Stridens ABC; stort svar
Jag behöver inga stora svar alls - utan mer Tänk på detta.
Tänk på detta:
× Ifrågasätt huruvida en regel tillför något.
× Se till att tärningsslagen för en handling inte tar för lång tid.
× Uppmana via reglerna till att ge information om vad som händer; helst via spelardeltagande.
Vi kan ta tre olika handlingar som exempel:
Rollpersonen försöker dra sig till minnes ett historiskt fragment med färdigheten Historia.
Antingen har spelledaren i förväg tittat på rollpersonens värde och bestämt hur mycket denne ska kunna.
eller
Man slår för färdigheten men hur ska man veta hur mycket rollpersonen borde kunna, annat än att den utsatte faller för lögnen?
Eftersökes: Ett system där man kan mäta ett tärningsresultat
* mot ett annat.
I övrigt: Bryter annars mot den tredje punkten ovan.
Rollpersonen försöker bluffa en person med färdigheten Bluffa.
Spelledaren tittar på rollpersonens värde och försöker spela mer eller mindre svårövertygad beroende på värde.
eller
Man slår ett slag för färdigheten, men hur får man fram vad bluffen innebär?
Eftersökes: Ett system som talar om vad ett tärningsresultat
* borde resultera i.
I övrigt: Bryter annars mot den tredje regeln ovan.
Rollpersonen försöker oskadliggöra en annan i närstrid med färdigheten Närstrid.
1. Ett initiativslag.
2. Ett färdighetsslag.
3. Ett skadeslag.
4. Eventuellt var man träffar.
1. Vi vill veta om rollpersonen skadar någon annan. Svarar första punkten på de tre kraven? Den tillför inget i frågan "Oskadliggör jag personen?", den tar tid då det är ett extraslag och, om möjligt, tillför den vad som händer ("Du börjar"). Kan det dock inte lösas smidigare? Första punkten uppfyller 0,5 av punkterna.
2. Ok, vi ställer om frågan "Oskadliggör jag min motståndare?". Svarar andra punkten på de tre kraven? Den tillför att man kan svara "Nej" på frågan om slag misslyckas, men man kan inte svara "Ja" om slaget lyckas, för man vet inte om man oskaddliggör motståndaren. Den tar tid, men inte mer än andra färdighetsslag (möjligtvis om försvararen får agera med ett färdighetsslag). Den ger dock ingen information huruvuda det går till. Andra punkten uppfyller 1,75 av punkterna.
3. Skadeslaget. Den svarar på om man oskadliggör någon, den tar tid utöver färdighetsslaget men den ger ingen ytterligare beskrivning; i viss mån hur skaplig skadan är. Skadeslaget uppfyller 1,25 av punkterna.
4. Träffområdesslaget. Den tillför inget mer på frågan "Oskadliggör jag min motståndare" annat än ett tillägg "...och anfallet träffade armen". Den tar tid, utöver färdighetsslaget, men den ger en beskrivning på vad som händer men måste ta stöd av färdighets- och skadeslaget. Den uppfyller 0,5 av punkterna.
Eftersökes: Ett annat tankesätt i hur man ska skapa stridsregler.
I övrigt: Detta tredje exempel uppfyller förvisso i sin helhet punkt 1 och 3 men vägen för att komma dit gör att den aldrig kan uppfylla punkt 2.
<center><hr size="1" width=80%></center>
Nä, jag tror inte det här kommer att hjälpa dig, för jag (men däremot
Krille) ger inga förslag på hur man ska lösa det. Vad du däremot kan göra är att läsa fler rollspel och hämta inspiration därifrån. Detta tankesätt kan du applicera på annat också, som skador. Ska skador ge negativ modifikation och vad kommer det att tillföra? Jo, striderna kommer att ta längre tid (se punkt 2) om det är små modifikationer som man får av skador och om det är stora så är det bäst att få in första träffen. Då får man fråga sig. Vill man ha det så?
/
Han som nu gav ett svar som motsvarar hans personliga preferenser
* ...eller färdighetsvärde, för de som vill spela tärningslöst.