Nekromanti Stridskonster i Vidonia

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag har vid något tidigare tillfälle fått förfrågningar om stridskonster bland termalierna i Vidonia. Sådana finns av lite olika slag.

Vanligt är kombinationer dolk/spark/fällning. De flesta stridsmästarna fokuserar på "snabb & ful" strid: det gäller att oskadliggöra fienden fort och rejält. Sådana stridskonster har sällan något andligt tänkande bakom, sig utan är inriktade på själva striden som aktivitet.

Undantag finns givetvis, men är ovanliga.

Någon som vill veta mer i ämnet?

Anders Blixt

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Har det hänt att någon av dessa vandrande dan-shi-mystiker bestämt sig för att undervisa i någon... öhm... occidentalisk stridskonst? I så fall torde ju den vara betydligt mer kontemplativ och "fredlig". Hur är det med väpnade stridskonster? Förmodligen borde det ju finnas diverse olika fäktskolor, många med sin personliga prägel på färdigheten Fäktkonst.

Och sen finns ju givetvis frågan om vilka undantagen är. /images/icons/wink.gif

Rosen

Myrmidon
Har det hänt att någon av dessa vandrande dan-shi-mystiker bestämt sig för att undervisa i någon... öhm... occidentalisk stridskonst?

Till en annan, blivande dan-shi-mystiker. Att lära sig deras konster kräver att man anammar deras filosofi och livsstil, och den är nog lite för ute på marginalen för att man ska kunna starta skola för allmogen.

Hur är det med väpnade stridskonster? Förmodligen borde det ju finnas diverse olika fäktskolor, många med sin personliga prägel på färdigheten Fäktkonst.

Jo... Nightowl har berört ämnet lite lätt i vårt äventyr Dödens färg är grön - se RP:n Kalchas' färdigheter från mäster Arcadions fäktskola.
Det har funnits funderingar på art-specifika stridskonster från andra sapienter också. Klövar och hovar är ju rätt grymma att sparka med...

--
Åke

Nightowl

Champion
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Till en annan, blivande dan-shi-mystiker. Att lära sig deras konster kräver att man anammar deras filosofi och livsstil, och den är nog lite för ute på marginalen för att man ska kunna starta skola för allmogen.

<hr></blockquote>

Deras STRIDSKONSTER är något annat. En av de stridskonster som faktiskt nämns i regelboken som exempel är Vindvandring, som sägs praktiseras av både mystiker och mystagoger (många ekomantiska magiker gillar inte att utgjuta blod de heller, även om de inte är extrempacifister som dan-shi-mystikerna) och jag sätter mitt sista nummer av Pellefant på att mystagogerna övertagit grundidén från dan-shi-iterna.

Som jag nämnt i något brev utvecklade europeiska väpnade stridskonster några varianter som var tämligen filosofiskt lagda. Jag kan mycket väl tänka mig en fäktmästare som läst Mäster Tis skrifter och inkorporerat idéer i sin teknik, utan att ha den minsta Mentala energi-poäng - han kan t.ex. vara väldigt mycket ute efter att avväpna sin motståndare istf att skada honom, att använda termer som dan och shi för att diskutera vikten av väntan kontra snabba utfall, etc. Mycket är kanske mest mumbo-jumbo, men det påverkar personligheten hos den som lärs upp av honom.

För övrigt anser jag att fauner bör praktisera en motsvariighet till capoeira. Jag menar, de har ju VERKLIGEN rytmen i blodet.../images/icons/grin.gif

Nightowl, begynnande musarm /images/icons/sad.gif

Nightowl

Champion
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Du anser alltså att man kan lära sig Dan-Shi utan att vara dan-shi-mystiker?

<hr></blockquote>

Öh... Nä? Jag måste ha uttryckt mig klumpigt.

Däremot kan man vara en anhängare av dan-shis ideologi, och tycka att dess världsbild är den bästa beskrivningen av hur verkligheten fungerar. Och Vindvandring är en mundan färdighet som dan-shi-mystiker ägnar sig åt, och som de skulle kunna ha intresse av att lära dem som är villiga att lyssna men som inte har kommit så långt i sin andliga utveckling (läs: har dan-shi-talang rent speltekniskt) att de kan börja balansera eld och vatten på allvar.

Ungefär som jag kan spela en kille i Star Wars som inte har en enda mitochlorie (eller vad det heter) men ändå anser att Jedi-idealen är värda att följa. Torde ha funnits en och annan sådan jeppe under Republikens tid...

Nightowl