Nekromanti Strid

S.E.F

Veteran
Jag tycker det är krångligt med alla dessa attacker och pareringar. Om en pers A har 2 attacker och 1 parering och pers B har 1attack och 1 parering. A attackerar och B försvarar . Sen tvärt om . Men sen har A 1 attack kvar skall B bara stå still och ta stryck.

Feuflux

omjonasson.se
Jag tycker det är krångligt med alla dessa attacker och pareringar. Om en pers A har 2 attacker och 1 parering och pers B har 1attack och 1 parering. A attackerar och B försvarar . Sen tvärt om . Men sen har A 1 attack kvar skall B bara stå still och ta stryck.

Som jag SL:ar så JA. Om SL är snäll (man vill ju inte döda spelare i onödan om B är en spelare och A en elak SLP /images/icons/smile.gif) så kan ju B få slå ett svårt SMI-slag (eller liknande) för att se om han trots allt lyckas flytta sig. Om SL inte är snäll så ska B i det läget inte gå och bråka med A över huvud taget...

Legioth

Swordsman
Därför...

...konstaterar man att DoD 6:ans stridssytem suger.

Just på den punkt som du nämnde så tror jag att systenet med handlingar som finns i Krigarens Handbok till DoD 4 är det bästa. Där får man ett visst antal hanligar, beoende på vilka vapen man använder, hur stark man är (i förhållande till vapens styrkekrav), hur smidig man är och hur bra man kan hantera sitt vapen.
Dessa hanlingar kan man sedan använda för vad man vill, t.ex. att slå, parera eller något annat, i princip vad som helst.

Fördelen med detta är att systemet är ganska flexibelt, men nackdelarna är att det kan bli ganska oligsikt (vilket iofs situationen i ditt exepmel också är) och att det blir (nästan för) mycket att hålla reda på under striderna.

Men för att göra dit exempel lite mera realistiskt tycker jag att man kan bestämma att man kan använda attacker för att parera, men inte andra vägen (attackera med en parering).
Då försvinner åtminstone den den största oligisktheten, men jag vill inte påstå att det systemet är perfekt. Jag tror inte att det finns ett "perfekt" stridssytem i något rollspel, men alla har sina för- och nackdelar...

Eksem

Champion
Re: Därför...

"systenet med handlingar som finns i Krigarens Handbok till DoD 4 är det bästa. "

Det bästa systemet för handlingar jag sett är i gamla Star Wars, där man får en reduktion per handling man genomför. Så man får göra så mycket man vill, men vid en viss punkt är det i stort sett omöjligt.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Därför...

"bästa systemet för handlingar jag sett är i gamla Star Wars, där man får en reduktion per handling man genomför."
Hehe.. Det är så jag kör i DoD.. Håller med om att det är det bästa..

/[color:448800]Han</font color=448800> som inte trodde han skulle få skriva något på forumet idag, men ack så fel han hade

S.E.F

Veteran
Istället för att en massa handlingar så får man en handling och istället för 4attacker och 4 pareringar så får man lägga på dessa istället:
Närstrid Anfall
Närstrid Försvar
Två Vapen Anfall
Två vapen Försvar
Sköld
Kastvapen
Projektilvapen
Brottning
Obeväpnat Anfall
Obeväpnat Försvar
Dessutom har man grund värden i alla dessa handlingar