ber redan nu om ursäkt för att jag inte är någon dataspelsspelare, så jag har inte tagit till mig särskilt mycket av den terminologin. (Nästan alla datorspel jag prövat har sugit hästpung.)
Men alltså:
strid som sport (balanserade strider, spelarna tror att de har en sportslig chans toe-to-toe mot varje encounter. Tänk brädspel eller dataspel.)
versus
strid som krig (encounters är inte nödvändigtvis balanserade, man kan mycket väl möta en övermäktig fiende på lvl 1, men då kanske man kan lura den/kela med den istället för att slåss. Encounters kan lösas på andra sätt än fight. Mer "rollspelsstrider" än flytta pjäser på ett bräde.)
För att göra det ännu tydligare citerar jag originalinlägget:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">... the PCs want to kill some giant bees and take their honey because magic bee honey is worth a lot of money. Different groups approach the problem in different ways.
Combat as Sport: the PCs approach the bees and engage them in combat using the terrain to their advantage, using their abilities intelligently and having good teamwork. The fighter chooses the right position to be able to cleave into the bees while staying outside the radius of the wizard’s area effect spell, the cleric keeps the wizard from going down to bee venom and the rogue sneaks up and kills the bee queen. These good tactics lead to the PCs prevailing against the bees and getting the honey. The DM congratulates them on a well-fought fight.
Combat as War: the PCs approach the bees but there’s BEES EVERYWHERE! GIANT BEES! With nasty poison saves! The PCs run for their lives since they don’t stand a chance against the bees in a fair fight. But the bees are too fast! So the party Wizard uses magic to set part of the forest on fire in order to provide enough smoke (bees hate smoke, right?) to cover their escape. Then the PCs regroup and swear bloody vengeance against the damn bees. They think about just burning everything as usual, but decide that that might destroy the value of the honey. So they make a plan: the bulk of the party will hide out in trees at the edge of the bee’s territory and set up piles of oil soaked brush to light if the bees some after them and some buckets of mud. Meanwhile, the party monk will put on a couple layers of clothing, go to the owl bear den and throw rocks at it until it chases him. He’ll then run, owl bear chasing him, back to where the party is waiting where they’ll dump fresh mud on him (thick mud on thick clothes keeps bees off, right?) and the cleric will cast an anti-poison spell on him. As soon as the owl bear engages the bees (bears love honey right?) the monk will run like hell out of the area. Hopefully the owl bear and the bees will kill each other or the owl bear will flee and lead the bees away from their nest, leaving the PCs able to easily mop up any remaining bees, take the honey and get the hell out of there. They declare that nothing could possibly go wrong as the DM grins ghoulishly.</div></div>
Jag spelleder Pathfinder, men innan dess 4E ett tag, och jag tror jag lurat in både mig själv och spelarna på strid som sport-vägen. Det känns inte bra - jag gillar det inte. Jag gillar strid som krig!
Hur gör jag för att styra om allt till strid som krig? Jag vill helst inte prata så mycket "metaspel" med spelarna, det pajar den lilla spillra av känsla som finns kvar.
Om jag härnäst vill testa något annat än Pathfinder, vilket spelsystem fungerar bättre/sämre för strid som krig-aktigt spelande? (OBS! Jag vill dock fortsätta hålla mig till tradspel, friform och dylikt blir lite väl fri form för mig/oss.)
Och vad tycker ni över lag? Gillar ni strid som sport eller strid som krig? När? Varför?