Jake Steele
Warrior
Jag har ett förslag på hur man snabbt löser strider mellan två SLPs och vill gärna ha åsikter.
Hmm...mm, Mitt förslag på SLP strider är följande:
Deltagarna lägger ihop VINIT, smärta och SI om man kör med det. Därefter slår man Ob1T6 och lägger till det. Den som får högst vinner och är anfallare. Blir det lika vinner den med högst SI. Stridstekniker ger +2 om de passar.
Därefter slår man ytterligare Ob1T6 och lägger på det på FVn av den färdighet som används.
Får anfallaren mer än försvararen så har han fått in en träff. Sköld ger +2 (bucklare) +3(liten rund) +4(riddar, stor rund)
Är differansen under eller lika med 5 så kan det inte bli mer än en skråma
Är differansen över 10 så lägger man till Ob1T6 på skadan.
Antingen slår man skadan normalt eller så slår man bara tärningarna från grunskadan och lägger till ett fast värde.
I det senare fallet ger Stridskonster med extra skada +2.
Vidare så gör vapen en skada på 3 eller 4 per Ob-tärning (SLs val) + det ev. pluset
S Ob1T6+2 blir alltså 5 om man räknar en tärning som 3.
Man kan också använda varianten att man tar differansen + att ett vapen gör 2 i skada per tärning och +1 för varje plus 2. Stridstekniker +2.
Differans 7, S Ob1T6+2 blir 10.
Därefter dras den generella rustningsvärdet av. Man bryrs sig alltså inte var rustningen sitter. Skadan sätts in i skadetabellen från Monsterboken. Om man kör med att en differans på 5 eller mindre inte kan bli en mer än en srkåma så beräknas skadan som vanligt men om den översitger 10 så används värdet 10 - rustning i skadetabellen.
Det här är bara ett grovt förslag men de bör fungera. Det är gjort för att vara snabbt, inte helt realistiskt. Det är inte så jävla kul om Spelledaren sitter och rullar tärningar i fem minuter muttrandes Oj, Aj, Simon faller... Och en del spänning tas bort om SL bestämmer vad som händer (ja jag är inte friformare).
Förresten så kom jag just på en till grej som även gäller för SLP's som RP'na slåss mot. En del vägrar bara at ge upp trots att de är övermannade. Om man värderar dem i en skala 1-4. Ettorna ger sig alt. flyr när de fått en full rad smärta. 2 när de fått två rader. 3 när de inser att de kommer förlora (professionell bedömning). 4 slåss till döden som fanatiker.
På den här smärträkningen lägger man också till ett för varje SLP som "försvinner" och två för varje extra anfallare man har emot sig.
_öRn
Hmm...mm, Mitt förslag på SLP strider är följande:
Deltagarna lägger ihop VINIT, smärta och SI om man kör med det. Därefter slår man Ob1T6 och lägger till det. Den som får högst vinner och är anfallare. Blir det lika vinner den med högst SI. Stridstekniker ger +2 om de passar.
Därefter slår man ytterligare Ob1T6 och lägger på det på FVn av den färdighet som används.
Får anfallaren mer än försvararen så har han fått in en träff. Sköld ger +2 (bucklare) +3(liten rund) +4(riddar, stor rund)
Är differansen under eller lika med 5 så kan det inte bli mer än en skråma
Är differansen över 10 så lägger man till Ob1T6 på skadan.
Antingen slår man skadan normalt eller så slår man bara tärningarna från grunskadan och lägger till ett fast värde.
I det senare fallet ger Stridskonster med extra skada +2.
Vidare så gör vapen en skada på 3 eller 4 per Ob-tärning (SLs val) + det ev. pluset
S Ob1T6+2 blir alltså 5 om man räknar en tärning som 3.
Man kan också använda varianten att man tar differansen + att ett vapen gör 2 i skada per tärning och +1 för varje plus 2. Stridstekniker +2.
Differans 7, S Ob1T6+2 blir 10.
Därefter dras den generella rustningsvärdet av. Man bryrs sig alltså inte var rustningen sitter. Skadan sätts in i skadetabellen från Monsterboken. Om man kör med att en differans på 5 eller mindre inte kan bli en mer än en srkåma så beräknas skadan som vanligt men om den översitger 10 så används värdet 10 - rustning i skadetabellen.
Det här är bara ett grovt förslag men de bör fungera. Det är gjort för att vara snabbt, inte helt realistiskt. Det är inte så jävla kul om Spelledaren sitter och rullar tärningar i fem minuter muttrandes Oj, Aj, Simon faller... Och en del spänning tas bort om SL bestämmer vad som händer (ja jag är inte friformare).
Förresten så kom jag just på en till grej som även gäller för SLP's som RP'na slåss mot. En del vägrar bara at ge upp trots att de är övermannade. Om man värderar dem i en skala 1-4. Ettorna ger sig alt. flyr när de fått en full rad smärta. 2 när de fått två rader. 3 när de inser att de kommer förlora (professionell bedömning). 4 slåss till döden som fanatiker.
På den här smärträkningen lägger man också till ett för varje SLP som "försvinner" och två för varje extra anfallare man har emot sig.
_öRn