Nekromanti Stridskonster och öldrickande?

Aeon

Warrior
Finns det någon som håller med om att:

Stridskonstsystemet i Krigarens väg var fan så mycket bättre än det nya...

Och att man inte kan dricka öl i Eon för att man inte kan gå efter 3 öl.

-Martin

DarkMystic

Swordsman
Och att man inte kan dricka öl i Eon för att man inte kan gå efter 3 öl.
öhhh du såg nog inte våran alvtjej i gruppen som drack 6 öl och märkte det inte typ...

/DarkMystic undrar vad hon hette

.MoQ.

Veteran
Öl är gott, extra stridskonster onödiga

"Tre öl" är ett ganska abstrakt mått... det beror ju lite på om det är stop eller kannor du dricker. :gremgrin: Men jag måste hålla med dig. Tabellerna stämmer inte alltid överens med varandra men om man bara tänker efter lite finner man snart felen. Å då funkar det. Hyffsat

Vad gäler de nya reglerna för stridskonster kan jag bara säga att jag tycker att de flesta nyutkommna publikationerna från neogames har varit ganska meningslösa. Det är liksom inte så att jag som sl BEÖVER femti nya vapen att hålla reda på å femti nya och skruvade tekninker till stridskonsterna som skapar obalans.. Och jag behöver framför allt INTE en hög med skumma monster som inte passar in...

Aeon

Warrior
Sant

Men jag tycker att man ändrade strukturen fö mycket i systemet, gillade det enkla med att tekniker inte fanns i flera nivåer, nu finns vissa i nivåer, andra är helt unika, man kunda egentligen bara reviderat teknikerna, tex kvick anfall och sånt skulle ju bort men nu är allt en enda röra och naturens styrka förlorade hälften av alla häftiga grejer.

/Martin

Krigarens vägs stridskonstsystem vs Vapenmästarens

Stridskonstsystemet i Krigarens väg var fan så mycket bättre än det nya...
Där håller jag verkligen inte med dig. Krigarens väg hade en del allvarliga inkonsekventa bitar (exempelvis fanns det ingen övre gräns för hur många tekniker man kan ha vilket lätt leder till powergamerutnyttjande). Likaså är inlärning numera tydligare definerad och specifik för varje teknik vilket också förefaller mig mer realistiskt. Förutom detta är vissa obalanserade tekniker borttagna och andra modifierade/balanserade. Så frågan jag ställer mig är - vad är det du tycker är fan så mycket bättre i Krigarens väg?

Ljusetsriddare - har visserligen funnit brister/otydligheter i Vapenmästaren men finner den likväl bättre än Krigarens väg vad gäller stridskonstsystemet

Aeon

Warrior
Det här tycker jag var bättre

Så frågan jag ställer mig är - vad är det du tycker är fan så mycket bättre i Krigarens väg?

Iof var krigarens vägs system obalanserat och i behov av en revidering, men varför halverades alla stridskonster, jag tycker det var charmigt med en miljon tekniker till granasch fäktarna och naturens styrka. Men det som stör mig mest är att vapenmästarens verision inte är kompatibel med sin föregångare, att ändra och fixa till samt lägga till är aldrig ovälkommet, men nu måste man ändra alla gamla karaktärers stridskonster, och de man skrivit till måste revideras.

Jag tycker att man istället för resultatet i vapenmästaren skulle ha ändrat följande:

* Reviderat teknikerna, ta bort några få (kvick anfall/försvar) lagt till nya tekniker.

* Klargjort regler för inlärning och förtydligat för skapande av stridskonster.

* Skapat fler hyllor i uppbyggnaden av stridskonster istället för att sätta tak för antal tekniker

* Teknikerna skulle fått vara i en nivå, inte flera som tränat anfall osv.

* Lagt till fler stridskonster och inte ändra de som redan fanns, om möjligt ändringar i tekniker influerar stridskonster, och de stridskonster som blir utan kvickt anfall och likande skall kompenseras.

Det som alltid varit så bra i Eon är att bara för att man köpte Eon 2 så behövde man inte slänga böckerna som kom innan.

Jag tycker att det är tråkigt att med dom nya böckerna så är de gamla böckerna helt oanvändbara, stridskonsterna i krigarens väg går tex inte längre att använda, till och med då det finns stridskonster i krigarens väg som inte finns i vapenmästaren.

Nu när Eon 3 kommit (jag har inte köpt det) så är det bara att slänga Eon 2 boken, men jag kommer nog hålla mig till Eon 1 och 2 i alla fall med skadesystemet... får se

Tanken med Eons system har varit att det finns en grund och
sedan frivilliga regler, men nu så börjar man få ett okompatibelt register av regler och man kan inte längre välja fritt hur man vill spela, man måste göra egna regeländringar och kombinera regler som inte går att kombinera (till ex det som är bra i krigarens väg och det som är bra i vapenmästaren), ett annat exempel är hur nya skadesystemet inte stämmer överrens med enkla skadesystemet. Man skulle kanske ha gjort ett alternativt skadesystem istället, iof kan man betrakta det nya som ett sådant.

