Nekromanti Strid

trinker

Warrior
Joined
6 Aug 2000
Messages
299
kan någon beskriva en strid med dom grundlägande reglerna..

"Nu är tiden inne"

Cozcin
 

Alvdräpe

Veteran
Joined
16 Feb 2001
Messages
69
Marnakhgûrden Göran (Dolk 11)(Svag) ska slåss mot kraggisen Conan den Ultrabrutale (Svärd 16; Kraggsvärd)(Massiv).

VINIT:
Båda slår Ob3t6 mot sitt VINIT. 6 för Göran och 9 för Conan den Ultrabrutale. Göran får 5 och vinner mot kraggisens 17.
Redogörelse:
Göran bestämmer vad han vill göra men håller tyst om det. Conan den Ultabrutale skrattar rått åt den patetiske Gûrden och (spelaren) deklarerar högt att han ska hugga stackaren två gånger högt. Nu berättar Göran(s spelare) att han ska sticka kraggisen lågt.
SLÅSS!
Conan den Ultrabrutale förklarar att han fan inte tänker instinktivt undvika "en liten fjantig tandpetare".
Göran slår Ob3t6 mot Dolk. Han får 5 och det är dessutom perfekt. Han slår träffområde 40, underlivet (Aj!). Nu slår Göran sin skadeverkan, Ob1t6+2 i grund, Ob1t6 för dolken, Ob2t6 för perfekt, sammanlagt Ob4t6+2. Tärningarna rullar och stannar på 47. Kraggisens pälskalsonger skyddar 2. Den reducerade skadeverkan blir alltså 45, fyra extraskador. Tärningarna rullar återigen och stannar på 2, 3, 3 och 9. Tre "könsorgan" och ett "djupt sår". Sammanlagd skadeverkan är 14 i Trauma, 36 i Smärta och 20 i Blödningstakt.

Conan den Ultrabrutale hugger nu tillbaka med Ob8t6 (Ob4t6 för att han hugger två gånger och Ob4t6 för Smärta.)
Han missar grovt, men lyckas på något sätt undvika att fumla.

Chockslag och sånt.
Göran har ingen svårighet och slipper slå. Conan den Ultrabrutale Ob1t6 för sitt Dödslag. Han slår under sitt CV på 15. Däremot har han Ob5t6 på sitt Chockslag, vilket misslyckas. Kraggisen faller till marken med ett ljudligt brak.

Nådastöt...
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Sure bacon!

Wilfred den onde versus Jesus.

Jesus har ett storsvärd som är magiskt - men det spelar ingen roll eftersom att han är för dum för att använda det rätt. Han har 20 i Svärd specialiserat mot storsvärd och kraftfulla anfall. VINIT 16, Insikt 12 och stridsvana 15.
Wilfred har en dolk och 10 i färdigheten. Han är nämligen magiker och sådana brukar inte slåss så ofta. Han har VINIT 5, stridsvana 0 och Insikt 5.

*Jesus springer mot Wilfred med slagsvärdet i högsta hugg. Eftersom att Wilfred inväntar så får Jesus -Ob1T6 på VINIT, dessutom är hans första siffra på SI för storsvärdet högre än Wilfreds - -Ob1T6 till. VINIT Ob1T6. Han misslyckas med -12 i effekt (slår 32).
*Wilfred inväntar. Dolken har även mindre SI än storsvärdet, vilket är till fördel för Jesus. Dessutom inväntar han. Ob3T6 VINIT. Han slår perfekt - 2 ettor och en sexa. Sexan slår han om och det blir en tvåa och en etta till.

