Därför...
...konstaterar man att DoD 6:ans stridssytem suger.
Just på den punkt som du nämnde så tror jag att systenet med handlingar som finns i Krigarens Handbok till DoD 4 är det bästa. Där får man ett visst antal hanligar, beoende på vilka vapen man använder, hur stark man är (i förhållande till vapens styrkekrav), hur smidig man är och hur bra man kan hantera sitt vapen.
Dessa hanlingar kan man sedan använda för vad man vill, t.ex. att slå, parera eller något annat, i princip vad som helst.
Fördelen med detta är att systemet är ganska flexibelt, men nackdelarna är att det kan bli ganska oligsikt (vilket iofs situationen i ditt exepmel också är) och att det blir (nästan för) mycket att hålla reda på under striderna.
Men för att göra dit exempel lite mera realistiskt tycker jag att man kan bestämma att man kan använda attacker för att parera, men inte andra vägen (attackera med en parering).
Då försvinner åtminstone den den största oligisktheten, men jag vill inte påstå att det systemet är perfekt. Jag tror inte att det finns ett "perfekt" stridssytem i något rollspel, men alla har sina för- och nackdelar...