Nekromanti strider och system...

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Rolldramatik och speldramatik

"Min erfaring er at beskrivelser alltid er mer troverdige enn tabeller og tall og vektorer og statistikker og initiativ og annet numerologisk tullogtøys."

"Mer trovärdigt" håller jag inte med om, speciellt som de flesta spelledares enda kontakt med strid är Hollywood och andra rollspels (tämligen knasiga) stridsregler. God trovärdighet i ett stridssystem kan överkomma dessa knasigheter.

Däremot så har beskrivningar klart mycket större möjlighet att få närvaro och berättelseflyt än taktiskt sifferskyfflande. Det gör att de bättre stridssystemen enligt mig inte ska gräva ner sig i detaljer, utan vara non-intrusiva. De ska helt enkelt finnas där utan att märkas.

"Konflikten blir isolert fra spillets "fortelling" og troverdigheten i spillet svekkes. Rytmen i spillet lider, og fremdriften blir dårlig. Fortellerteknisk er dette et stort problem!"

...det beror på vad man är ute efter. Spel kan ha dramatik i sig själva, utan något berättartekniskt bjäfs som ramverk. De bästa stridssystemen har en sådan dramatik inbyggda i sig, utan att för den sakens skull komma ivägen för det övriga berättandet. Kan dessa två sammanfogas så är det bra, men det är faktiskt inget större problem. Det enda som krävs är att man ser rollspel som en syntes mellan roll och spel, och inte snöar in sig på att rollspel är att spela en roll.

Därför är jag inte särskilt intresserad av att få en strid berättad för mig, oavsett hur mycket mer flyt den kan ha om spelledaren får berätta fritt. Jag vill delta. Jag vill spela roll.

Jag är mycket övertygad om att en spelledare, berättare, filmskapare eller författare kan beskriva Operation Taifun levande, trovärdigt och med flyt och dramatik. Det spelar ingen större roll, det är fortfarande inte samma sak som om jag skulle spela motsvarande situation i Axis&Allies Europe. Visst, det är inte alls samma flyt och dramatik när jag knuffar in min stapel på 25 tyska stridsvagnar och 20 störtbombare på brädet, motståndaren staplar upp sina 50 ryska infanterister, och sedan börjar skyffla tolv tärningar åt gången för att markera träffar. Men fan vad mycket högre närvaron är!
 

darker

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
119
Location
Uddevalla
Min erfaring er at beskrivelser alltid er mer troverdige enn tabeller og tall og vektorer og statistikker og initiativ og annet numerologisk tullogtøys. Et rollespill må legge opp til beskrivelser, gi beskrivelsene substans (konsekvens i spillet), og støtte spillerne med konkrete verktøy til bruk i beskrivelser (fortellertekniske virkemidler, i form av generelle råd og konkrete metodiske grep).


ja precis. Det var därför som jag började fundera på ett enkelt och trovärdigt regelsystem (som jag hade HELT fel om.) :gremsmirk: Hursomhelst, regler behövs, liksom tärningen(eller kort) för att simulera slumpen. (i de spel jag gillar iaf) :gremwink:
Men jag håller med dig om att man inte skall överdriva/missbruka regler, tabeller, vektorer och system. Reglerna är till för att simulera verkligheten. Givetvis skall det beskrivas och berättas om vad som händer, men det är upp till var SL och spelare.

