Re: ovanlig->unik
"Jag menar... ungefär... bara för att du är en jävel på att slåss behöver du inte förstå hur en ny stridskonst bäst bör läras ut eller sättas ihop."
Nej, men det underlättar. Krav maga (för att ta ett verkligt exempel) har inte så mycket filosofi bakom sig. Den har däremot ett antal års israelisk erfarenhet mot en kasse våldsamma grannländer och mer eller mindre kontinuerlig terrorism sedan 1948 bakom sig. Krav maga är inte filosofisk. Den är effektiv. Den är "ful". Och den fungerar. Ska vi ta ett annat exempel, titta på
samoborona bez oruzhija ("självförsvar utan vapen"), mer känd som sambo, en rysk stridskonst som är ungefär lika elak som krav maga. Till skillnad från alla "gamla insnöade" stridskonster är sambo och krav maga framtagna för stridens behov, inte för något filosofiskt behov - precis som de gamla insnöade stridskonsterna var
en gång i tiden. Majoriteten av de stridskonster vi har idag är dock "sportifierade" och är om inte oanvändbara i strid så onödiga, eftersom verkligheten på slagfältet ser annorlunda ut.
För att ta en favoritanekdot: jag träffade en gång en japansk tjej som då hade brunt bälte i karate (räkna ett par grader till för att hon kommer från Japan och ett par grader till för att hon är tjej - europeisk motsvarighet alltså ca tredje dan ungefär). Vi blev omringade av en kasse skins med fula intentioner i Göteborg, och innan de ens hann börja bli annat än hotfulla gick hon till anfall och sparkade ner två stycken, en med knäckt knä och en medvetslös efter en spark i pannan. Hon vågade inte låta dem slå först - de var för otränade, så hade de börjat hade hon inte kunnat läsa dem och därmed hamnat i ett oförsvarbart läge. Så hon slog tillbaka först.
Får jag välja mellan att slåss mot någon som kan tae kwon do och någon som kan krav maga så väljer jag helt klart killen som kan tae kwon do - han är för inlåst i filosofin och stridskonstens former, så där har jag kanske en chans. Killen som kan krav maga kan alla fula tricks - de är liksom en del av stridskonsten - så där blir jag slarvsylta innan jag hinner säga "ecklestiastikminister".
Poängen med det här långa intlägget är att filosofi inte är så nödvändigt för en ny stridskonst. Det finns en filosofi i både krav maga och sambo. Filosofin i krav maga är ungefär "gör vad du behöver" och i sambo "anfall är bästa försvar". Det är allt. Det behöver man ingen FC 18 i Filosofi för att komma fram till - det räcker med någorlunda värde i Stridsvana.
- Krille
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>