*Wilfred är nu anfallare. Eftersom han inväntade får han -Ob1T6 på alla offensiva handlingar i rundan. Han väljar i hemlighet att hugga Jesus i magen med sin dolk, hårt.
*Jesus är försvarare och ganska vild. Han väljer att fullständigt skita i alla anfall som kommer mot honom och bara slå tillbaka. 2 gånger dessutom.
*Båda visar lapparna till SL som börjar slå slag. Wilfred slår 1, 1 och 5 och lyckas därmed perfekt med sitt hugg. Hans grundskada i stick är Ob1T6, dolken gör Ob1T6 och det är perfekt - ytterligare Ob2T6. Plus att det är hårt - vilket gör 1T6 till i skada. Han får 1 kryss i stridsutmattning.
*Wilfred tar emot skadan som blir jättemycket smärtkryss. Han har 8 skadekolumner. Lyckas med dödsslaget och chockslaget, men han får +Ob2T6 på alla handlingar på grund av smärtan. Eftersom att han har jättemycket i STY och TÅL blir han inte tillbakaknuffad en centimeter.
Nu kommer turen till Jesus som ska hugga halsen av Wilfred. Ob3T6 i grund +Ob2T6 för hals +Ob2T6 för smärtan. Ob7T6, så känns det att ha fått massa tarmar sönderskurna. Han fumlar och misslyckas fatalt. Han slår 5 på fummeltabellen, får för övrigt 1 kryss stridsutmattning och slår ned vapnet hårt i marken. Han slår skada 49, vilket är 3 gånger BRYTvärdet. BRYT sänks med 1 och han måste slå Ob3T6 mot vapnets BRYT (15). Slaget blir 6, 6 och 6. Han slår dubbelt så mycket som 15 och fumlar jättemycket. Vapnet går av med ett ljudligt tjing (efter Krilles nya brytregler på Foxtail).

*Nästa runda är Wilfred automatiskt anfallare eftersom att Jesus fick en extraskada.
*Wilfred väljer att hugga mot skrevet. Skriver ned det på en lapp och ger den till SL.
*Jesus väljer att snabbt dra sin Cineramozin från bältet.
*SL får lapparna och striden börjar.

*Wilfred blir nedstänkt med blod som skvättar från Jesus' mage. Han hugger igen, lite lägre. Ob3T6 + Ob2T6 för att det är mot underliv. Han slår 1, 1, 1, 4 och 1 - vilket är perfekt. Han träffar Jesus i underlivet och han blir tillbakaknuffad, får en megaskada och ett sargat könsorgan. Wilfred får en blodig dolk och 1 utmattningskryss.
*Jesus slår chockslaget på Ob7T6 och lyckas med det och dödsslaget på Ob4T6. Han har nu +Ob3T6 på alla handlingar och ska dra sitt armborst. Han slår Ob6T6 mot armborst och lyckas få upp den. Han blir dock tillbakaknuffad eftersom att Wilfreds skada blir (Ob1T6 grund, Ob1T6 dolk, Ob1T6 hårt, Ob2T6 perfekt) 82 och han flyger tillbaka flera meter. Landar på rygg.

*Wilfred väljer att springa fram och avrätta honom.
*Jesus väljer att skjuta med sitt armborst.

*Wilfred kommer fram just när pilen flyger iväg.
*Jesus slår Ob2T6 (kort avstånd) +Ob1T6 för rörande mål, +Ob3T6 för all smärta. Han träffar perfekt rakt i pannan på Wilfred.
Eftersom att han har 19 i armborst specialiserat mot Cineramozin gör han Ob1T6 extra i skada. Han får 1 kryss stridsutmattning av fingerrörelsen som krävdes för att avföra armborstet. Självfallet slår han perfekt. Skadan blir mäktiga 147 (det är ju en högmagisk pil med en jättehårt strängad Cineramozin) och Wilfred landar död (147 - STY 9 + TÅL 9 = 18 = 129. 129/5 = 25 + 1 meter) 26 meter bort med en pil rakt i ögat. Han fick extraskada öga, öga, öra, öra, näsa, panna, käke, köttsår i kinden, hjärna, djupt sår och kraftig blödning (han fick några ett större antal gånger än 1) - vilket innebär att han träffade allt dessa med en enda pil. Har man 20 i Cineramozin så har man /images/icons/wink.gif.

*Jesus får till sist jättemycket kryss i blödningstakt, totalt så att han får en extra svårighet. Det tar 15 rundor att lägga ett tryckförband men han får en extra svårighet efter 14 rundor. Han dör blödandet med ett ovanligt långt tryckförband för skrevet...

Observera att strider oftast inte är så här extrema /images/icons/wink.gif

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red> | <A HREF="http://home.bip.net/ananas" target="_new">http://home.bip.net/ananas</A>
 

Kullendorff

Warrior
Joined
27 Aug 2000
Messages
250
Location
Halmstad
Huh?

Låter som nåt Pratchett skulle ha skrivit.

Seriöst?