Det finns regler som förslavar och försvårar, och det finns regler som förklarar och förenklar.
 

darker

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
119
Location
Uddevalla
jasså du, vad säger du då om det här för snabbt och enkelt: om man misslyckas kan det vara råmiss ELLER halvmiss som rispar, i vilket fall ointeresant såvida du inte vill gå in på detaljer som huruvuda sidenskjortan gick sönder eller om svärdet dunkade i golvet och fick ett märke eller vad som helst, utan vi konstaterar bara att det sket sig, men om du träffar så gör du 17 för vapnet + 8 i skadebonus för dina muskler i skada, tadaa: 25 i skada, inget slag behövdes? snabbt som fasen, dock kan man ju inte hugga ner folk med kniv så lätt om man inte slår Ob-slag eller har träfftabeller..

jo, jo... du har rätt i att det är snabbt, men inte trovärdigt. Man kan göra det enkelt för sig, men det är inte det jag vill. (man vill ju uppnå det läget mellan trovärdighet och enkelhet som känns absolut bäst). Däri ligger det svåra... :gremwink:

personligen anser jag att enkelhet och snabbhet är bra till en viss gräns, men sedan börjar den inskränka på min valfrihet och då tar den också bort mitt nöje..

precis vad jag menar.
valfrihet är ytterligare något som man bör ta med. T ex om man intar en gard, skrämmer motståndare, fintar, kastar vapnet eller 'brölar på österrikiska'... Men då får man börja fundera på vad man behöver göra regler för och inte. Kombinationer av ovanstående etc...

Är det snabbt? - nej Är det trovärdigt? - ja... men behövs allt det för att det skall vara kul? - kanske inte... :gremsmirk:

Systemet som du lade fram (T20) lät mycket intressant. Jag skall spåna utifrån det. (även om det inte var din idé alltihop, så uppmärksammade du det för mig iaf.) Tack!

T20 funkar faktiskt fram till klockan 16:00 nästa dag, men jag hade föredragit att leka med T6or iaf, smaken är som baken

jo, men sade jag att det var 2:a dygnet jag var inne på... ? :gremgrin:

(jag gillar också T6 - de känns hederligast på något sätt... )

"slå 1T20 mot första hjälpen."
"lyckades"
"okej, blödning stoppad, läker 1KP" känns ganska tråkigt faktiskt, så försök göra läkekonst lite grisigare >:)


håller med! :gremwink:

just nu har jag släppt mina tankar om ett superenkelt system(för tillfället) och fortsätter med mitt Arxedus så länge... :gremwink:


mvh
 

Kakan

Veteran
Joined
28 Jan 2003
Messages
159
Location
Lysekil
man vill ju uppnå det läget mellan trovärdighet och enkelhet som känns absolut bäst). Däri ligger det svåra...

jag vet *suck* jag försöker ju själv knåpa ihop ett system som lätt låter folk säga vad de vill göra och sen göra det, utan att man måste kunna hundratvå regler och specialsituationer.. och skadesystem är ju ännu värre, usch. =P

valfrihet är ytterligare något som man bör ta med. T ex om man intar en gard, skrämmer motståndare, fintar, kastar vapnet eller 'brölar på österrikiska'...

just de sakerna tycker jag verkar rätt ointeresanta, men jag vill kunna välja om jag vill gå på mycket offensivt, eller om jag vill satsa på att inte nli skadad, jag vill också kunna göra mer specialiserade saker som att försöka locka fram ett anfall från 2Hsvärdsnissen och sen försöka smita förbi svärdet och brotta mer personen istället.. (insåg just att jag faktiskt kan göra just det i mitt system redan, det kanske tar sig iaf), också att spetsa folk som kommer mot en, eller att kasta sig i skydd osv ska kunna göras enkelt och "instinktivt", utan special regler..

Systemet som du lade fram (T20) lät mycket intressant. Jag skall spåna utifrån det. (även om det inte var din idé alltihop, så uppmärksammade du det för mig iaf.) Tack!

i ärlighetens namn så var det inte min idee något alls av det, faktum är att jag vart riktigt paff så bra det verkar.. nackdelen är ju att man inte kan göra lite i skada.. fast som sagt, en halvmiss är ganska ointeresant och behövs egentligen inte redovisas sågonstanns, och kan därför lika gärna hamna under kategorin "missar" som under "träffar", dvs, man skiter i dem helt enkelt!
och så kanske det är lite kärvt när solen går upp nästa dag om man ska behövva räkna hit och dit, och inte bara plussa ihop några enkla skadetärningar :cool:

jo, men sade jag att det var 2:a dygnet jag var inne på... ?

