Girighet
Warrior
- Joined
- 22 Oct 2015
- Messages
- 323
Strider borde ju vara den mest spännande delen av spelen där rollpersonernas liv stå på spel, tyvärr blir det ofta inte så.
Nu pratar jag främst om trad och d&d liknande spel. Det finns ju ett närmast oändligt antal olika stridssystem men i alla jag kan komma på att jag kört så har alla samma "problem" actionekonomin. Antingen så står spelare och slår på ett monster som gör något varje gång det är dess tur eller så har man massor av motståndare som saktar ner spelet.
Går det inte att göra på något annat sätt? Jag kom att tänka på brädspelen (främst från Fantasy Flight) där man spelar alla mot spelet och att ondingarna agerar efter det att varje spelare gjort något.
Skulle detta fungera för rollspel? Det tar kanske bort en del av "realismen" om spelar med rutnät då placeringen antagligen inte skulle funka.
Tänker om monster i stället för egna stats har förmågor som läggs till en särskild stridpool, där fienden har gemensam HP och olika typer av attacker kanske och att de agerar efter varje spelare. Det innebär kanske att man inte behöver initiativ utan att spelarna kan välja själva vem som ska agera.
Finns detta? Skulle det fungera? Skulle man vilja spela så?
Nu pratar jag främst om trad och d&d liknande spel. Det finns ju ett närmast oändligt antal olika stridssystem men i alla jag kan komma på att jag kört så har alla samma "problem" actionekonomin. Antingen så står spelare och slår på ett monster som gör något varje gång det är dess tur eller så har man massor av motståndare som saktar ner spelet.
Går det inte att göra på något annat sätt? Jag kom att tänka på brädspelen (främst från Fantasy Flight) där man spelar alla mot spelet och att ondingarna agerar efter det att varje spelare gjort något.
Skulle detta fungera för rollspel? Det tar kanske bort en del av "realismen" om spelar med rutnät då placeringen antagligen inte skulle funka.
Tänker om monster i stället för egna stats har förmågor som läggs till en särskild stridpool, där fienden har gemensam HP och olika typer av attacker kanske och att de agerar efter varje spelare. Det innebär kanske att man inte behöver initiativ utan att spelarna kan välja själva vem som ska agera.
Finns detta? Skulle det fungera? Skulle man vilja spela så?