"För övrigt anser jag att NeoGames kan börja ge oss rimliga releasedatum"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Alarion.

Alven Alarion av learams stam är fastbunden vid ett träd av ett gäng "farliga" stråtrövare. Alarion bestämmer sig för att håna skurkarna(smart?) och lyckas med läpprörelser få ner munkaveln och börjar svära. När han lyckats göra rövarna riktigt förbannade går en av dem fram till Alarion för att lära honom en läxa. "Om du inte håller käften så..." Rövaren pekar på Alarion med fingret under näsan på honom, och Alarion biter till... Skurken vrålar av smärta och tar bort sin hand med fyra fingrar och staplar bakåt. Alarion ler och blodet rinner från hans läpp tills han spottar ut pekfingret. En annan skurk går fram för att spöa skiten ur honom. Han har ett svärd... Alarion sparkar honom i skrevet, ob3t6 i grund +ob1t6 för att han är fastspänd. Lyckas. Rövaren anses överraskad och får +ob2t6 på allt han gör. Han misslyckas med sitt undvika och får sparken rakt i skrevet. Alarion tog i ordentligt och gör ob4t6 i skada. Ob3t6 grund (råstark gånger två) och +ob1t6 för att han gör kraftigt. Alarion gör 22 i grundskada. Skurken har inget skydd och får inre blödning + könsorgan. Skurken klarar både chock och dödsslag. SL (jag) anser dock att smärtan är löjligt låg och att skurken inte kan göra något de närmsta runderna. Rövarna vågar sig inte heller i närheten av Alarion och har inga avståndsvapen med sig. Alarion ler ett kallt leende och skurkarna känner det alviska, iskalla ögat verka... En av dem harklar sig och säger "äh lämmna dem (Alarion har sina kompisar fastbundna vid var sitt träd de också) åt vargarna" Och går iväg. En halv minut senare gör barbaren en smidig rörelse och drar fria sina armar. Alarion tittar förvånat på barbaren och tittar sedan på riddaren, Baltsar som ser lika förvånad ut som han. Khras, som såg deras förvånade blickar säger " jag är inte riktigt så klumpig som jag ser ut" och hjälper loss de andra. "kom, ska ni ha tillbaka era värdesaker eller vill ni sitta här och glo hela dagen?" Alarion och hans båda vänner följer efter skurkarna ut i natten.

Detta var kanske inte en särskilt bra beskrivning av stridsystemet (de andre lyckades mycket bättre) men det gav mig en möjlighet att drömma mig tillbaka till svunna tider i min spelgrupp. De är hjältar nu och anses av de senare i gruppen som halvgudar eller världens räddare. Ack, den tiden...

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Till dom som svarat..

Exemplen ni tagit upp låter avancerade.. Sa han inte GRUNDLÄGGANDE regler?



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Re: Sure bacon!

LOL! Skitkul strid... men...
(det finns alltid ett "men")

Först så deklarerar försvararen vad han ska göra (i hemlighet), sedan deklarerar anfallaren öppet vad han ska göra...

annat än det? inte vad jag kan komma på... jo... de använde aldrig Insikt...

/R
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
GRUNDLÄGGANDE strid!

jo, det gjorde han...

jag ska genast dra en småstrid...

Knut-Gösta (vanlig människa) mot Ule (Alv)

Knut-Gösta (hädanefter KG): VINIT: 12, Svärd: 14, Undvika: 10
Ule (hädanefter Ule): VINIT: 10, Svärd: 13, Undvika: 13
Båda personerna har svärdet "svärd" som gör Ob3t6 i huggskada...
Jag kommer inte att använda utmattning...
Båda personerna har 7 i skadekolumner... och båda har 12 i chockslag...

Okay... let the fighting begin...

Striden börjar när KG säger att han attackerar alvfjanten... båda personerna slår ett aktivt slag för VINIT (man jämför resultaten). KG får 23 (5, 6, 6, 5, 3, 3, 2) och Ule får 7 (1, 3, 3) (på tal om detta, händer det nåt om man fumlar sitt VINIT-slag (detta lyckades nämligen KG göra)?

Ule blir attackerare och KG försvarare. KG bestämmer, i hemlighet, vad han gör för försvarsmanöver (i de grundläggande reglerna får man bara göra en stridsmanöver, har jag för mig... vi kör på det nu, iaf... ). KG bestämmer sig för att undvika. Efter det så bestämmer sig Ule att attackera honom snabbt (det blir Ob1t6 svårare för KG på hans VINIT-slag nästa runda).

