Tjena allihopa.
Tänkte lira lite mer Eon IV och efter en lång kampanj med DnD är vi alla rätt så kära i rutnätskartor från Roll20 under våra strider, allt med snygga tokens och kartor, såklart.
Problemet är att Eon IVs system för förflyttning och avstånd är minst sagt "löst", eftersom man förflyttar sig mellan avstånd snarare än en fast summa. Såhär ser avstånden ut just nu (vet ej om det är jag som satt de exakta siffrorna, eller om jag bara hittat på dem, men ändock)
Kort: 2-5 meter
Mellan:: 6-20 meter
Långt: 20-100 meter
Mycket långt: 101-200 meter
Extremt långt: 201-500 meter (används sällan utanför magi).
Med Eons system som det funkar just nu kan man under loppet av en stridsrunda springa ned ett avstånd utan något slag, och springa ned ytterligare ett avstånd om man lyckas med ett slag mot förflyttning. Tanken här är att ju närmare man kommer sin motståndare, ju mindre riskfyllt/mer kontrollerat springer man. Därför springer man "långsammare" under de sista 20 metrarna när man sprintar mot en motståndare med svärd och sköld än man gör om man står 100 meter bort.
-------------------------------------------------------------------------
Så jag har en fråga och två lösningar
Fråga: Är det någon annan som har spelat med rutnät förut? Vad är era erfarenheter? Hur gjorde ni?
Lösning nr 1: Använd deras system rakt av, gör rutor som är två meter långa och räkna ut hur långt man kommer genom att mäta mot varje motståndare när man rör sig.
Lösning nr 2: Gör en "DnD" av det hela, gör rutor som alla är två meter långa och ge alla en basförflyttning på 12 rutor. Om de vill sprinta måste de klara av ett slag mot förflyttning och får då röra sig dubbla avståndet i samma runda.
Just nu lutar jag mycket hårt mot lösning nummer två, men jag hör gärna era tankar.
Tänkte lira lite mer Eon IV och efter en lång kampanj med DnD är vi alla rätt så kära i rutnätskartor från Roll20 under våra strider, allt med snygga tokens och kartor, såklart.
Problemet är att Eon IVs system för förflyttning och avstånd är minst sagt "löst", eftersom man förflyttar sig mellan avstånd snarare än en fast summa. Såhär ser avstånden ut just nu (vet ej om det är jag som satt de exakta siffrorna, eller om jag bara hittat på dem, men ändock)
Kort: 2-5 meter
Mellan:: 6-20 meter
Långt: 20-100 meter
Mycket långt: 101-200 meter
Extremt långt: 201-500 meter (används sällan utanför magi).
Med Eons system som det funkar just nu kan man under loppet av en stridsrunda springa ned ett avstånd utan något slag, och springa ned ytterligare ett avstånd om man lyckas med ett slag mot förflyttning. Tanken här är att ju närmare man kommer sin motståndare, ju mindre riskfyllt/mer kontrollerat springer man. Därför springer man "långsammare" under de sista 20 metrarna när man sprintar mot en motståndare med svärd och sköld än man gör om man står 100 meter bort.
-------------------------------------------------------------------------
Så jag har en fråga och två lösningar
Fråga: Är det någon annan som har spelat med rutnät förut? Vad är era erfarenheter? Hur gjorde ni?
Lösning nr 1: Använd deras system rakt av, gör rutor som är två meter långa och räkna ut hur långt man kommer genom att mäta mot varje motståndare när man rör sig.
Lösning nr 2: Gör en "DnD" av det hela, gör rutor som alla är två meter långa och ge alla en basförflyttning på 12 rutor. Om de vill sprinta måste de klara av ett slag mot förflyttning och får då röra sig dubbla avståndet i samma runda.
Just nu lutar jag mycket hårt mot lösning nummer två, men jag hör gärna era tankar.