Nekromanti Stridshandlingar

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Vad finns det egentligen för stirdshandlingar i en strid? Förflyttning, slå, skjuta, brotta (eg imobilisera?) etc.
Observera att jag inte är ute efter en massa saker som ger samma sak som resultat tex brotta ner och hålla fast. Jag är ute efter syftet med handlingen.

Mogger

Hipsteranka
Re: Intentioner i strid

Det där är handlingar, inte intentioner. :gremsmile: Och det finns ett oändligt antal handlingar.

Men i Daemon har jag:

Anfall
Försvar
Undvika
Fint

Med bonuseffekter

Avväpna
Manövrering
Lås
Välta

Krille

Super Moderator

Niklas73 said:
Vad finns det egentligen för intentioner i en strid? Förflyttning, slå, skjuta, brotta (eg imobilisera?) etc.
Det låter mer som att du försöker definiera tillvägagångssätt, dvs mer hur du försöker göra något, snarare än vad du försöker uppnå.

De två är inte snarlika. Titta till exempel på "immobilisera". Den förklarar vad du försöker uppnå - att målet är fastlåst och inte kommer undan, medan "brotta" är mycket mer hur du försöker uppnå det.

"Slå" och "skjuta" är samma sak: de förklarar hur du gör något (med knytnäven respektive med pistolen), men inte vad (golva? skada? dräpa? stoppa? ha ihjäl?).

Liksom, varför skjuter man? Är det varningsskott för att visa att man menar allvar och är beväpnad? Är det för att stoppa djäveln, men ändå se till att han inte skadas mer än nödvändigt, och därför sikta mot benen? Är det för att stoppa honom med alla till buds stående medel och därför sikta mitt i bröstkorgen där träffytan är störst? Är det för att ha ihjäl honom med nackskott?

Jag tror du vinner en hel del på att åtminstone separera hur från vad.

Personligen bryr jag mig inte som mycket om "hur". Du anfaller, punkt. "Vad" är mycket mer intressant.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

wilper said:
Överleva, skydda.
Erövra, avskräcka, köpa tid åt någon annan, förnedra, ta någon till fånga …

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Intention vs handling (ot)

Jo de är intentioner ända tills man slår handlingsslaget och ser om de lyckas. Då blir de de facto en lyckad eller misslyckad handling. En intention är avsikt att genomföra något. En handling är ett genomfört eller icke genomfört moment. Eller så definierar jag det.

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Exakt! Jag är ute efter det också. Jag vill abstrahera ner hur frågor in i vad frågor för att få ut ett antal moves. Sen kan man få brodera ut dem med hur beskrivningar hur mycket man vill men jag vill veta _vad_ det egentligen finns för huvudalternativ i strider. Sen är _hur_ så klart det är intressant.

Möller

Hubert Hortlax
Re: Intention vs handling (ot)

Niklas73 said:
Jo de är intentioner ända tills man slår handlingsslaget och ser om de lyckas. Då blir de de facto en lyckad eller misslyckad handling. En intention är avsikt att genomföra något. En handling är ett genomfört eller icke genomfört moment. Eller så definierar jag det.
Den definitionen tycks funka. »Det är min intention att flytta mig till dörren, men jag kanske inte lyckas«.

Problemet är att när vi vanligtvis pratar om intentioner så pratar vi om mål att uppnå för hela konflikten eller striden. Denhär definitionen av intentioner har ju används aktivt i trådar de senaste månaderna. Därför uppstår helt klart onödig förvirring.

Det du pratar om skulle man kunna kalla avsedda handlingar, men att fråga vilka sådana som är möjliga är ganska meningslöst. Allt du avser kan ju lyckas.

Mogger

Hipsteranka

Niklas73 said:
Exakt! Jag är ute efter det också. Jag vill abstrahera ner hur frågor in i vad frågor för att få ut ett antal moves. Sen kan man få brodera ut dem med hur beskrivningar hur mycket man vill men jag vill veta _vad_ det egentligen finns för huvudalternativ i strider. Sen är _hur_ så klart det är intressant.
De vanliga är väl:

Ta sig förbi
Skydda någon ifrån
Ta något ifrån
Hindra från att göra något

Men det här blir liksom bara teoretiskt mumbo jumbo. Det finns hur många intentioner som helst, på hur många plan som helst. Hur detaljerat vill du ha det? Hur ska du använda det? Du måste vara tydligare i vad du är ute efter.