du menar att du fick uppleva klockan 5 på morgonen två gånger under ett rollspel?? wow.. utan sömnpauser? jag hade bara 36 timmars vaken tid i sträck med 21 timmars rollspel, vilken mes jag känner mig som =)

jag gillar också T6 - de känns hederligast på något sätt...

och alla har dem! över allt! i massor! man slipper slåss om den enda T10 liksom...

håller med!

http://www.criticalmiss.com/issue4/traumaticinjury1.html
 

darker

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
119
Location
Uddevalla
Re: strider och system...[OT]

du menar att du fick uppleva klockan 5 på morgonen två gånger under ett rollspel?? wow.. utan sömnpauser? jag hade bara 36 timmars vaken tid i sträck med 21 timmars rollspel, vilken mes jag känner mig som =)

nejdå.. bara skojjade med dig. Det blev allt lite sömn emellanåt.. inte mycket, men ändå tillräckligt för att inte räknas som sammanhängande 'spelmöte'. När man var klar, så kändes det iaf som man spelat i en vecka ... :gremgrin:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Om nu tvillingarna prompt ska slåss ... (ot)

"... borde de då inte heta Alcace och Lothringen? "

Möjligen Elsaß och Lothringen i så fall, men det beror väl mest på vilken sida av gränsen du bor på. :gremwink:
 

darker

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
119
Location
Uddevalla
Re: Simulering

Oops! Dette stemmer ikke! I beste fall kan man si at reglene i tradisjonelle rollespill "simulerer kamp", og da snakker vi om en ganske snever "virkelighet".

nä du! Jag talar inte alls om endast kamp utan gärna regler i allmänhet. Anledningen till att jag började inlägget var just att strid/kamp är en ganska vital del som kräver snabbhet i ett rollspel, för att inte hindra berättandet (det du prioriterar). Regler finns till det mesta runt omkring... för att göra mitt svar kort:

ta ditt Romanse t ex. Vad händer om man väljer att spela en drake? Tillåter du det? Troligen inte... det finns mao regler som stryper den valfriheten, för att spelets konstruktör - Du - inte vill ha det på det sättet. Reglerna kan vara skrivna eller oskrivna - men faktum kvarstår. Reglerna finns i olika former...
eller har jag fel? :gremwink:

mao. det är inte verklighet i ditt spel att det finns drakar(det kanske det gör? :gremlaugh:), alltså simulerar reglerna det och sätter begränsingar för 'spelets verklighet'. En verklighet som inte behöver vara liktydig med 'vår verklighet'.

Eller missförstår jag dig helt? :gremcrazy:

obs. drakar är ett exemepl... det finns kanske bättre exempel. :gremgrin:
 

Sting

Veteran
Joined
21 Feb 2003
Messages
174
Location
Arboga, Västmanland
Problem med att låta spelarna slåss är ju att vi spelar hos mig så det är mina saker som går sönder. (jag inser att jag borde skrivit rollpersoner...)
Men nu är det inte det som jag ska säga något om. Jag håller väl i grund och botten med om att spelarna borde kunna acceptera att bara en slår en tärning och det skulle dessutom med vettiga regler inte betyda att den andres värden inte kommer in i beräkningarna. Dock så VET jag att många spelare inte håller med om det när det väl kommer till krita. Mina skulle nog inte protestera så jävla mycket, men vi känner varandra så pass väl att vi märker när vi inte riktigt gillar vad som sker i spelet och detta vet jag att dom inte skulle gilla.
Det låter på dig som om du har ett färdigt system som du använder. Jag undrar då om du har presenterat det här tidigare eller om du kan tänka dig att göra det. Det är kanske så att du har löst det på något sätt som gör att spelarna inte känner sig som statister men jag kan för tillfället inte komma på hur så visa gärna ditt system.
 
Top