Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,659
Saxat från ett annat inlägg i en annan tråd:
Nå, låt oss säga att vi ser striden som en tillståndsmaskin. Den kan befinna sig i ett antal lägen, och beroende på utfallet från tärningsslag (färdigheter och/eller ren slump) och andra parametrar (tex skador) så kommer man att gå på olika sätt mellan dessa tillstånd.
Tänke er sedan att man beskriver striden som ett stort flödesdiagram. Varje box innebär ett läge (A på marken, B står över redo att hugga). Från varje box går det ett antal pilar ut som leder till andra boxar (eller tillbaka till samma för tex fasthållningar), vid varje pil står det vad som krävs för att man ska lyckas följa den. Båda kombattanterna slår sina slag, det slag som lyckas bäst avgör vilken pil man följer. Vissa pilar har dessutom en eller två markeringar (A eller B, plus ev bonusar) vid sig som visar att om man följer den pilen så har ena eller båda parterna en chans att attackera.
Exempel:
Om A i exemplet ovan väljer "Svepa undan benen på B (Martial arts -5)" och B väljer "Trampa på A och hugg med svärdet (Vapen + 3)". B slår bäst, vilket innebär att man följer "Trampa på A och hugg med svärdet (Vapen + 3)"-pilen, vilken leder tillbaka till samma box. Vid pilen står även ett "B (Vapen + 5, Skada + 5) som indikerar att B kan attackera, men med +5 på både träffchans och skada.
Hade istället A vunnit slaget hade man gått till en boxen "Båda ligger på marken, ingen har övertaget". Ingen attackmöjlighet finns på den pilen. Från den boxen skulle det sedan finnas pilar som tex "A reser sig (Dex)", "B reser sig (Dex)", "Båda reser sig (Dex+10)", "A håller fast B (Närstrid-3)", "B håller fast A (Närstrid -3)" osv.
På ytan skulle ett sånt här system bli lite likt ett brädspel där man flyttade omkring en markör på en plan, men jag tror att det skulle ge intressanta och spännande fighter. För att klara av varierande typer av strider så kan man lätt spärra delar av diagrammet genom att sätta villkor på vissa pilar, tex "Unarmed only".
En annan fördel är att i princip alla regler finns ju i diagrammet, in plain view för alla hela tiden. Man är i en box och behöver bara se vad som gäller för de olika utgångarna. Det blir ungefär som Fluxx, där man hela tiden kan lära sig efterhand eftersom reglerna spelas ut på bordet.
Kan man göra något av ett sånt här system?
Kommer ni ihåg de där flödesschemana som var populära för 15 år sedan (och i några få sammanhang fortfarande)? Ett antal boxar med pilar mellan som brukade användas vid programmering och som fortfarande i modifierad form används för att beskriva tillståndsmaskiner?Ett enkelt sätt att uppnå sådant är att undvika de rena, enkla duelliknande fighterna. Börja en fight med att någon kastar sig oväntat mot hjälten och knuffar omkull honom. När de sedan rullar omkring på golvet bland stolar och grejor så får man helt plötsligt en fight som känns mycket mer som en logisk orsak-verkan-sekvens, snarare än ett frikopplat skeende där två kombattanter står tillsynes i varsin värld och agerar rätt så oberoende av varandra. Man vill inte ha ett system/läge där båda parter rätt så fritt kan säga saker som "jag slår mot huvudet" som om andra parten inte fanns med som en faktor i beslutet, en faktor som aktivt motsätter sig att få en knytnäve i plytet. Man vill ha något som är mer enligt linjerna "Om jag lyckas med det här så har jag chans att göra så nästa runda, lyckas jag inte så kommer han att kunna svara med en sådan manöver".
Hmm, där tändes en lampa ovanför mitt huvud. Spontan idé, ogenomtänkt men kanske intressant. Startar en ny tråd om det på makarforumet.
Nå, låt oss säga att vi ser striden som en tillståndsmaskin. Den kan befinna sig i ett antal lägen, och beroende på utfallet från tärningsslag (färdigheter och/eller ren slump) och andra parametrar (tex skador) så kommer man att gå på olika sätt mellan dessa tillstånd.
Tänke er sedan att man beskriver striden som ett stort flödesdiagram. Varje box innebär ett läge (A på marken, B står över redo att hugga). Från varje box går det ett antal pilar ut som leder till andra boxar (eller tillbaka till samma för tex fasthållningar), vid varje pil står det vad som krävs för att man ska lyckas följa den. Båda kombattanterna slår sina slag, det slag som lyckas bäst avgör vilken pil man följer. Vissa pilar har dessutom en eller två markeringar (A eller B, plus ev bonusar) vid sig som visar att om man följer den pilen så har ena eller båda parterna en chans att attackera.
Exempel:
Om A i exemplet ovan väljer "Svepa undan benen på B (Martial arts -5)" och B väljer "Trampa på A och hugg med svärdet (Vapen + 3)". B slår bäst, vilket innebär att man följer "Trampa på A och hugg med svärdet (Vapen + 3)"-pilen, vilken leder tillbaka till samma box. Vid pilen står även ett "B (Vapen + 5, Skada + 5) som indikerar att B kan attackera, men med +5 på både träffchans och skada.
Hade istället A vunnit slaget hade man gått till en boxen "Båda ligger på marken, ingen har övertaget". Ingen attackmöjlighet finns på den pilen. Från den boxen skulle det sedan finnas pilar som tex "A reser sig (Dex)", "B reser sig (Dex)", "Båda reser sig (Dex+10)", "A håller fast B (Närstrid-3)", "B håller fast A (Närstrid -3)" osv.
På ytan skulle ett sånt här system bli lite likt ett brädspel där man flyttade omkring en markör på en plan, men jag tror att det skulle ge intressanta och spännande fighter. För att klara av varierande typer av strider så kan man lätt spärra delar av diagrammet genom att sätta villkor på vissa pilar, tex "Unarmed only".
En annan fördel är att i princip alla regler finns ju i diagrammet, in plain view för alla hela tiden. Man är i en box och behöver bara se vad som gäller för de olika utgångarna. Det blir ungefär som Fluxx, där man hela tiden kan lära sig efterhand eftersom reglerna spelas ut på bordet.
Kan man göra något av ett sånt här system?