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Okej jag ska försöka göra det här så tydligt det går:

Vilka syften kan man ha i en stridshandling? HUR är ointressant för jag är ute efter de syften man kan uppnå olika effekter hos motståndaren. Inte hur man når dit (jag vet att det är det intressanta men jag är inte ute efter det nu)

Exempel
Avväpna
Imobilisera (sätt att nå: brotta)
Slå (närstrid)
Avfyra (strid på distans)
Demolera något
Frigöra passage
Förflytta sig
Finta
Kommunikation
Köpa tid åt någon annan
Distrahera
Skydda

DeBracys föreslaga och mina kommentarer (för att fortsätta förtydligandet)
Erövra - Skulle kunna vara om man slår för "jag erövrar slagfältet i nordost" men det gör man inte här, det är en för stor handling (handlingsresolution tror jag begreppet är)
avskräcka - Vad jag lägger som en del i Kommunikation ovan
Köpa tid åt någon annan - Delvis Distrahera eller Skydda (tex nedhållande eld för att någon ska kunna förflytta sig)
Förnedra - KOmmunikation
Ta någon till fånga - Imobilisera

Det fionns 1000 vägar att uppnå syftet men syftena vad man vill orsaka i en strid är färre och det är_de_ jag är ute efter.

Och det är inte min mening att vara hemlig om nån tror det; jag vill bara hålla saker kort. Lite för kort kanske. Och så uppstod nån begreppsförveckling också med intentioner och handlingar där jag använder en annan terminologi.

Rickard

Urverk speldesign

Niklas73 said:
Imobilisera (sätt att nå: brotta)
Personligen tycker jag "låsa" låter bättre än "immobilisera", då du har vardagliga ord för de andra manövrarna.

Slå (närstrid)
Avfyra (strid på distans)
Andra har redan kommenterat det här. Det är skillnad på att slå någon medvetslös som att försöka allvarligt skada någon. Det är skillnad på att skjuta för att döda som att skjuta för slå ut någon. Exempelvis skjuta någon i benet så att den inte kan förflytta sig (typ immobilisera), skjuta någon i armen så att den tappar vapnet (typ avväpna) med mera.

Båda dessa i citatet är HUR man gör sin handling, inte VAD man vill göra.

Niklas73 said:
Finta /.../ Kommunikation
Är det här verkligen syften i en stridshandling? Jag ser det framför mig när spelledaren frågar mig vad jag vill göra för handling. "Jag vill ... kommunicera". :gremsmile: Delge order eller information säger mer.

Likaså finta. Finta är bara någonting som man gör att lättare uppnå sitt uttänkta mål. "Distrahera" är exempelvis en sorts fint. Att bryta igenom den andres försvar är en annan.

/Han som vill lägga till "samarbeta" till listan

Ram

Skev

Det beror även lite på vilken typ av system som du vill skapa i första hand.

Om du vill ha ett taktiskt system så vill du kanske ha med sådana saker som nämnda Erövra (att placera sig själv på en given punkt i syfte att uppnå en taktisk fördel e.g. en dörröppning), Överlasta (att på bästa sätt manövrera mot en given motståndare för att just denne skall få det så svårt som möjligt), Hålla område (förhindra att fienden kommer fram/förbi) etc.

Om du vill ha en hög grad av detaljism så kan du gå ned på enskilda hugg och kombinationer. Låg stöt, Svepande hugg etc. där olika hugg har för och nackdelar mot varandra.

Om intentionen är ditt slutmål med striden så kan du ha intentioner som Döda, Slå ut, Trötta ut, Fly, Immobilisera etc.

---

Om man ser på din lista så ser det ut som om du är ute efter att ha en Stridshandling för en rond, inte sant? Det är lite blandat intryck då vissa av intentionerna (t.ex. Demolera och Frigöra passage) lätt kan spänna över flera ronder, men jag antar att du i det fallet menar att man då väljer samma handling rond efter rond?

Niklas73

Skapare av Starchallenge

1) Imobilisera är inte ens ett ord faktiskt.
2) Avfyra och Slå är avsikt skada och man kan specificera det eller låta det bli en skada mot död. medvetslösheten är lite komplicerat fall men det löser sig.

Finta la jag till för att jag såg det på en anan plats men distrahera är synonymt.

Kommunicera är inget man kommer säga men det ä de facto handlingen

samarbeta är intressant... Tack.

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Slutmål är rtt uppfattat och jag menar att man handlar i samma rond.

Caligo

Swashbuckler
Intressant ämne!

Om man pratar slutmål så kom jag på några till tror jag:
Förblinda
Göra ngn döv (slå på öronen etc)
Göra ngn stum (slå på struphuvudet etc)
Lura ngn att attackera ett annat mål (variant av finta)
Fälla (med vapen eller fot)
Förflytta motståndaren (kasta, lura eller variant på finta?)
Avväpna och ta vapnet själv (variant på avväpna)
Immobilisera (slå på ben) (skall det vara flera immobilisera eller går alla varianter in under en?) (Slår man sönder någons knän blir det ju en helt annan effekt än om man brottar ner någon tillfälligt)