Jag är faktiskt lite besviken på böcker som vapenmästaren, att det är drastiska ändringar och om man inte gillar dom så får man stora problem med reglerna. Vad ska vi ändra och inte ändra?

Jag ville ha en revidering till krigarens väg men nu måste jag istället sitta och göra egna konverteringar från det jag gillar i vapenmästaren då jag nu tyckte att grunden i krigarens väg var mycket bättre.

Det är synd att man är fantast och det man lagt ner pengar på innan nu är helt okompatibelt.

- Martin

Pendragon

Swashbuckler
Re: Sant

Men jag tycker att man ändrade strukturen fö mycket i systemet, gillade det enkla med att tekniker inte fanns i flera nivåer, nu finns vissa i nivåer, andra är helt unika, man kunda egentligen bara reviderat teknikerna, tex kvick anfall och sånt skulle ju bort men nu är allt en enda röra och naturens styrka förlorade hälften av alla häftiga grejer.
Det fina i kråksången, är ju att eftersom du verkar ha bägge böckerna, så kan du ju blanda lite som du vill, och precis den avvägningen som du vill ha. Har man bar vapenmästaren kan man ju stryka de mer begränsade faktorerna lite som man vill.

/Joel - to each his own

Pendragon

Swashbuckler
Re: Det här tycker jag var bättre

nu måste jag istället sitta och göra egna konverteringar från det jag gillar i vapenmästaren då jag nu tyckte att grunden i krigarens väg var mycket bättre.
Redan gjort!

Drunoks Drängar - din fåra i åkern

/Joel - vapendräng

Aeon

Warrior

Det fina i kråksången, är ju att eftersom du verkar ha bägge böckerna, så kan du ju blanda lite som du vill, och precis den avvägningen som du vill ha. Har man bar vapenmästaren kan man ju stryka de mer begränsade faktorerna lite som man vill.
Problemet är ju att de inte är kompatibla... man kan alltså bara sitta och göra egna regler med dessa två böcker som inspiration. Just eftersom man ändrat på reglerna så pass mycket. Men man kan ju sätta sig ner och klippa och klistra sen är det bara att köra.

Martin

Aeon

Warrior

Det här ser ju rätt bra ut... kanske jag kan vänja mig med de nya reglerna ändå...

Martin

Aeon

Warrior
Men hur är det med supandet i Eon3?

Men hur är det i Eon 3, har de blivit tåligare för alkohol på neogames eller är barslagsmål fortfarande ett stort virrvarr av fummel?

Martin

Pendragon

Swashbuckler

Problemet är ju att de inte är kompatibla... man kan alltså bara sitta och göra egna regler med dessa två böcker som inspiration. Just eftersom man ändrat på reglerna så pass mycket. Men man kan ju sätta sig ner och klippa och klistra sen är det bara att köra.
Problemet är att det inte går att ändra gammalt utan att göra det inkompatibelt. Skulle de vägrat göra något inkompatibelt hade fått behålla kvickt anfall/försvar för att alla de som redan hade stridskonsterna inte skulle behöva ändra om.

/Joel - revidering kan inte alltid vara bakåtkompatibel

lijat

Swordsman

Men det som stör mig mest är att vapenmästarens verision inte är kompatibel med sin föregångare, att ändra och fixa till samt lägga till är aldrig ovälkommet, men nu måste man ändra alla gamla karaktärers stridskonster, och de man skrivit till måste revideras.
Jag håller inte med dig här. Vist kompabilitet är bra men det får inte hindera en att ändra något som är dåligt neogames borde istället tänka mindre på regelkompabilitet och göra reglerna snabbare utan att dom för denskull förlorar komplexitet (har inte eon 3 ) om sånna förändringar är möjliga blir kompabilitet mindre viktig. Det samma kan sägas om balans, att setill att värden är mer logiskt sammanhängande och dylikt. Vist det finns bra saker med kompabilitet men det är en större fara att inte våga ändra.

Aeon

Warrior

Klart att ändring är nödvändigt och ingenting kan vara kompatibelt bakåt. Bara trist när de ändrar så blir det sämre, vilket min åsikt var om stridskonterna i vaåenmästaren när naturens styrka förlorade hälften av sitt utbud, ser iof ut som att drängarna har fixat till stridskonsterna till mitt tycke.

Martin

Jaggernaut

Hero
Re: Men hur är det med supandet i Eon3?

Jag har inte kollat så mycket på det (bara bläddrat förbi de sidorna) men likadant som förut tror jag.