Ule slår nu mot Svärd, han får (3, 5, 6, 4, 4) vilket blir 16. Eftersom han inte hade 2 sexor så blir det inget fummel. KG slår för att undvika, han slår (5, 6, 6, 1, 1, 2, 6, 2, 6, 4, 6, 1, 5) vilket motsvarar ett ganska stort fummel... han hade bara 10 i undvika, och slog 21, med 2 sexor i början... ett slag på fummeltabellen ger 4, vilket säger att KG ramlar bakåt och får 1 i smärta. Han räknas som liggande

Rundan slutar med att KG får 1 i smärta, och Ule klarar sig utan skada...

Ny runda. Eftersom KG fumlade förra rundan kan inte han vinna initiativet... Han bestämmer sig för vad han ska göra under rundan. Han ska ta sig upp till knästående, och parera. Detta ger honom en svårighet på ob3t6 på att ta sig upp till knästående, han lyckas med detta slag antar vi. Han får en svårighet på ob4t6 på att parera.

Ule bestämmer sig för att göra ett kraftfullt anfall (KG får ob1t6 lättare för sitt VINIT-slag nästa runda...). Han slår, och slår (1, 1, 2) ett perfekt slag. Han gör då ob3t6 i grundskada +ob1t6 för att anfallet var kraftfullt, +0b2t6 för att det var ett perfekt anfall... totalt ob6t6 i skada... men först ska KG försöka parera (1, 2, 4, 6, 1, 6, 5, 3) vilket ger 15, ett misslyckande alltså... Ule slår nu skada:
1, 2, 6, 6, 6, 6, 1, 1, 2, 3, 3, 6, 6, 6, 2, 2, 3, 4, 4, 5 = 30 i skada... han träffar 41, höger arm, skuldran. tre extraskador gör att vi kollar i denna kolumn, på arm. t10-slagen ger 2, 7, 1 detta motsvarar: Benpipa, Köttsår, och artärblödning. Vi går och kollar vad det ger i "skada"... Benpipa: T+5, S+10, B+1, BR4 (BR4 innebär att man slår ob4t6 mot sty eller tål, misslyckas slaget har vi fått ett benbrott...). Köttsår: T+5, S+6, B+1, Artärblödning: T+1, S+2, B+41.

rundan är nu slut, och eftersom KG har fått en hel del trauma och smärta, så måste han slå dödslag och chockslag. han har ob1t6 mot dödslaget, han slår 5 och dör inte. han har ob2t6 + ob1t6 på chockslaget (smärta+trauma)... han slår: 1, 4, 6, 4, 5 = 14. KG svimmar, och Ule går därifrån, medan han lugnt torkar av sitt svärd... KG lär nu dö av blodförlust, eftersom han förlorar en hel del blod varje runda...

Under denna striden gällde tydligen "lagen om alltings jävlighet" för KG...

/R
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
svimmning och förblödning...

han slår: 1, 4, 6, 4, 5 = 14. KG svimmar, och Ule går därifrån, medan han lugnt torkar av sitt svärd...
KG lär nu dö av blodförlust, eftersom han förlorar en hel del blod varje runda...


Borde inte blödningstakten sjunka rätt ordentligt när man svimmar? Hela den evolutionära orsaken för svimmning är ju att sänka blodtrycket för att förbättra ens chanser att inte förblöda...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Sure bacon!

Först så deklarerar försvararen vad han ska göra (i hemlighet), sedan deklarerar anfallaren öppet vad han ska göra...

Spelar det någon större roll? Om den ena skriver ned sin handling på en lapp och den andra därefter väljer sin handling öppet så kommer ju båda att ha valt sina handlingar utan hänsyn till den andra.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Re: svimmning och förblödning...

det är en artärblödning... dessutom tar det nog ett par rundor innan det inträffar.. om det inträffar... men det står inget om det i reglerna..

/R
 
G

Guest

Guest
Re: svimmning och förblödning...

Har för mig att det finns någon sådan regel... fast den minskar nog bara lite änna... eller var det i n2 det fanns en sådan regel... hrm...

Mvh h[-å]
 
Top